התקציב לשילוב דירות מוזלות בפרויקטים רגילים - רק 100 מ' ש'

מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום את ההחלטה לאפשר לקבלנים לשלב דירות מחיר למשתכן גם בפרויקט רגיל ולקבל מענק של 137 אלף שקל לכל דירה שכזו ■ על פי ההחלטה המענק יוגבל ל-100 מיליון שקל כך שמדובר רק בכ-730 דירות סך הכל

שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד
שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד

מועצת מקרקעי ישראל אישרה את הרחבת מחיר למשתכן גם לפרויקטים שאינם חלק מהתוכנית וגם לקרקע פרטית - כך נודע ל"גלובס". מדובר בהחלטה שתכליתה לאפשר לקבלנים לשלב דירות מוזלות בפרויקטים רגילים, על קרקעות שנרכשו במכרזים רגילים שאינם מכרזי מחיר למשתכן וגם על קרקעות פרטיות.

על פי ההחלטה, רשות מקרקעי ישראל תחליט על אזורים בהם החלטה זו תהיה בתוקף, ובתמורה לכל דירה מוזלת שתשולב בפרויקט יזכה הקבלן למענק בגובה של עד 137 אלף שקל.

עם זאת, בלחץ אגף תקציבים באוצר, נקבע במסגרת ההחלטה כי היקף המענקים שיינתן במסגרת התוכנית יוגבל ל-100 מיליון שקל בלבד. כלומר, פוטנציאל היצע הדירות המוזלת בפרויקטים יעמוד בעקבות הגבלה זו על כ-730 דירות. מדובר במספר לא מבוטל מחד, אך לא במספר שיכול להקפיץ את היצע הדירות המוזלות בהיקף משמעותי.

 

גורמים הבקיאים בהצעה מסבירים כי ייתכן ובמקרים מסוימים המענק יהיה נמוך מ-137 אלף שקל, כך שלמעשה ייתכנו 1,000 דירות מחיר למשתכן בפרויקטים רגילים, אך גם במצב כזה, מדובר עדיין במספר נמוך יחסית. עוד מציינים גורמים בכירים כי מדובר בפיילוט וייתכן שבהמשך הסכום שהוקצב לתוכנית זו ישתנה.

זה המקום להזכיר שרק הבוקר נחשף ב"גלובס" שהקבלנים פנו לרשות מקרקעי ישראל ולמטה הדיור וטענו כי מענק של 137 אלף שקל הוא נמוך מידיי ולא ישיג את מטרת התוכנית.

עוד נזכיר כי נכון להיום עומד היצע הדירות המוזלות במסגרת מכרזים בהם זכו קבלנים ויזמים על כ-20 אלף בעוד היקף הזכאים שכבר הנפיקו תעודות זכאות עומד על למעלה מ-60 אלף. התוכנית לשילוב דירות מוזלות גם הפרויקטים רגילים הייתה יכולה להגדיל את היצע הדירות המוזלות בהיקף משמעותי ובכך ליצור מסלול נוסף של שיווק קרקע והגדלת ההיצע בהיקף משמעותי. כעת, ברגע שתקצוב המענקים עומד על 100 מיליון שקל בלבד, מדובר בתוספת קצובה בלבד.