רמת עסקאות הנדל"ן במאי - הנמוכה מאז אוגוסט 2014

האוצר: "הקיפאון בשוק הנדל"ן העמיק" ■ באפריל נרכשו 6,500 דירות, ירידה של 27% לעומת אפריל 2016 ■ במאי נמכרו 8,500 דירות, ירידה של 7% לעומת אשתקד ■ למדריך מס רכישה

ההאטה בענף הנדל"ן למגורים נמשכת - או כמו שמגדיר זאת הכלכלן הראשי במשרד האוצר במסגרת הסקירה החודשית שפרסם היום (א') ומתייחסת לחודשים אפריל-מאי 2017 - "הקיפאון בשוק הנדל"ן העמיק".

על פי נתוני הכלכלן הראשי, בחודש אפריל נרכשו 6,500 דירות בלבד, ירידה בשיעור 27% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה; ובחודש מאי האחרון נמכרו 8,500 דירות, ירידה בשיעור 7% בהשוואה למאי שנה שעברה.

נציין כי מספר העסקאות הנמוך באפריל הושפע מחג הפסח. עוד על פי הסקירה, "למעט חודשים בהם חלים חגי תשרי או פסח, רמת העסקאות בחודש מאי האחרון הינה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2014, אשר עמד בצל ההמתנה לתכנית מע"מ אפס".

גם בכל הקשור למכירת דירות חדשות על ידי קבלנים מעידה הסקירה כי בתקופה הנסקרת, אפריל-מאי 2017, נרשמה ירידה משמעותית בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ירידה בשיעור 38%, כאשר הממוצע החודשי של מכירות הקבלנים עמד על כ-1500 דירות חדשות לחודש בלבד, זאת בניכוי מכירת הדירות המוזלות לזכאים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. עוד מציינים באוצר כי גם בהכללת הדירות המוזלות בנתוני מכירות הקבלנים, נרשמה רמה נמוכה בנתון זה בחודשים האמורים כאשר הממוצע עמד על כ-2000 דירות בחודש.

במקביל, גם השפעת צעדי האוצר על המשקיעים, כמו גם ההמתנה לפסיקת בית המשפט העליון בכל הקשור לחוק מיסוי דירה שלישית, ממשיכים להשפיע על העסקאות של קהל זה.

בכל הנוגע לרכישות המשקיעים בחודשים אפריל-מאי, בחודש אפריל נרכשו 1,100 דירות, ירידה בשיעור 40% לעומת אפריל אשתקד ובחודש מאי נרכשו על ידי משקיעים 1,300 דירות, ירידה בשיעור 30% בהשוואה למאי 2016. על פי הסקירה, היקף הרכישות הנמוך באפריל מהווה את אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמה ברכישות המשקיעים בהשוואה היסטורית.

"כמשקל מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים בחודש אפריל על 16% , בדומה לחודשים הקודמים ונמוך בארבע נקודות אחוז בהשוואה לאפריל אשתקד", כך בסקירה, "יש לציין כי שיעור זה אף מוטה כלפי מעלה עקב גידול ברכישות תושבי החוץ באזור נתניה (בעיקר בפלח השוק של דירות חדשות) ובאזור ירושלים (בעיקר בדירות יד שניה) בחודש אפריל האחרון. בניכוי שני אזורים אלו היה יורד משקל המשקיעים באפריל השנה ל-12% בלבד, לעומת 19% אשתקד".

גם בכל הקשור לנתוני מאי, משקל המשקיעים נותר על 16%. עוד מציינים באוצר כי בפילוח גיאוגרפי, אזור חיפה בולט בכל הקשור לירידה ברכישת המשקיעים כאשר באפריל נרכשו רק 137 דירות על ידי משקיעים, (ירידה של 55% בהשוואה לאפריל שנה שעברה)ובחודש מאי נרכשו על ידי משקיעים 170 דירות באזור זה, מה שמשקף ירידה בשיעור 38% בהשוואה למאי 2016. בסקירה נכתב בהתייחס לנתונים אלו על אזור חיפה כי: "אלו שיעורי הירידה הגבוהים ביותר בהשוואה ארצית. כמו-כן, מדובר בערכים נמוכים מאד בהשוואה היסטורית באזור זה. באזור זה בולט גם גידול חד במכירות המשקיעים".

