ההוראה שעלולה להפיל את פרויקטי התמ"א 38 לקרשים

רשות המסים שוקלת: האם עסקת תמ"א 38 בין יזמים תחוייב במס רכישה כפול? ■ איך זה ישפיע על היזמים ועל הדיירים? ■ מדריך מס רכישה

פרויקטי תמ"א 38 של חב' "יובל נכסים   ובניה" ביהוד / צילומים:  אלון רון
פרויקטי תמ"א 38 של חב' "יובל נכסים ובניה" ביהוד / צילומים: אלון רון

טיוטת הוראת ביצוע של רשות המסים הנוגעת לתחום ההתחדשות העירונית ולתמ"א 38 בפרט עם דגש על עסקאות במסלול הריסה ובנייה מחדש (תמ"א 38/2) מאיימת לטלטל את התחום כולו. מדובר בטיוטה שהועברה בימים האחרונים לעיון אנשי המקצוע ולהתייחסויות טרם הטיוטה תהפוך לרשמית ותיכנס לתוקף.

הנקודה המשמעותית במסגרת הטיוטה שהגיע לידי "גלובס" מתייחסת לשינוי המדיניות הקיימת הקשורה למס רכישה בעסקאות מכירה של פרויקט מיזם אחד לאחר. על פי הוראת הביצוע המסתמנת, עסקה כזו תהיה חייבת במס רכישה כפול, הן מצד היזם שמוכר את הזכויות והן מצד היזם שרוכש.

רו"ח עו"ד יוסי אלישע, ראש מחלקת מיסוי במשרד ליפא מאיר ושות' ויו"ר פורום מיסוי בלשכת עורכי הדין מסביר כי בהחלטה שניתנה לפני כשנתיים באותו הנושא ניתנה פרשות שונה. כעת, מדובר בשינוי עמדה של רשות המסים שעתיד לייקר עסקאות מחד ואף להוביל לעיכובים וביטולים של עסקאות מנגד.

"הוראת הביצוע הזו מחייבת במס רכישה גם את היזם היוצא וגם את הנכנס. העלות הנוספת הזו עשויה לייקר את העסקאות בכ-6%, ומעבר לזה, היזם היוצא, עשוי להתחייב לבטל החוזה מול הדיירים כדי לא להיות חייב במס הרכישה, מהלך שעשוי לגרור עיכוב משמעותי בעסקאות ואף את ביטולן".

עוד מוסיף אלישע כי: "לפעמים יזם רוצה לצאת מעסקה, אפילו ללא תמורה, ההחלטה החדשה הזו עשויה לטרפד את זה. והמשמעות הרחבה יותר תהיה עיכוב בנייה של פרויקטים בתוכנית שהממשלה מנסה לקדם. אנחנו ביקשנו ישיבה דחופה עם רשות המסים בנושא כדי להעלות את הסוגיות הללו".

בתקופה האחרונה עסקאות של מכירה בין יזם ליזם בפרויקטים של תמ"א 38 הפכו להיות נפוצות, כאשר לא מעט מארגני עסקאות, כמו גם חברות, מבינים כי הם לא יכולים לקדם את הפרויקט וחברות נדל"ן הפועלת בתחום מוכנות לרכוש פרויקטים. העובדה שמרבית מכרזי הקרקע מופנים לכיוון מחיר למשתכן בשנה וחצי האחרונות גרם ללא מעט חברות נדל"ן לפעול ביתר שאת בתחום ההתחדשות העירונית ולכן מדובר בכר פורה של עסקאות.

במקביל, מדיניות הממשלה המוצהרת היא לקידום תחום ההתחדשות העירונית, אם בפינוי-בינוי ואם בתמ"א 38. בתוכנית האסטרטגית לענף הנדל"ן, שאושרה רק לאחרונה בקבינט הדיור, נכתב כי תחום ההתחדשות העירונית עתיד להוות בעתיד חלק נכבד מהתחלות הבנייה המתוכננות במשק כולו. מסיבה זו תוהים כעת גורמים הבקיאים בתחום מדוע רשות המסים החליטה לשנות גישה בכל הנוגע לתחום זה ולנסח הוראת ביצוע שלא תטיב עם התחום, אלא עשויה לגרום לעיכובים ואי ודאות.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי: "מדובר בטיוטה שפורסמה על ידי הרשות לגורמים הרלוונטיים, לשימוע ציבורי, במטרה לקבל את התייחסותם ולבחון את הדברים באופן סדור. לכשתגובש הוראת הביצוע הסופית בנושא, שתהווה עמדה רשמית של הרשות, נשמח להתייחס אליה".