אנרכיה? מפעל הפיס מנתק קשר עם משרד האוצר האחראי עליו

זאת לאחר שבשבוע שעבר פורסם דוח הוועדה לייעול ההימורים החוקיים בישראל, שקבע כי יבוטלו ההימורים במכונות מזל ■ האוצר: "בפיס רוצים להמשיך ולנצל את האוכלוסיות החלשות"

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

במפעל הפיס מגיבים להחלטת האוצר ולהצהרותיו של השר משה כחלון: דירקטוריון מפעל הפיס הורה להנהלה הבוקר (א') לנתק כל קשר עם משרד האוצר ולהמשיך להעביר הקצאות לנושאי חינוך, רווחה ותרבות לרשויות המקומיות.

ההחלטה התקבלה על רקע טיוטת חוק ההסדרים, שלה הכניס האוצר באופן חד-צדדי סעיפים הלוקחים מרווחי הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט, באופן שלטענת מפעל הפיס "פוגע אנושות בנושאי חינוך, רווחה, גמלאים, נוער ותרבות ברשויות המקומיות ובפרט בפריפריה ובשכבות החלשות".

הדירקטוריון ציין כי המלצות ועדת האוצר לייעול ההימורים נגועות באינטרסים זרים ובחוסר מקצועיות והוגנות. אימוצן על-ידי האוצר, כך נטען, מהווה מעילה בתפקידו כרגולטור ושליחת יד ארוכה לכיסן של הרשויות המקומיות, תוך שהיא פוגעת אנושות בבניית מוסדות חינוך, תרבות וספורט, בחלוקת מלגות לסטודנטים ובמיזמים לכלל הציבור ובפרט בשכבות חלשות ובפריפריה. לטענת דירקטוריון הפיס, הכנסת המלצות אלה לחוק ההסדרים והבאתן להחלטת ממשלה הן בגדר מחטף הנגוע באי-חוקיות.

לדברי חברי הדירקטוריון, כל ראשי הרשויות המקומיות מתייצבים מאחורי מפעל הפיס מול הניסיונות הכוחניים של האוצר לפגוע בחינוך, ברווחה ובפעילות התרבות של הרשויות, ולהכניס לכיסו את כספי מפעל הפיס שנמצא בבעלות הרשויות המקומיות.

החלטת הדירקטוריון קובעת כי כל שקל שייגרע ממפעל הפיס ומתכניות הבנייה של מוסדות חינוך, האוצר יצטרך לממן מתקציבו. כמו כן, הרווחים שימחקו בעקבות החלטת האוצר ימחקו מהסכומים שהפיס מעביר לאוצר. נוסף על כך, ההחלטה קובעת כי הרשויות המקומיות לא יוותרו על שקל המיועדים לבניית מועדונים לנוער ולגמלאים ומיזמים נוספים מהקצאות הפיס לטובת הקהילה.

הדירקטוריון קובע כי המדינה לא מטפלת בבעיה העיקרית, והיא שוק ההימורים הבלתי חוקיים, שמגלגל למעלה מ-10 מיליארד שקל בשנה. לפיכך, נאמר בדירקטוריון, תוכניות האוצר יובילו אוכלוסיות גדולות להמר במסגרות ההימורים הבלתי חוקיים, והכסף מגיע בסופו של דבר למשפחות הפשע ולעולם התחתון.

מהאוצר נמסר בתגובה: "במפעל הפיס רוצים להמשיך ולנצל את האוכלוסיות החלשות ביותר ולהמשיך בהימורים ממכרים שהורסים משפחות. האיומים של הפיס הם איומי-סרק - לא תהיה כל פגיעה בתקציבים המופנים לטובת הציבור. התייעלות מאסיבית של מפעל הפיס ומלחמה בשוק ההימורים הבלתי חוקיים דווקא יביאו להגדלה של הרווח המועבר מדי שנה לשימושים הציבוריים. כספי מכונות המזל הם כספים מזוהמים, ולא ראוי שישמשו לבניית כיתת לימוד".

כחלון: "דחפו לאנשים הימורים בכוח"

לפני מספר ימים, נזכיר, פורסם דוח הוועדה לבחינת ייעול שוק ההימורים החוקיים בישראל, ובו נקבע כי יבוטלו ההימורים במכונות מזל וההימורים על מרוצי סוסים. מלבד זאת, בדוח הוחלט על הגבלה תקציבית להוצאות שיווק ופרסום למפעל הפיס ולמועצה להסדרת ההימורים בספורט. 

מיד לאחר פרסום הדוח, כינס שר האוצר כחלון מסיבת עיתונאים עם קבלת דוח הוועדה לבחינת ייעול שוק ההימורים החוקיים בישראל. הוועדה קבעה כי יבוטלו ההימורים במכונות מזל (באמצעות מפעל הפיס) והימורים על מרוצי סוסים (באמצעות המועצה להסדר ההימורים בספורט).

בין השאר, נקבעה גם הגבלה תקציבית להוצאות שיווק ופרסום של שני גופי ההימורים החוקיים בישראל והגבלת שיעור הגידול השנתי במחזור ההימורים. ההחלטות הרגולטוריות אחידות על שני הגופים שהוגדרו בדוח כמונופולים והתקבלו פה-אחד.

"מכונות מזל הן אחת הרעות החולות של מדינת ישראל. אלה מכונות משומנות שפועלות במטרה להעביר כסף משכבות חלשות - למדינה", אמר כחלון במסיבת העיתונאים. "אנחנו לא רוצים את הכסף הזה. זה כסף מזוהם, ושלא יספרו לנו שבכסף הזה בונים כיתות. שהכסף הזה יישאר אצל אנשים שיביאו באמצעותו אוכל לילדים שלהם הביתה", הוסיף.

"לא יהיו מכונות מזל, ויבוטל כל המפעל של מרוצי סוסים, שהוא קזינו לכל דבר. מדינת ישראל תבנה כיתות וגני ילדים, ולא תיקח את הכסף ממהמרים. מפעל הפיס הכפיל את המחזור ב-8 שנים. דחפו לאנשים בכוח הימורים. זה מפעל ששייך למדינה, והוא חייב להתנהל כמו מדינה, ולא כמו משהו במגזר הפרטי - כמו משהו שלא אקרא בשמו".