סופר-פארם משיקה אתר קניות בהשקעה של 10 מיליון שקל

בשלב הראשון ייפתח האתר רק ל-10,000 מתוך לקוחות מועדון לייף סטייל במסגרת פיילוט, ובהמשך ייפתח לכל לקוחות הרשת ■ מנכ"ל סופר-פארם על עסקת שופרסל וניו-פארם: "אני חושב שבטווח הארוך זה מיזוג לא טוב שיעלה את המחירים לצרכן"

אחרי שנים של תכנון ושנתיים של עבודה, השבוע יעלה לאוויר אתר סופר-פארם בהשקעה של 10 מיליון שקל, ועל-פי הערכות של מנכ"ל הרשת, הוא להגיע ל-10% ממכירות הרשת ב-3 שנים הקרובות.

בשלב הראשון יושק האתר ללקוחות מועדון לייף בלבד ולא יהיה פתוח לציבור הרחב, אלא ייפתח במסגרת פיילוט רק ל-10,000 מתוך לקוחות מועדון לייף סטייל. בהמשך ייפתח האתר לכל לקוחות הרשת.

באתר סופר-פארם יוכל הלקוח לבחור בין 3 אפשרויות לקבלת הקנייה: הראשונה, קניית אקספרס - הזמנה באתר ואיסוף מכל סניף ברחבי הארץ תוך 3 שעות, בעלות של 20 שקל; השנייה - איסוף הקנייה מהסניף ביום המחרת, תוך 24 שעות' בעלות של 10 שקלים או בחינם מעל קנייה ב-100 שקל; והשלישית - קבלת משלוח הביתה על-ידי שליח תוך 24 שעות, בעלות של 30 שקל. מעל קנייה של 300 שקל המשלוח בחינם.

האם שירות האיסוף הוא מותרות לעשירים בלבד? שאלנו את החברה מדוע בשנת 2017, כשתחום הקניות עובר יותר ויותר מהסניפים לאינטרנט, הציבור נדרש לשלם מחיר יקר על איסוף עצמי של מוצרים. בסופר-פארם ענו כי "כדי להעמיד אריזה מוכנה צריך עוד כוח אדם, זה שירות פרימיום שיש לו עלות". כשהתעקשנו שהמחיר גבוה, הם השיבו כי "קנייה ממוצעת היא בגובה 80 שקל, וקנייה במעל 100 שקל היא איסוף חינם בתוך 24 שעות". וכאמור, כדי לקבל את המוצרים בתוך 3 שעות העלות גבוה יותר - 20 שקל.

בסופר-פארם מציינים כי רק 50-60% מהמוצרים הם מוצרי אקספרס, כך למשל לא יהיה ניתן להזמין מוצרי קוסמטיקה סלקטיבית כמו בשמי יוקרה מכל הסניפים אלא רק בסניפים מסוימים. ברשת מבטיחים כי 95% מהמבצעים והקופונים של החברה יהיו ניתנים למימוש גם באתר, למעט 5% הנוספים שהם מבצעים אזוריים ותלויי תחרות אזורית בסניף ספציפי. בתוך כך מציינים כי גם באונליין עשויים להתווסף מבצעים ייעודיים לאונליין בלבד, בהתאם לתחרות באתרי האינטרנט.

בשלב הראשון החלק של בית המרקחת יעלה לאוויר עם תרופות ללא מרשם, ובהמשך ולאחר שהאתר יעלה לאוויר, יתווספו תרופות מרשם במרשם פרטי. בשלב זה עדיין אין שיתוף-פעולה בין המערכות של סופר-פארם למערכות של קופות-החולים, ולכן לא ניתן יהיה לקבל את ההנחה על התרופות דרך האתר.

לקוחות שגרים בסמיכות לסניפים תורניים, כלומר כאלה הפועלים בשבת, יוכלו לאסוף את המוצר או לקבל משלוח גם במהלך השבת. עד היום הרשת היחידה שהצהירה כי תפעיל משלוחים בשבת היא טיב טעם.

לפחות בשלב הזה המערך הלוגיסטי של ההפצה, שייעשה באמצעות חברת FEDEX, יתבסס על 10 חנויות שילקטו את הסחורה, ולא באמצעות מחסני אונליין כפי שעושה שופרסל כיום, והאיסוף של המוצרים לא ייעשה דרך הקופות אלא דרך עמדות האקספרס שכבר פזורות בסניפים.

