ההצעה של אליעזר פישמן לנושיו: תספורת של 95% מהחוב

לפי מתווה להסדר שהגיש פישמן לבית המשפט, הוא ישלם לנושיו פחות מ-90 מיליון שקל מתוך חוב של 1.75 מיליארד שקל

אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי

איש העסקים אליעזר פישמן מציע לנושיו הסדר שלפיו הוא ישלם להם פחות מ-90 מיליון שקל אל מול חוב של 1.75 מיליארד שקל - תספורת של כ-95% מהחוב. אתמול (א') הגיש פישמן לבית המשפט המחוזי את ההצעה שלו להסדר הנושים.

בספטמבר האחרון, בתום דיון בבית המשפט בתיק כינוס הנכסים של פישמן, סוכם כי תינתן לו האפשרות להגיש מתווה להסדר עד יום שני הבא (12.12.2016). בהליך פשיטת-רגל יקבלו נושיו של פישמן (הבנקים ומס הכנסה) את נכסיו שאינם משועבדים, שהוערכו בעבר בכ-50-70 מיליון שקל.

בניסיון לגרום לנושים להעדיף הסדר על פני הליך פשיטת-רגל, מציע פישמן מלבד אותם נכסים שלושה מקורות נוספים להחזר החובות, בהיקף של 18 מיליון שקל - מקורות שלנושים לא אמורה להיות גישה אליהם בהליך פשיטת-רגל.

המקור הראשון הוא 10 מיליון שקל ממימוש מחצית מקרקע בחדרה (במסגרת הסכם שהיה לפישמן עם אקסלנס על בטוחות שנתן להם), 4 מיליון שקל מהחזר הלוואת בעלים שניתנה לחברת אוניל בנייה ו-4 מיליון שקל ממכירת הווילה של פישמן בסביון, שתתבצע בתוך 4 שנים.

הווילה בסביון רשומה זה יותר מ-20 שנה על שם רעייתו של פישמן, טובה פישמן, כך שבאופן עקרוני בהליך פשיטת-רגל לא ניתן לעקל אותה. פישמן מציע למכור את הווילה, ששווייה מוערך ביותר מ-25 מיליון שקל, וחלק מהתמורה יעבור לנושים.

עוד מציע פישמן לקיים מנגנון דומה לזה שבהסדר החוב של נוחי דנקנר, שנחתם עם הבנקים לפני חצי שנה. לפי מנגנון זה, פישמן יעביר מחצית מהכנסותיו ב-6 השנים הקרובות לנושים. כך, היקף מחיקת החוב לנושים אינו נקבע מראש, אבל עורכי הדין של פישמן, שלום גולדבלט ואהוד גינדס, מציינים בעצמם במסמך כי "פישמן הינו בן 74 ואינו אדם בריא... ובכל זאת פישמן ממשיך לעבוד ושואף להקטין את חובותיו", כך שלא ברור עד כמה יכול פישמן לייצר הכנסה משמעותית במצב כזה.

המתווה מציע גם למכור את שאר הנכסים שבידיו שאינם משועבדים. מדובר במזומן ובניירות ערך שבבעלותו ובהחזקה בחברות שאינן משועבדות לנושים אחרים. כמו כן, מדובר על מימוש נדל"ן בבעלותו: נכס ברחוב חיסין בתל-אביב, 50% מנכס ברמת-אילן, 50% מדירה בברלין וכן קרקע בשטח 287 מ"ר בנתניה. בעבר הוערך שווי הנכסים בעד 70 מיליון שקל. 

חובות פישמן למערכת הבנקאית מוערכים בכ-4.5 מיליארד שקל. 80% מהחוב הוא לבנק פועלים ולבנק לאומי (החוב לכל אחד מהם עומד על כ-1.8 מיליארד שקל), אך את הליך כינוס הנכסים הניעה רשות המסים, שתבעה ממנו חוב של 196 מיליון שקל, שנבע ממכירת החזקה שלו ב-2006. מלוא הכספים מהמכירה שימשו לפירעון חוב, ואילו הרשות דרשה לקבל מס מהליך המכירה.

תשלום החוב למס הכנסה אושר בבית המשפט לאחר ניסיון ערעור של פישמן. במסמכים המפרטים את מתווה ההסדר חושף פישמן גם התכתבות בין עורכי דינו לרשות המסים שנעשתה במהלך גיבוש ההסדר, ובה נמתחת ביקורת חריפה על פישמן.

מאז החלה הרשות בהליך פשיטת-הרגל, הצטרפו אליה הבנקים. בנטרול החוב שמולו משועבדות חברות של פישמן לבנקים, עולה כי היקף החוב הישיר והערבויות האישיות של פישמן לנושים עומד על 1.75 מיליארד שקל. כאמור, בהסדר הנוכחי מוצע סכום המוערך בפחות מ-90 מיליון שקל.

עורכי דינו של פישמן: "לא דבק בו רבב" 

במסמך שהוגש לבית המשפט מנמקים עורכי דינו של פישמן מדוע יש לאשר את ההסדר, אף שהוא מגלם החזר נמוך באופן משמעותי מסך החוב.

