מנמיכים להבות? מפעל הפיס רוצה לחזור לשת"פ עם האוצר

אחרי שבועות של עימות מתוקשר, במפעל הפיס מבקשים לפתוח במו"מ שיקבע את היתר ההפעלה של הארגון

בית מפעל הפיס בת"א / צילום: איל יצהר
בית מפעל הפיס בת"א / צילום: איל יצהר

האסיפה הכללית של מפעל הפיס מבקשת ממשרד האוצר להאיץ את המשא-ומתן לקביעת תנאי ההיתר החדש, שעל-פיו הוא יפעל בשנים הבאות. זאת, לאחר שבחודש האחרון הורה דירקטוריון מפעל הפיס להנהלה שלו לנתק כל מגע עם משרד האוצר, בעקבות חוק ההסדרים הכולל השתלטות מצדו על כמיליארד שקל מרווחי הפיס, הפסקת ההימורים באמצעות מכונות מזל ומיסוי נרחב של זכיות. 

בסוף השבוע התכנסה האספה הכללית של מפעל הפיס, בראשות ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ובסופה הוחלט לקרוא לאוצר לקיים דיון משותף על ההיתר החדש של הפיס לשנים 2017-2021. מדובר בהיתר המתחדש מדי 4 שנים, וההיתר שעל-פיו פועל הפיס כיום יפוג בסוף השנה.

בהודעה שפרסמה היום (א') האסיפה הכללית של הפיס, נאמר כי חבריה משוכנעים כי שיתוף-פעולה עם האוצר, שיישא וייתן עם ראשי הרשויות המקומיות, שהם הבעלים של הפיס, יניב היתר טוב יותר לתועלת החברה הישראלית כולה.

בהודעת האסיפה הכללית נאמר כי "ההחלטה התקבלה על רקע חוק ההסדרים, שם הכניס האוצר באופן חד-צדדי סעיפים שמאפשרים לו לקחת כספים מרווחי הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט - באופן שפוגע אנושות בנושא חינוך, רווחה, גמלאים, נוער ותרבות ברשויות המקומיות, בפריפריה ובשכבות החלשות".

גורם בכיר במפעל הפיס אמר בימים האחרונים כי בין הדרישות שיעלה הפיס במסגרת המשא-ומתן לחידוש ההיתר, קביעת מנגנון שיבטיח כי ההקצאות השוטפות מצד הפיס לרשויות המקומיות לא ייפגעו. וזאת, חרף הירידה הצפויה בהכנסות הפיס בעקבות הפסקת ההימורים באמצעות מכונות מזל.

מדובר בהכנסות שנתיות בהיקף של כחצי מיליארד שקל. במשרד האוצר טוענים כי מדובר ב"כסף מזוהם", כהגדרת שר האוצר, משה כחלון, וכי משפחות רבות קורסות בעקבות הפעלת מכונות אלה.

בהודעת האסיפה הכללית נאמר ביחס להחלטה זו כי "השלטון המקומי, כבעלי החברה וכ'בוגרים אחראיים', מודעים לסוגיות הערכיות שכרוכות במשחקי מזל ויודעים שדירקטוריון מפעל הפיס מייחס להם חשיבות רבה לסוגיית האחריות הנדרשת לטיפול בסיכונים הקיימים במשקים. אנו שותפים מלאים לדאגות משרד האוצר ומתחייבים להמשיך ולפעול ואף להגביר את מאמצינו, תוך שיתוף-פעולה מלא עם הרגולטור והגורמים הממשלתיים המקצועיים הרלוונטיים".

בכוונת מפעל הפיס לדון עם האוצר במסגרת המשא-ומתן על ההיתר החדש גם על ההחלטה הכלולה בחוק ההסדרים, לגבות מס בשיעור של 35% על כל זכייה מגובה של 5,000 שקל, כמו גם על כוונתו להשתלט על מיליארד שקל מכספי הפיס. מדובר ב"כספים החונים", הקצאות המיועדות לרשויות מקומיות לפי פרויקטים, והעברת הכסף אליהן כרוכה בסיום תהליכים ברשויות המקומיות במסגרת אותם מיזמים.

גם משרד האוצר מתכוון להביא רשימת דרישות משלו למשא-ומתן עם מפעל הפיס לקראת גיבוש ההיתר החדש שלו. אחת הדרישות של האוצר תדבר על הכנסה של סעיפים חדשים בהיתר, באופן שיבטיח יותר שקיפות בהקצאת התקציבים שמעביר מפעל הפיס אל הרשויות המקומיות, כמו גם בחשיפת הדוחות הכספיים של הפיס לפני הציבור הרחב. זאת, בעקבות החשש שהעברה של חלק מהתקציבים מוכתבת משיקולים של השתייכות פוליטית.

בהודעה הפייסנית שפרסמה היום האסיפה הכללית של הפיס, אחרי שבועות של עימות מתוקשר בין הפיס לבין האוצר, נאמר עוד כי "אנו מתריעים על פגיעה אפשרית בתרומתו של מפעל הפיס לחברה בישראל", ולפיכך קראו לאוצר לקיים עם ראשי השלטון המקומי דיון משותף על קביעת תנאי ההיתר.

מהאוצר נמסר בתגובה כי "השר משה כחלון הורה לוועדה לבחינת שוק ההימורים לבחון כיצד ניתן למגר את ההשפעה השלילית של מכונות המזל ומרוצי הסוסים על מתמכרים להימורים ועל השכבות החלשות. לאחר חצי שנה של דיונים המליצה הוועדה, בין היתר, להפסיק את פעילות מכונות המזל והמרוצים, וזאת לאחר בחינה מעמיקה של הנושא גם בהיבטים בינלאומיים. בשבועות הקרובים ייפגש מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, עם נציגי מפעל הפיס, במטרה לדון עימם על תרומתו של מפעל הפיס לחברה, בהתאם למסקנות הוועדה".