עתירה לבג"ץ נגד הפסקת עבודות הרכבת בשבת

חברת הכנסת זהבה גלאון עתרה לבג"ץ נגד הפסקת העבודות ברכבת בשבתות ■ תנועת הרכבות בקו ת"א-חיפה תושבת עד יום ראשון ב-19:00

משבר השבתת תנועת הרכבות בין תל-אביב לחיפה עולה מדרגה: חברת הכנסת ויו"ר מרצ, זהבה גלאון, עתרה לבג"ץ בבקשה שיורה לרכבת ישראל לחזור לבצע עבודות תחזוקה בשבתות, וזאת למרות שראש הממשלה, בנימין נתניהו, אסר זאת.

למרות שהסיכויים של  עתירה זו אינם ברורים, הרי שמדובר בעליית מדרגה בזעם הציבורי סביב ביטול עבודות התחזוקה של הרכבת, שאמורות היו להתבצע בשבת מבלי להכביד על הציבור במהלך השבוע.

בעתירה כותבת עו"ד דפנה הולץ-לכנר, המייצגת את מרצ וגלאון, כי "בכדי שחברה ממשלתית, דוגמת רכבת ישראל, תסטה מן הכלל היסודי לפיו עליה לפעול, קרי לפי השיקולים העסקיים, כפי שמבקש ראש הממשלה, אין די במתן "הוראה" של ראש ממשלה, על דעת עצמו, שלו בלבד, כגורם יחידי, אלא נדרשת ממשלת ישראל כולה, באישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע מפורשות בשים לב ובדקדקנות מהם אותם שיקולי פעולה אחרים, שאינם עסקיים, אשר על-פיהם מבקשת הממשלה כולה כי אותה חברה ממשלתית תפעל".

עוד נטען בעתירה כי "על-פי עיקרון שלטון החוק אין בידי ראש הממשלה לעשות כל אשר חפצה נפשו בכל עת ובכל מקום, אלא מתחייב לשמור ולכבד את הוראות החוקים והדינים במדינה. מתן כוח בידי ראש ממשלה להורות כל שהוא חפץ לכל גורם ובכל עניין, משמעו ביטול כל האיזונים והבלמים בהם מחויב השלטון והפקרת אזרחי המדינה ותושביה לכאוס שלטוני מוחלט. כך גם כניעתו של ראש הממשלה לדרישות הסיעות החרדיות והרבנים בישראל, לשם שמירת הקואליציה שהרכיב, אשר הניבה מתן 'הוראה' לרכבת - אין משמעה אלא ביטול שלטון החוק ועקרונות הדמוקרטיה במדינת ישראל".

 דיון דחוף בכנסת

הסערה כמובן לא פוסחת על חברי הכנסת. 25 חברי כנסת מהאופוזיציה חתמו על דרישה לקיים דיון דחוף בהשבתת עבודות התחזוקה של הרכבת בסופי השבוע, שהביאו להשבתת תנועת הרכבות ביום ראשון הקרוב בקו העמוס של תל-אביב-חיפה.

 

השבתת תנועת הרכבות

רכבת ישראל הודיעה כי תנועת הרכבות בין חיפה לתל-אביב בשני הכיוונים לא תוכל להתחדש עד יום ראשון בערב.

בהערכת מצב שהתקיימה בהנהלת רכבת ישראל, בראשות המנכ"ל בעז צפריר, בדבר אופן הפעלת הרכבות במוצ"ש ויום ראשון, סוכם כי קו תל-אביב-חיפה יהיה סגור במוצ"ש וגם ביום ראשון עד הערב, זאת לצורך השלמת העבודות שהחלו ביום שישי.

הרכבות הצפוניות ייסעו כרכבות פרבריות בין נהריה לבנימינה בלבד.

רכבת ישראל תעשה כל מאמץ יחד עם משרד הביטחון להעמיד אוטובוסים למען החיילים ביום ראשון בבוקר.

תנועת הרכבות תשוב לפעילות רגילה ביום ראשון בערב.