6 שנות מאסר ללירז רז בגין הונאות נדל"ן ב-2.7 מיליון שקל

רז, כבדת ראייה, הציגה בפני קורבנותיה מצגי-שווא שלפיהם היא אשת עסקים מצליחה, שמאית ועובדת מינהל המקרקעין - והוציאה מהם במירמה כספים להצעות במכרזים שבדתה ■ חויבה לפצות את קורבנותיה בכ-1.5 מיליון שקל

לירז רז / צילום: אלון רון
לירז רז / צילום: אלון רון

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, צבי גורפינקל, לא ריחם על לירז רז בשל היותה עיוורת, וגזר עליה עונש חמור של 6 שנות מאסר בפועל ושנה וחצי מאסר על-תנאי, בגין הרשעתה בהונאת נדל"ן מתוחכמתת בהיקף של כ-2.7 מיליון שקל. כמו כן, רז חויבה לשלם לקורבנותיה פיצוי בסך כ-1.5 מיליון שקל.

השופט כתב בגזר הדין כי "מעשיה של הנאשמת חמורים במיוחד. היא פגעה באנשים שרכשה את אמונם, וגזלה את כספם תוך ניצול תמימותם ואמונם בה בשל היותה עיוורת, כאשר הציגה את עצמה כמומחיתת לתחום הנדל"ן, כשמאית מקרקעין שעובדת ברשות מקרקעי ישראל וכבעלת היתר להגשת הצעות במכרזים לרכישת נכסי נדל"ן המפורסמים על-ידי כונס הנכסים הרשמי".

גורפינקל ציין כי רז רכשה את אמונם של הקורבנות תוך הצגתה כאישה אמידה, קיבלה את הלקוחות במשרדים מפוארים שאותם שכרה לפי ימים או שעות, עשתה שימוש ברכב עם נהג תוך קיום שיחות בנוכחות הקורבנות, כאילו היא מנהלת עסקאות חשובות ובעלות ממון.

רז הייתה הבעלים של חברה בפירוק בשם "כאן גרים". בדצמבר האחרון הורשעה רז על-ידי השופט גורפינקל בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף, הלבנת הון ועבירות נוספות. לפי הכרעת הדין, החל משנת 2012, על רקע מצבה הכלכלי, פעלה רז לקבלת כספים במירמה שלא כדין.

במסגרת תוכנית ההונאה הציגה רז מצגי-שווא שקריים, בין היתר שהיא אשת עסקים, שמאית, עובדת רשות מקרקעי ישראל ועוד. בהסתמך על מצגים אלה קיבלה רז מקורבנותיה, במירמה, סכומי כסף בעבור הגשת הצעותיהם במכרזים שבדתה לרכישת דירות בתל-אביב ובאזור המרכז וכן בעבור עסקאות רכישה ושותפות פיקטיביות בקרקעות באזור קיבוץ געש ובמקומות נוספים, בהיקף של כ-2.7 מיליון שקל.

רז הורשעה כי פעלה בדרכים מתוחכמות כדי לרכוש את אמונם של המתלוננים, ללכוד אותם ברשת מעשי ההונאה ולמנוע מהם לבדוק את מצגי-השווא שהציגה בפניהם. כך, בין היתר, קיימה רז את פגישותיה בבנייני משרדים במרכז תל-אביב, כגון מגדלי עזריאלי ובניין אלקטרה, השתמשה ברכב נהוג על-ידי נהג, כשלצידה עוזרת אישית, וקיימה שיחות טלפון רבות שנחזו להיות שיחות עסקיות חשובות.

רז שלחה למתלוננים מכתבים שזייפה, הנחזים להיות כתובים על נייר מכתבים של כונס הנכסים הרשמי של מדינת ישראל ומטעמו, וכן החתימה את המתלוננים על חוזים כוזבים לרכישת נכסי מקרקעין, לשותפות עסקית או להצעת הצעות במכרזים בדויים.

במטרה למנוע מהמתלוננים לבדוק באופן עצמאי את מצגי-השווא, חייבה אותם רז בהסכמי סודיות. בהמשך לכך הורתה רז לקורבנות המרמה להעביר סכומי כסף לחשבונה.

