ליצמן נכנע: סלטי צבר לא תפרסם מספרי מוצרים נגועים

סלטי צבר מקבוצת אסם-נסטלה החליטה לקחת דוגמה מיוניליוור, שגם היא טענה תחילה כי מוצרים נגועים לא יצאו ממפעליה - עד שחויבה לפרסם מספרי אצווה

סלטי צבר/ צילום: תמר מצפי
סלטי צבר/ צילום: תמר מצפי

האם לחצים שמפעילה קבוצת אסם-נסטלה על משרד הבריאות מונעים את פרסום מספרי האצווה של סלטי צבר הנגועים בסלמונלה?

לדברי מקור במשרד הבריאות, המשרד פנה לחברה וביקש ממנה לפרסם את מספרי האצווה, אך היא סירבה בתוקף. למרות זאת, עד לרגע זה, משרד הבריאות לא חייב אותה לעשות זאת, דרישה מינימלית ומתבקשת שהייתה יכולה להבטיח שסלטי חומוס וטחינה נגועים בסלמונלה לא זלגו משערי המפעל לרשתות השיווק ומשם אל הצרכנים. עוד קודם לכן סירבה צבר מקבוצת אסם-נסטלה לבקשת "גלובס" לחשוף את מספרי האצווה של המוצרים הנגועים.

התנהלות זו של צבר דומה להתנהלותה של יוניליוור בפרשת הזיהום הקודם של דגני הבוקר בסלמונלה, לפני שבועות אחדים. אז טענה יוניליוור כי דגני הבוקר הנגועים לא יצאו משערי המפעל ולא שווקו לצרכנים, אולם לאחר שמשרד הבריאות חייב אותה באיחור רב לפרסם את מספרי האצווה, התברר כי מוצרים נגועים בסלמונלה אכן יצאו מהמפעל והגיעו לידי צרכנים.

צבר, כמו יוניליוור, טוענת כי הסלטים שיוצרו בקו הייצור הנגוע בסלמונלה לא יצאו משערי המפעל. מדובר בקו לייצור מוצרי חומוס וטחינה שבו נמצא זיהום בסלמונלה. מבדיקת "גלובס" עולה כי לאחר גילוי הזיהום בסלמונלה ולאחר הודעת צבר למשרד הבריאות כי היא עוצרת את שיווק המוצרים, שיווקה החברה לרשתות השיווק גם סלטי חומוס וטחינה, שלפי שעה צרכנים לא יכולים לוודא שאינם יוצרו בקו המזוהם כאמור בשל סירוב החברה לפרסם את מספרי האצווה.

 

בתוך כך, בסוף השבוע האחרון הודיעה חברת יוניליוור כי הזיהום בסלמונלה חזר למפעל, כאשר התברר כי דגני הבוקר מסוג "כריות" מזוהמים בחיידק. זיהום חוזר זה עשוי להעיד כי יוניליוור לא טיפלה כראוי במקור הזיהום הקודם. כפי שהעריך טכנולוג מזון בשיחה עם "גלובס", אז הזיהום נגרם מלשלשת של יונים שחדרה לקו הייצור ובאה במגע ישיר עם דגני הבוקר של תלמה. לא מן הנמנע כי אירוע זה חזר על עצמו גם הפעם. באופן תמוה, משרד הבריאות בחר להחזיר ליוניליוור את תו האיכות GMP לפני ימים אחדים, וזאת מבלי שהובהר באופן סופי כי הגורם לזיהום טופל כראוי.

לדברי גורמים בתעשייה, זיהום חוזר בסלמונלה בדגני בוקר בתוך פרק זמן כל-כך קצר הוא אירוע חריג וחמור ביותר.

תגובת משרד הבריאות לא התקבלה.