לדברי ניצן לביא, מנכ"ל סופר-פארם, "היינו מוכנים כבר בשנת 2000 עם אתר סחר, ובחרנו לא לעלות ולחכות כי העולם לא היה מוכן. הקנייה היום בזירה הדיגיטלית היא תופעה שאי-אפשר להתעלם ממנה. הקמת אתר הסחר הוא פרויקט הדגל של סופר-פארם בשנים האחרונות. מדובר באחד הפרויקטים המורכבים ביותר שהחברה התמודדה אתו".

סופר-פארם מפעילה כבר מספר חודשים אתר של סופר-פארם עם משלוחים בפולין, מדינה בה היא מחזיקה מספר משמעותי של סניפים. כשלביא נשאל מדוע חיכו כל-כך הרבה כדי להביא את הבשורה לישראל ובחרו להתחיל דווקא בפולין, הוא השיב כי "בפולין השוק הרבה יותר מתקדם בקניות אונליין.

"בישראל סופר-פארם הפעילה עד היום אתר ייעודי שאיפשר לרכוש עדשות ראייה בהזמנה הביתה. מניסיוננו באתר עדשות המגע, הפועל מזה 3 שנים, לקוחות רבים - כ-70% - מעדיפים לאסוף את הקניות מהסניף ולא להמתין לשליח וגדלנו בו במספרים דו-ספרתיים".

סופר-פארם היא רשת שנודעת בחוויית הקנייה שהיא מציעה, ובחברה מוטרדים מהשאלה האם רכישה באונליין תשפיע על הקניות האימפולסיביות - קניות שנעשות "על הדרך", ולא המטרה לשמה הלקוח נכנס לסניף, ומקווים כי החוויה שמוצעת באתר תפצה על כך.

"זה אתגר גדול", אומר לביא, "סופר-פארם הוא מקום של חוויה מיוחדת שאנחנו רוצים להמשיך ולשמר. בנינו את האתר כך שייתן חוויה דומה לחוויה בסניף".

כיום גודל הסל הממוצע ברכישה בחנות סופר-פארם עומד על 3 פריטים במחיר של כ-80 שקל. בחברה מעריכים כי הסל באתר יכפיל את עצמו, וכי סל ממוצע ברכישה אונליין יעמוד על כ-6 פריטים, שמחירו יעלה על על 100 שקל.

התזמון בו בוחרת סופר-פארם לעלות עם האתר הוא אסטרטגי משתי סיבות: הראשונה - החל מחודש יולי הקרוב סופר-פארם תחויב לחשוף את נתוני המחירים של מוצרי החברה, כפי שנדרשו עד היום קמעונאיות המזון על-פי חוק שקיפות המחירים. גורם בכיר בענף מעריך כי לשם כך הרשת עושה מאמץ ניכר להוריד מחירים "איפה שאפשר", כדי להראות שבמוצרי הליבה, בדגש על הטואלטיקה שנמכרת היום ברשתות המתחרות, אין פערי מחירים.

סיבה נוספת היא שבחודשיים הקרובים צפויה הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, לקבוע האם לאשר את עסקת הרכישה של רשת שופרסל עם ניו-פארם, עסקה שעשויה לשנות לחלוטין את עולם הפארם והתחרות בו בשל גודלה ועוצמתה של שופרסל, היתרונות בהם היא מחזיקה מול הספקים, המערך הלוגיסטי שלה וחוזקתה בתחום האונליין.

על העסקה של ניו-פארם-שופרסל אמר היום (א') לביא: "אני חושב שבטווח הארוך זה מיזוג לא טוב, כי הוא יעלה את המחירים לצרכן. אנחנו רואים ששחקן 2 בקטגוריה קונה את השחקן ה-3-4 בקטגוריה, ובכל העולם אנחנו רואים שמיזוגים כאלה מעלים את המחירים. 70% מהפרטים שנמכרים היום בסופר-פארם נמכרים גם בשופרסל. מה שיקרה מהמיזוג הזה הוא ששכר הדירה יעלה, שזה המרכיב העיקרי בהוצאות. בעולם שבו מתחרה קונה את המתחרה ה3-4 בקטגוריה, המחירים יעלו".

על השאלה איך תתחרה סופר-פארם עם האתר של שופרסל שמהווה היום כ-12% מהמכירות של הרשת ועל התזמון הסמוך להשלמת העסקה הצפויה, השיב לביא: "שופרסל היא המתחרה של סופר-פארם כבר היום. הכניסה לאתר הסחר זה אירוע גדול בסופר-פארם, זה לא אירוע קטן שנעשה מהרגע להרגע, נציג מחירים תחרותיים".

סופר-פארם, רשת בתי המרקחת הגדולה בישראל, הנמצאת בבעלות ליאון קופלר, לאומי פרטנרס (15%) ודיסקונט שוקי הון (10%), מפעילה 232 סניפים ברחבי הארץ.