בגזר דינו פירט השופט גורפינקל את מקרי ההונאה שביצעה רז, שגרמו לקורבנותיה להעביר לידיה את כספם, באמתלה כי היא תרכוש עבורם נכסים ותוך יצירת מסמכים מזויפים והצגתם בפניהם. כך למשל מתואר כיצד רז, שהיא כבדת ראייה בעצמה, לא חסה על י' י', נכה צה"ל עיוור שאיבד את מאור עיניו במבצע "עמוד ענן", ורימתה אותו באמצעות טענת כזב כי הוא יוכל לרכוש קרקעות המיועדות לנכי צה"ל ללא תשלום מצדו. בדרך זו קיבלה רז במירמה 1699 אלף שקל.

מכרזים בדויים

קורבן נוסף של רז היה י' פ'. רז הכירה את רעייתו בקורס שבו השתתפו שתיהן ו"התיידדו". היא הציגה בפניו בכזב מצגי-שווא שקריים וגרמה לו להגיש הצעות למכרזים שלא היו ולא נבראו, תוך שהיא גוזלת ממנו סכום שמתקרב ל-1.4 מיליון שקל.

קורבנות נוספים היו ר' מ', שאותו הכירה רז בעת שעבד בקניון דיזנגוף סנטר בתל-אביב. לפי גזר הדין, לאחר שרז רכשה את אמונו, היא גרמה לו לחתום על הצעות רכישה שלא היו ולא נבראו, וקיבלה ממנו 325 אלף שקל.

ש' מ' הוא נהג מונית שהסיע את רז באופן קבוע. רז רכשה גם את אמונו, שבתה אותו בקסמיה וגרמה לו לתת לה 800 אלף שקל, זאת לאחר שהציגה לו חוזים כוזבים ומסמכים מזויפים.

3 קורבנות נוספים שנפלו ברשתה של רז, היו א' ג', י' ב', ו-ע' ב', שרז שכרה ממנו דירת מגורים וגרמה לו לרכוש נכסים שלא היו ולא נבראו תמורת 538 אלף שקל.

יצוין כי מכתב האישום המתוקן שהוגש נגד רז, ושבעובדותיו היא הודתה, הוסרה הטענה שהופיעה בכתב האישום המקורי, ולפיה רז ניצלה את עובדת היותה עיוורת כדי להונות את קורבנותיה. סנגוריה של רז, עורכי הדין עמית בר ואדווה וייצמן, טענו כי היא לא ניצלה את נכותה, והפרקליטות קיבלה את הטענה.

התובע, עו"ד צלי פלג מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), אמר כי "גם אם אנחנו סבורים שהיא לא ניצלה את היותה עיוורת, אלא היא ניצלה את האמון שניתן בה, הוספנו שהאמון ניתן בה גם בגלל היותהה עיוורת. לא דומה המצב לאדם שבא ומנצל אמון שניתן בו בשל חולשה לאדם, שבא בדברי חלקות לרמות אנשים".

השופט גורפינקל ציין לזכותה של רז כי טרם הגשת כתב האישום נגדה, היא החזירה 800 אלף שקל לחלק מקורבנותיה. בנוסף, היא מכרה דירה שאותה רכשה במירמה, והעבירה חלק מהתמורה לקורבנות.

עם זאת, גם לאחר קיזוז הסכומים שהחזירה, נשאר סכום של 2.2 מיליון שקל, שלא הוחזר לנפגעים. עד היום לא ידוע היכן הכסף הזה, ומה עשתה בו רז.

התובע מסר בתום הדיון כי "הנאשמת ניצלה את היותה עיוורת ואת האמון שנתנו בה המתלוננים, על-מנת לרמות אותם ולגזול מהם סכומי כסף רבים ומשמעותיים.

"הנאשמת פעלה מתוך תאוות-בצע ולא גילתה חמלה כלפי קורבנותיה, ביניהם נכה צה"ל, עיוור שאיבד את מאור עיניו בפעילות קרבית, ואיבד את רכושו בשל מעשי הנאשמת. בנוסף, הנאשמת העלימה הכנסות וביצעה הלבנת הון במיליוני שקלים, כאשר היא נמלטת מן הדין, כשבמקביל מתנהל נגדה הליך פלילי בבית משפט אחר בגין מעשי מירמה דומים".