ועדת הכספים אישרה: הגמל בניהול אישי ייפתח לכלל השכירים

במוצר, ששימש בפועל מעין מקלט מס של עשירים, נקבעה תקרת הפקדה של 5.2 מיליון שקל בשנה ■ למדריך קופת גמל להשקעה

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

רשות שוק ההון מרחיבה את האוכלוסייה שרשאית לחסוך לפנסיה באמצעות הגמל בניהול אישי לכלל השכירים, וגם קובעת תקרה לחיסכון באמצעות מוצר זה, בגלל שנכון להיום מדובר בעיקר במעין מקלט מס לעשירים. אתמול (ב') אישרה ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, את התיקון לתקנות קופת גמל בניהול אישי, שבמסגרתו מתאפשר לראשונה לשכירים לחסוך כספים בקופת גמל בניהול אישי, מהשקל הראשון, ובלבד שינהלו כספים אלו בצורה פסיבית (כלומר, במכשירי השקעה עוקבי מדדים).

נוסף על כך, לאור הניסיון שנצבר, שבמסגרתו אופיין קהל החוסכים במוצר זה בריבוי בעלי הון שחסכו סכומים גבוהים מאוד תחת הפטור הנדיב ממס של עולם החיסכון הפנסיוני, קובע התיקון לתקנות תקרת הפקדת לקופת גמל בניהול אישי ולקרן השתלמות בניהול אישי, בגובה של 5.2 מיליון שקל בכל אחד מהמוצרים.

ברשות רצו תקרה נמוכה בהרבה

ברשות שוק ההון רצו מגבלה נמוכה בהרבה, ואפקטיבית יותר, אך נאלצו להתפשר בסוגיה זו. רוב השכירים בישראל לא מתקרבים לצבירה בהיקפים שכאלה.

ברשות שוק ההון מציינים, כי "קופת גמל בניהול אישי נהנית מהיתרונות הייחודיים הקיימים בקופות הגמל הרגילות ביחס לאפיקי השקעה הקיימים בשוק. בתוך כך, כספים המופקדים לקופה זו נהנים מהטבות המס הקיימות בכל קופת גמל בשלב ההפקדה, הצבירה והמשיכה. קופת גמל בניהול אישי מיועדת לכספים שמעבר לרובד הבסיסי של החיסכון שאותו חוסכים על פי חוק".

מדובר במכשיר השקעה שמיועד בעיקר לקהל מצומצם שמבין בניהול השקעות, ושמוציא את ניהול ההשקעות מידי ועדות ההשקעה של הגופים המוסדיים. למרות התיקונים המרחיבים שנעשו ביחס לגמל בניהול אישי בישראל, בשורת ה-IRA (ניהול אישי) עדיין רחוקה מרובם הגדול של השכירים הישראליים החוסכים לפנסיה.

האוצר החל בקידום הבאת הגמל בניהול אישי לשוק הפנסיוני בישראל כבר בסוף 2006, ומאז נכנס המוצר לישראל באופן הדרגתי. לאורך השנים דובר בעיקר בניהול עצמי של כספי קרנות ההשתלמות וכספי עמיתים עצמאיים.

קופת גמל אישית היא למעשה "יבוא" של מכשיר פנסיוני מצליח מארה"ב ובריטניה לישראל. תחילתו של ה-IRA (כלומר, individual retirement account) האמריקאי בסוף שנות ה-80. מדובר בקופת גמל (וקרן השתלמות) בניהול אישי של החוסך. מכשיר זה מעביר את האחריות על ניהול החיסכון בקופות הגמל מהגופים המוסדיים לחוסך, שיקבל בעצמו את החלטות ההשקעה שלו, לפי טעמיו האישיים, בחשבון חסום לחיסכון פנסיוני בלבד. חשבון זה זכאי, כאמור, להטבות המס הרגילות ביתר המכשירים הפנסיוניים.