צו כינוס לאליעזר פישמן: "דמו לא סמוק מדמו של אף חייב אחר"

לאור התנגדות רשות המסים להצעת הסדר החוב של פישמן, שהציע תספורת של 95% מהחוב, הורה השופט אורנשטיין על צו כינוס לנכסיו ■ עו"ד יוסף בנקל מונה למנהל מיוחד, ויציאתו של פישמן מהארץ תעוכב

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף
אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, הוציא היום (ב') צו כינוס לנכסיו של איש העסקים אליעזר פישמן. אורנשטיין מינה את עו"ד יוסף בנקל כמנהל מיוחד לנכסיו, והוא יגיש דוח ראשון עד 11 בינואר 2017. בנוסף הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד פישמן. 

החלטת השופט ניתנה בתום דיון שנערך בהצעת הסדר החוב של פישמן. נזכיר כי בשבוע שעבר הגיש פישמן הצעה להסדר חוב לחובות בהיקף של 1.7 מיליארד שקל, שבגינו אין ביטחונות, ואשר מציע לפרוע כ-90 מיליון שקל בלבד, כלומר תספורת של 95% מהחוב.

רשות המסים התנגדה להצעת ההסדר וקראה לבית המשפט לדחות אותו ולפעול לכינוס נכסיו של פישמן. לדברי הרשות, "מדובר בבקשה שכל-כולה ניסיון נוסף לייצר מסלול חדלות פירעון VIP, שנועד למנוע מהחייב את 'עוגמת-הנפש' של בדיקה וחקירה יסודית של נסיבות קריסתו הכלכלית, של התמודדות הלכה למעשה ולקיחת אחריות אמיתית וכנה עם יצירת חובות-עתק של 5 מיליארד שקל", כך לפי בקשת רשות המסים. 

פישמן, מצדו, הגיש אתמול (א') לבית המשפט דוח למס הכנסה לשנת 2015, בו ביקש לקזז את הפסדי ההון מהדוח למס הכנסה של 2015 כנגד רווחי הון שהיו לו בשנת 2006 - באופן שמבטל את החוב שיש לו למס הכנסה ובגינו הוגשה נגדו הבקשה לפשיטת-רגל באוגוסט השנה. כלומר, פישמן טוען כי שומת המס ל-2006 בעצם נפרעה בזכות קיזוז ההפסדים של 2015. 

 

בנוסף, בראיון לחדשות 10, ששודר אמש, תקף פישמן את הרשות ואמר: "רשות המסים עברה את הגבול... אני לא חייב לה שקל". 

בדיון היום בבית המשפט, גם השופט אורנשטיין התנגד להסדר החוב שהציע פישמן ואמר: "דמו של פישמן לא סמוק מדמו של אף חייב אחר בבית המשפט". 

אורנשטיין פנה לבא-כוחו של פישמן, עו"ד אהוד גינדס, ואמר: "אתם מבקשים הפטר בלי הסדר נושים, בלי כינוס ובלי חקירות. אין כזה דבר. אתה מכיר תקדים כלשהו של בית המשפט העליון שנתן יד לזה?". 

גינדס טען באריכות בזכות ההסדר ואמר, בין היתר: "היום ברור שבמסגרת ההסדר הנוכחי הנושים מקבלים יותר". אורנשטיין לא השתכנע ואמר: "כדי לדעת אם אפשר לקבל יותר, צריך למנות בעל תפקיד".

אורנשטיין פנה לנציג רשות המסים ושאל: "האם אתם מקבלים את ההסדר?". נציג הרשות השיב כי "אין בידנו לקבל את ההסכם. ההסדר המוצע אינו עומד בדרישות החוק, ויש לפעול למתן צו כינוס ומינוי בכל תפקיד".

בשלב זה אמר אורנשטיין: "לאור ההסכמה ובהינתן מצבת החובות ובהיעדר מקורות לפרוע אותם, התקיימו התנאים למתן צו כינוס. אין באמור כדי לקבוע מסמרות בשאלת החוב שמגיע למס הכנסה, עניין שיתברר במהלך תיק פשיטת-הרגל, כאשר כל צו שומר על טענותיו. משכך ניתן בזאת צו לכינוס נכסי החייב". 

הכנ"ר מונה לכונס הנכסים, וכאמור הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ לפישמן. אורנשטיין מינה את עו"ד יוסף בנקל כמנהל מיוחד, שיגיש דוח ראשון עד 11 בינואר 2017. 

לדברי השופט, "החייב ישתף פעולה עם המנהל המיוחד, ימציא לו את המסמכים הדרושים ויתייצב לחקירה לפניו. כל נושה יגיש תביעת חוב בתוך 14 יום מהיום". 

נציין כי בין היתר התייצב לדיון עו"ד זיו שרון, אשר הגיש אתמול חוות-דעת לפיה כאמור יש לאפשר לפישמן לקזז את הפסדיו, באופן ששומט את חובותיו בסך 200 מיליון שקל למס הכנסה. כמו כן התייצב לדיון עו"ד אייל רוזובסקי אשר מייצג את בנק לאומי - הנושה הגדול של פישמן.