מנכ"ל האוצר מזהיר את הפיס: הפרתם את ההיתר, נבטל הגרלות

המתיחות בין הפיס לאוצר גוברת לאחר שדירקטוריון הפיס תקף את "נערי האוצר המניפולטיביים"

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הזהיר היום (ד') את חברי דירקטוריון מפעל הפיס כי יבטל הגרלות שמתקיימות בידי הפיס. וזאת בתגובה להפרות ההיתר שעל-פיו פועל גוף ההימורים החוקי במדינה. לטענת באב"ד, על-פי ההיתר מפעל הפיס צריך להעמיד בכל שנה מקורות תקציביים לבניית כיתות לימוד וגני ילדים - בהתאם לרשימה שנקבעת בידי משרדי האוצר והחינוך.

אזהרתו של באב"ד לראשי מפעל הפיס באה בעקבות הודעת דירקטוריון הפיס מתחילת השבוע, על הוראתו להנהלת מפעל הפיס לנתק מגע עם האוצר ולהעביר את הכספים ישירות אל הרשויות המקומיות. זאת, בעקבות הרפורמה שמוביל משרד האוצר לבטל את מכונות המזל שמכניסות למפעל הפיס מדי שנה כ-600 מיליון שקל ולקחת מרווחיו כמיליארד שקל, שמוגדרים כ"כספים חונים" שכבר נקבע להם ייעוד - אך הרשויות המקומיות שעתידות לקבל אותם עדיין לא השלימו מהלכים במסגרת פרויקטים שלהם הם יועדו.

במכתבו של באב"ד לראשי מפעל הפיס נכתב: "בכוונתכם להפר ברגל גסה את הוראות ההיתר ולכך לא נסכים. כל פעילותו של מפעל הפיס קמה מכח הוראות ההיתר וכבר כיום מפעל הפיס אינו עומד בהן והדבר בא לידי ביטוי בעיכוב העברת כספים לרשויות המקומיות. כל זאת בניסיון להיאחז בפרשנות משפטית גמישה שאין לה כל אחיזה במציאות".

בהמשך מכתבו לדירקטוריון הפיס כתב באב"ד כי "הלך הרוח המאיים ושאינו ממלכתי בלשון המעטה, אינו מועיל עם עובדיו ומנהליו של מפעל הפיס. המתקפה החריפה של חברי הדירקטוריון כנגד נערי האוצר אינה מקובלת".

מוקדם יותר היום תקפו חברי דירקטוריון הפיס את אנשי האוצר וטענו כי "נערי האוצר מניפולטיביים ופופוליסטיים" וכי "פקידי האוצר אינם בקיאים כלל ועיקר בנהלים הקיימים והנדרשים לניהול תקין בפיתוח הרשויות המקומיות".

זאת, בתגובה לטענות האוצר כי מפעל הפיס לא נוהג בשקיפות בעת חלוקת תקציבים לרשויות המקומיות. לטענת דירקטוריון הפיס, מאז שנת 2000 מפעל הפיס מקצב את תקציבי הפיתוח המשמשים לבינוי של מבני ציבור, גני ילדים ובתי ספר בהתאם לאמות מידה המבוססות על אובייקטיביות מרבית, שוויוניות, הגינות, שקיפות וגילוי ציבורי נאות.