ניתוח שוק הדיור: הקבלנים נפגעים - מחירי הדירות לא יורדים

במקום לחגוג 500 דירות "מחיר למשתכן" שנמכרו במאי, כדאי שבאוצר ישאלו למה יותר מ-600 זוגות צעירים התייאשו מההגרלות וקנו דירה ראשונה מקבלן ■ מה באמת מספרים נתוני האוצר? ניתוח שוק ■ מדריך ומחשבון מס רכישה

תא המשפחתי ומיסוי דירות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תא המשפחתי ומיסוי דירות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אין לנו בלב צער או כאב כלשהו נוכח השיתוק במשרדי המכירות ומול הצלילה החדה בהיקף מכירת הדירות שבונים הקבלנים.

מנגד, שמחה לאיד היא נחמת טיפשים. במאי 2015 נבחרה ממשלה חדשה שהבטיחה לנו מבול של דירות מוזלות - בגלל "מחיר למשתכן", בגלל חברות זרות שיבנו פה בזיל הזול (5 מסין ועוד אחת מפורטוגל), בגלל פרויקטים של דיור לשכירות ארוכת טווח, בגלל הסכמי הגג, בגלל הוצאת המשרדים מהדירות ועוד ועוד - אבל שנתיים אחרי היא רוצה שנצא לחגוג את הבצורת הכללית שפשתה בשוק הדיור. אין מבול דירות, בקושי יש טפטופים של עסקאות, אבל לפחות הקבלנים (והמתווכים, והשמאים, ויצרני המטבחים ועוד) הם הנפגעים הראשונים. הידד.

הכלכלן הראשי המשיך גם היום להתבשם מהקיפאון בשוק הנדל"ן, כאילו מדובר באיזה יעד נשגב של הממשלה ושל שר האוצר. רק 8,500 עסקאות במאי - הנתון הנמוך ביותר מאוגוסט 2014. פחות מ-2,000 דירות שנמכרו על ידי קבלנים, מהן כ-500 דירות "מחיר למשתכן". אם כבר, המספרים הללו בעיקר מאתגרים את כחלון ואת אנשיו שהבטיחו 70 אלף דירות מסובסדות ב"מחיר למשתכן" עד סוף 2017; שרק בשבוע שעבר הבטיחו עוד 30 אלף דירות בהגרלות עד סוף השנה. מול המספרים הללו, 500 דירות "מחיר למשתכן" שנמכרו במאי - רובן בשדרות ובעתלית - הן כמעט לעג לרש.

ומול המספרים הללו, אפשר בהחלט להבין מדוע הקבלנים (ובעיקר הבנקים שיושבים להם על ברז האשראי) עוד לא שוחטים את המחירים. כש"מחיר למשתכן" בעיר מודיעין מציע דירות בהנחה של מאות אלפי שקלים, אבל עם יעד לאכלוס רק בתחילת העשור הבא (!), עוד לא מדובר במנוף מספיק משמעותי כדי שכל הקבלנים בסביבה יישרו קו.

בשורה התחתונה, במשרד האוצר צריכים להפסיק להיות כל כך מרוצים מהעובדה שהקטר הנדל"ני נעצר. התבלבלתם שם: אלה לא המחירים, אלא העסקאות. עסקאות שהבטחתם (ודאי שנתיים לכינונה של הממשלה) שדווקא יצוצו ויפרחו פה בכל עיר, במחיר מסובסד כמובן. ובמקום לחגוג 500 דירות "מחיר למשתכן" שנמכרו במאי, כדאי שבאוצר ישאלו למה יותר מ-600 זוגות צעירים הפסיקו לחכות להגרלות הגדולות וקנו בכל זאת דירה ראשונה מקבלן בחודש מאי.

מספר העסקאות
 מספר העסקאות