דירקטוריון הפיס: "נערי האוצר מניפולטיביים ופופוליסטיים"

דירקטוריון מפעל הפיס הגיב היום לדרישת האוצר לשקיפות בהעברת כספים לרשויות המקומיות ■ "קיימת שקיפות מלאה של הקצאות הפיס לרשויות המקומיות מאז ומעולם"

בית מפעל הפיס בת"א / צילום: איל יצהר
בית מפעל הפיס בת"א / צילום: איל יצהר

דירקטוריון מפעל הפיס הגיב היום (ד') לדרישת משרד האוצר לשקיפות בהעברת כספים לרשויות המקומיות וטען: "נערי האוצר מניפולטיביים ופופוליסטיים. קיימת שקיפות מלאה של הקצאות הפיס לרשויות המקומיות מאז ומעולם". 

לטענת חברי דירקטוריון הפיס, ההמלצות של הוועדה שבחנה את שוק ההימורים נגועות באינטרסים זרים ובחוסר מקצועיות. "כוונתו של האוצר להלאים מיליארד שקלים מכספי הפיס המכונים 'כספים חונים' אינה חוקית, ואין בה אלא שליחת יד לכספי הרשויות המיועדים לשירות הציבור הרחב במדינת ישראל".

לדברי הדירקטוריון, החל משנת 2000 מקצה מפעל הפיס תקציבי פיתוח לרשויות המקומיות, המשמשים לבנייה של גני ילדים, בתי ספר, מבני ציבור לרווחת הקהילה, בהתאם לכללי "מורה הדרך" - אמת-מידה המבוססת על אובייקטיביות מרבית, על שוויוניות והגינות, על שקיפות ועל גילוי ציבורי נאות.

בדירקטוריון מוסיפים כי אמת-המידה הקובעת את המסגרת התקציבית של כל רשות מקומית מועברת כל שנה למשרד האוצר ולמשרד מבקר המדינה, מפורסמת באתר האינטרנט של מפעל הפיס ונגישה לכלל רשויות המקומיות ולציבור הרחב.

"הכספים החונים", לדברי הדירקטוריון, הם תקציבי פיתוח שמפעל הפיס אישר וייעד לרשות מקומית עבור פרויקט מסוים. זוהי למעשה התחייבות הרשומה לטובת הרשות המקומית עד למועד התשלום בפועל, אשר מבוצע על-פי אבני-דרך. זאת, בדומה להתחייבויות משרדי הממשלה לרשויות בתחומי הבינוי, הפיתוח, החינוך וכדומה.

זמן "החניה" הוא הזמן שחולף מרגע שהתקציב מאושר במסגרת אמת-המידה עבור רשות מקומית בגין יעד סיוע ועד שהרשות המקומית מממשת את התקציב.

"לאור העובדה שהתקציבים כבר אושרו והוקצו לרשויות, לא ניתן לנו אלא להצר על כך שפקידי האוצר אינם בקיאים כלל ועיקר בנהלים הקיימים והנדרשים לניהול תקין בפיתוח הרשות המקומית", נטען בדירקטוריון.

לדברי גורמים באוצר, "הסיבה האמיתית לאיום השביתה של ראשי הרשויות והשלטון המקומי היא הרפורמה של שר האוצר במפעל הפיס. בשלטון המקומי התרגלו שיש להם פרה חולבת של מזומנים מהימורים של השכבות החלשות. מכונות המזל של מפעל הפיס שהורסות משפחות יוסרו בשנה הבאה".