ראשית, הם מציינים כי פישמן הוא אדם ישר שנקלע לקשיים, וכי הוא לא ביצע מעשים לא הגונים שהביאו למצב הזה. "היחסים עם הבנקים היו מבוססים מאז ומתמיד על הערכה, שקיפות מלאה ושיתוף-פעולה, תוך מתן גילוי מלא לעסקיו. במהלך השנים לא דבק בפישמן רבב בהתנהלות לא ראויה או הברחת נכסים. להפך - ברגעי משבר פישמן נטל אחריות, הזרים כספים, נתן ביטחונות וערבויות לחיזוק והשבחת החברות. חובו הוא תוצר של ערבויות אישיות שהוא נתן להבטחת חובן של החברות בקבוצה", הם כותבים.

עוד מציינים עורכי הדין כי הסדר יסייע במניעת הידרדרות במצב החברות שבשליטתו. "בעולם תיאורטי, פעילותן העצמאית של החברות המוחזקות אינה אמורה להיות מושפעת מענייניו של פישמן, אולם במציאות העסקית יש לדברים השלכה והשפעה ישירה לרעה. הסדר הנושים נועד לתת מענה לחולשה זו, באופן שהוא מונע פגיעה בפעילות החברות המוחזקות ומקפיד על יציבותן".

רשות המסים: "ההצעה מבקשת לאפשר לפישמן להמשיך בחייו כאילו לא אירע דבר"

הנספחים שצורפו להצעת מתווה ההסדר של אליעזר פישמן חושפים התכתבות בין עורך דינו של פישמן, שולי גולדבלט, לבין עו"ד מזי רנצלר מנציבות מס הכנסה, שנעשתה במסגרת גיבוש ההסדר עם רשות המסים

במייל ששלח רנצלר לגולדבלט ב-17 בנובמבר, הוא מבקר בחריפות את טיוטת ההסדר הראשונה. "הצעת ההסדר שהוגשה על-ידי מרשך, לא רק שיהיה בה כדי להותיר חובות-עתק לנושים, אלא שהיא מבקשת להסדיר פשיטת-רגל והפטר 'דה-לוקס', הליך מקוצר ללא בדיקה ובחינה משמעותית הנותן עדיפות למרשך לעומת כל פושט-רגל אחר, לרבות כאלה המותירים חובות נמוכים לאין שיעור".

עוד מוסיף רנצלר כי "הצעת ההסדר מבקשת לאפשר לפישמן להמשיך ולנהל את חייו כאילו לא אירע דבר וכאילו לא צבר חובות של כ-5 מיליארד שקל שאותם לא שילם. כך, בין היתר, מבקש מרשך להתגורר בבית רחב-מידות בסביון, להמשיך ולנהל חברות רבות, לשלוט באמצעי התקשורת ולקבל הכנסות שוטפות, וימשיך באורח חייו הראוותני".

רנצלר גם מבקר את ההצעה שלפיה פישמן ישלם רק מחצית מהכנסותיו העתידיות וכותב: "בעזות-מצח הוא מציין כי במקרה שיצבור נכסים, הוא יהיה חייב בתשלום של 50% מהתעשרות זו בלבד?!". 

כשבועיים לאחר מכן ענה לו גולדבלט תשובה ארוכה, ובה כתב בין היתר: "לא ברור לנו מדוע סוברת רשות המסים כי ביצוע הליך מתואם ומסודר של מימוש כלל הנכסים, שיש בו כדי להגדיל את ערך מימוש הנכסים ולהקטין את החוב, אינו ראוי. הרי כבר עתה ברור כי שיתוף-פעולה בתוך מתן מידע מקיף ועזרה ישיא את התמורה".

עוד הוא מציין כי להסדר נוספו 18 מיליון שקל על המקורות הקיימים. "סכומים אלה הם תוספת לתשלומים שיתקבלו בראש ובראשונה בידי רשות המסים. סכומים אלה לא יתקבלו בהליך של פשיטת-רגל, אלא רק באמצעות הסדר נושים".

גולדבלט גם דוחה את הטענות שלפיהן פישמן מתחמק מהליך פשיטת-רגל, וכותב: "ככל שמרשי יוכרז כפושט-רגל, הוא יוכל להפסיק לעבוד. למרות זאת, מרשי מתחייב בהסדר שהוא ימשיך לעבוד עבור נושיו, ואף יעביר לקופת ההסדר מחצית מנכסיו. זוהי הצעה של אדם הלוקח אחריות על חובותיו ולא משתמט - בניגוד למה שנאמר על-ידיכם". 

הביקורת החריפה של נציגי רשות המסים מתייחסת לטיוטת ההסדר. היום (ב') אמרו ברשות כי יגיבו להסדר הנוכחי בבית המשפט, אלא שלאור העמדה החריפה שהוצגה, ההערכות הן כי קיים סיכוי נמוך שהרשות תקבל את ההסדר הנוכחי. 

אליעזר פישמן
 אליעזר פישמן