אפקט הסלמונלה: צניחה חדה במכירות סלטי צבר וכריות תלמה

עפ"י נתונים שהגיעו ל"גלובס", מכירות סלטי צבר ירדו ב-30%, ומכירות "כריות" תלמה ירדו ב-35% ■ בשלב זה לא ידוע מתי קו הייצור של "כריות" יחזור לפעול ■ אסם: צבר חזרה לייצור מלא

מכירות סלטי צבר של אסם-נסטלה צנחו בימים האחרונים ב-30%, ומכירות דגני "כריות" של תלמה צנחו בשיעור חד יותר, של 35% - כך עולה מנתוני רשתות השיווק שהגיעו לידי "גלובס". הצניחה במכירות היא אפקט ישיר של הזיהום בסלמונלה שפקד את שתי החברות בשבוע שעבר.

בשתי החברות אומרים כי הם אינם יכולים להצביע על מקור הזיהום שהתגלה במפעלים. באסם-נסטלה אומרים כי "מתחקיר שעשתה החברה עולה כי קיימות מספר אפשרויות למקור הזיהום, ולכן, כנדרש במקרים כאלה, בוצע טיפול יסודי טרם החזרה לפעילות.

גם בחברת יוניליוור, בעלת תלמה, אומרים כי "מקור הזיהום יכול להיות ממספר גורמים. אנחנו עדיין בשלב של הליך יסודי למיפויים, ולכן אין כרגע תאריך חזרה לייצור".

נראה כי האסטרטגיה של אסם-נסטלה, בעלת חברת סלטי צבר, לנסות ולצמצם את פרסום הזיהום בסלמונלה בכלי התקשורת - לא עבדה. גם סירובה של החברה לפרסם את מספרי האצווה של סלטי החומוס והטחינה שיוצרו בקו שבו התגלה הזיהום בסלמונלה, לא סייע לחברה. משרד הבריאות, שנכנע תחילה ללחציה של אסם-נסטלה להימנע מפרסום מספרי האצווה, העביר את הנתונים לתקשורת לאחר לחץ תקשורתי כבד של "גלובס".

סלטי צבר, שהובילו את מכירות שוק הסלטים המצוננים, צנחו בנתח השוק באופן משמעותי - מנתח של 44%-47% לנתח של כ-23% בלבד. המותג סלטי "אחלה" של שטראוס הוא הנהנה העיקרי מהמשבר של סלטי צבר, כשנתח השוק של "אחלה" עלה מ-37%-40% בשבועות שקדמו למשבר ל-52%-53% לאחר הפרסום אודות הזיהום בסלמונלה בסלטי צבר. גם היצרנים הקטנים יותר והמותגים הפרטיים נהנים מהמשבר שפקד את סלטי צבר.

דגני הבוקר תלמה של יוניליוור, שרק לפני שבועיים הראו סימני התאוששות משמעותיים ממשבר הסלמונלה הקודם, נפגעים במכירות - אם כי בצורה מתונה יותר ביחס למשבר הקודם. הפגיעה העיקרית היא במכירות של המותג "כריות" שבו נמצא חיידק הסלמונלה, ואלה צונחות כאמור ב-35%.

בתוך כך גוברת הביקורת על חברת יוניליוור, שנקלעה למשבר שני של הימצאות סלמונלה בתוך שבועות ספורים. קמעונאים עמם שוחח "גלובס" אומרים כי המשבר החוזר הוא עדות לניהול כושל ולכך שמקור הזיהום לא טופל כראוי בפעם הקודמת. דברים אלה מקבלים חיזוק גם מתגובת יוניליוור לעיל.

ממשרד הבריאות נמסר כי "בשני המקרים מצביעים הנתונים על כך שהחשד לזיהום אירע בתהליך הייצור, כך שאין צורך לערב בבדיקה מקורות נוספים. משכך הדבר, האחריות על בקרת האיכות הפנימית היא של המפעלים. ככלל, משרד הבריאות מוודא כי ננקטו כל הפעולות הנדרשות במפעלים, בטרם המפעל יכול לשוב לייצור". 

מאסם-נסטלה נמסר בתגובה כי "צבר חזרה לייצור מלא באופן הדרגתי, בתיאום מלא עם משרד הבריאות ולאחר ביצוע כל בדיקות המעבדה הנדרשות. בתחילת שבוע שעבר חזרה צבר לפעילות מלאה".