המרד בפיס: האוצר ידרוש שקיפות בכספים לרשויות המקומיות

אתמול הורה דירקטוריון מפעל הפיס להנהלה לנתק כל קשר עם משרד האוצר בשל סעיפים שהוא מתנגד להם בחוק ההסדרים

בית מפעל הפיס בת"א / צילום: איל יצהר
בית מפעל הפיס בת"א / צילום: איל יצהר

ההיתר שעל-פיו פועל מפעל הפיס יסתיים בסוף השנה, ולקראת מועד זה ייפתח בין הנהלת הפיס לבין משרד האוצר משא-ומתן על חידושו - והאוצר מתכוון להקשיח את דרישותיו ביחס למתן ההיתר. גורמים באוצר אמרו היום (ב') ל"גלובס" כי במשא-ומתן תתעקש המדינה על כך שההיתר יכלול סעיפים שיחייבו את מפעל הפיס לשקיפות ביחס לאופן חלוקת הכספים שלו לציבור.

סעיפים כאלה לא נמצאים בהיתר שעל-פיו פועל כיום מפעל הפיס. "ההיתר אמור להתחדש בסוף השנה, ויש לנו את היכולת להתקשח בנושא הזה ולדרוש יותר שקיפות, בחזקת זכות הציבור לדעת", אמר גורם באוצר בשיחה עם "גלובס". "אנחנו חושבים שראוי שהציבור יהיה נגיש לדוחות הכספיים של מפעל הפיס, לאופן שבו הוא מחלק את הכספים לרשויות המקומיות, ויידע אם יש רשות אחת שלאורך שנים מקבלת תקציבים גבוהים ממנו - לעומת רשויות אחרות. הציבור צריך לדעת לאן כל אגורה ולאן כל שקל מהפיס הולכים, ואנחנו נתעקש על כך".

לדברי הגורם, בכוחו של האוצר לעמוד על תביעה כזאת במשא-ומתן עם הנהלת הפיס במסגרת גיבוש ההיתר - המתחדש מדי 4 שנים: "כרגולטור שאמון על פעילות מפעל הפיס, ניסינו להכניס את זה גם בעבר. עכשיו יש לנו גיבוי מוחלט משר האוצר משה כחלון - כך שהדברים ייעשו בצורה שקופה", אמר. 

בשנים האחרונות עולות ההכנסות של מפעל הפיס בשיעורים ניכרים ובקביעות. ב-2015 הוא רשם גידול של כ-11%, וההכנסות הסתכמו בכמעט 7 מיליארד שקל. כ-50% מההכנסות של הפיס מועברים לרשויות המקומיות.

יו"ר מפעל הפיס, האלוף (במיל') עוזי דיין; ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין; מכבים ורעות, נחשבים למקורביו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

הצהרת הכוונות של האוצר לקראת אופי ההיתר החדש למפעל הפיס באה על רקע מתיחות גוברת בין שני הגופים: אתמול (א') הודיע דירקטוריון מפעל הפיס כי הורה להנהלת הפיס לנתק כל קשר עם משרד האוצר - תוך המשך הזרמת הכספים לתחומי חינוך, רווחה, תרבות לרשויות המקומיות.

החלטת דירקטוריון מפעל הפיס התקבלה בעקבות טיוטת חוק ההסדרים, שכוללת שורה של מהלכים מצד האוצר, ובהם גם דרישה של מיליארד שקל בתוך שנתיים מרווחי הפיס; ביטול משחקי ההימורים באמצעות מכונות מזל, המכניסים לפיס מדי שנה כחצי מיליארד שקל, וקיצוץ בעמלות לזכיינים. מהלכים אלה נקבעו בעקבות המלצות ועדה שמינה האוצר לייעול ההימורים. שר האוצר הגדיר את ההכנסות הגבוהות של הפיס ממכונות המזל כ"כסף מזוהם", שכן משחקים בהם בעיקר אנשים מהשכבות החלשות.

"אינטרסים זרים"

ההודעה על אותם מהלכים נמסרה כבר בשבוע שעבר במסיבת עיתונאים שקיים משרד האוצר. בהנהלת מפעל הפיס התרעמו על כך ששמעו עליהם באמצעי התקשורת, ביטוי לכך שמדובר בהחלטה חד-צדדית שהתקבלה בלי לשמוע את עמדת מפעל הפיס.

בהודעת דירקטוריון הפיס שנמסרה אתמול נטען כי "המלצות הוועדה נגועות באינטרסים זרים ובחוסר מקצועיות והוגנות. אימוצן בידי האוצר הוא מעילה בתפקידו כרגולטור ושליחת יד ארוכה לכיסן של הרשויות המקומיות. הכנסת המלצות אלה לחוק ההסדרים והבאתן להחלטת ממשלה היא מחטף שנגוע באי-חוקיות".

באוצר הבהירו בעקבות הדברים כי איומיו של מפעל הפיס הם "איומי-סרק, שלא יפגעו בתקציבים המופנים לטובת הציבור". עוד הוסיפו כי "כספי מכונות המזל הם כספים מזוהמים, ולא ראוי שישמשו לבניית כיתות לימוד".