מכירות המשקיעים בחודשים אפריל-מאי מעידים על מגמה מעורבת ברמה הארצית. כך, בחודש אפריל הסתכמו המכירות ב-1,500 דירות, ירידה בשיעור 18% בהשוואה לאפריל אשתקד. עם זאת, בחודש מאי נרשם גידול של 2% בהשוואה למאי אשתקד.

כאמור, באזור חיפה והצפון גדלו מכירות המשקיעים בחודש מאי בשיעורים שמעל 20%, ובנוסף, באזור באר שבע נרשם גידול בשיעור 14% במכירת הדירות על ידי משקיעים. עם זאת, מה שאיזן את הנתונים ברמה הארצית הוא נתון המעיד ירידה בשיעור 20% במכירות המשקיעים באזור תל אביב. באוצר מסבירים את הפער האמור בכך שייתכן ומשקיעים צופים עתיד שונה למחירי הדירות באזורים השונים: "יתכן ופערים אלו במכירות המשקיעים, בין תל אביב לבין הפריפריה, מבטאים פערים בציפיות המשקיעים ביחס להתפתחות המחירים באזורים אלו".

המשקיעים מוכרים מחוסרי הדירות רוכשים

לאחר שבאפריל נרשמה ירידה במספר הדירות שרכשו מחוסרי הדירה, במאי הנתונים מעידים על עלייה בשיעור 7% בנתון זה בהשוואה למאי 2016, זאת בניכוי הדירות המוזלות שנמכרו למחוסרי הדירה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. על פי הנתונים, "עיקר הגידול ברכישות הזוגות הצעירים במחירי שוק התרכז באזור תל אביב (גידול של 20%) ובאזור חיפה (גידול של 50%)". במקביל, באוצר מסייגים את הנתונים ומסבירים כי באזור חיפה, הגידול החריג

ברכישות הזוגות הצעירים התרכז בדירות שמכרו המשקיעים באזור זה. "כך, למעלה ממחצית (55%) מהדירות שמכרו המשקיעים בחיפה באזור חיפה בחודש מאי היה למי שעבורם זוהי דירתם הראשונה. יש לציין, כי שיעור זה גבוה משמעותית בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והינו גם הגבוה ביותר בהשוואה ארצית. אחד ההסברים האפשריים לכך הינו השיעור הגבוה של "מרובי נכסים" בקרב מוכרי הדירות להשקעה באזור חיפה, כאשר קבלת המענק בגין מס השבח ששולם מותנית בכך שהדירה לא נמכרה למשקיע אחר".

לצד הירידה ברכישת דירות חדשות וברכישות המשקיעים, הנתונים מעידים כי גם משפרי הדיור הורידו הילוך. כך ,על פי נתוני הסקירה, רכישות משפרי הדיור רשמו ירידה בשיעור 16% בחודש מאי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת בהמשך לשיעור ירידה דו ספרתיים מאז חודש מרץ האחרון (בהשוואה למקבילים אשתקד). באוצר מסבירים את הירידה ברכישות של משפרי הדיור באי הוודאות בכל הנוגע למצב השוק: "סביר להניח כי הירידה החדה ברכישות המשקיעים, והמתנת הזוגות הצעירים למכרזי "מחיר למשתכן", הינם בין הגורמים המביאים לירידה המשמעותית ברכישות משפרי הדיור בחודשים האחרונים, בהיותם קהל היעד העיקרי לדירות אותן הם אמורים למכור עם רכישת הדירה החדשה".

במסגרת הסקירה פירוט גם אודות מכירת דירות בתוכנית מחיר למשתכן בחודש מאי. בחודש זה נמכרו כ-500 דירות, בעיקר בשדרות ובעתלית. ניתוח רמות ההכנסה של הרוכשים בשדרות מצביע על רמות נמוכות משמעותית בהשוואה לאלו שנמצאו בקרב כלל הזכאים שכבר הספיקו לרכוש דירה במסגרת התכנית. כך, השכר הממוצע למשק בית של הרוכשים בשדרות עמד על 12 אלף שקל, והשכר החציוני על 11.4 אלף שקל. עם זאת יש לציין כי רמת המינוף (הנאמדת ביחס בין שווי הדירה לשכר למשק בית) של רוכשים אלו אינה גבוהה מזו שנמצאה בפרויקטים אחרים של מחיר למשתכן, שכן המחיר הממוצע לדירה בפרויקט זה עמד על 690 אלף שקל בלבד".

בסוף הסקירה מציינים באוצר כי נתונים ראשוניים לחודש יוני מצביעים אף הם על רמה נמוכה יחסית של עסקאות. 

מספר העסקאות
 מספר העסקאות