ערוץ 20: דחיית הדיון בבג"ץ תגרום לנו נזק של מעל מיליון שקל

בג"ץ קבע כי הדיון בעתירות שהגישו חדשות 2 ו-RGE בנוגע למכרז ערוץ הכנסת יתקיים רק בסוף אוקטובר ■ עד אז חדשות 2 ימשיכו להפעיל את הערוץ ■ ערוץ 20: "אין זה סביר או הוגן שעתירות שהוגשו בשיהוי חמור יגרמו נזקים כה כבדים לזוכה במכרז"

לוגו ערוץ 20
לוגו ערוץ 20

בג"ץ קבע אתמול (ב') כי הדיון בעתירות שהוגשו על-ידי חדשות 2 ו-RGE בנוגע לזכייה של ערוץ 20 במכרז על הפעלת ערוץ הכנסת ייערך רק בעוד יותר מחודשיים.

הדיון אמור להיערך ב-25 באוקטובר, כ-3 ימים לאחר פתיחת מושב הכנסת, ומשמעות הדבר היא שחברת חדשות 2, שממשיכה להפעיל את הערוץ עד להחלטה אחרת של בג"ץ, תהיה גם זאת שתפעיל אותו לפחות בתחילת המושב הקרוב.

מבחינת ערוץ 20 מדובר במכה לא קלה, והיום (ג') הגיש הערוץ בקשה לבית המשפט העליון להקדים את מועד הדיון. לטענת הערוץ, קביעת הדיון ל-25 באוקטובר תגרום לו "נזקים כבדים בהיקף של לפחות כ-1.1 מיליון שקל (עד מועד הדיון)".

בערוץ 20 מציינים כי לנוכח לוח הזמנים הצפוף שהוגדר במכרז, הם התקשרו כבר עם שורה של עובדים ונותני שירותים, "לרבות עם מפיקים, שהחלו לעבוד על הפקות לטובת לוח השידורים המובטח, וכן עם חברות ובעלי מקצוע, בכל הקשור לתשתיות טכנולוגיות, לרבות הקמת אתר אינטרנט, הקמת חדר שידור, העברת ארכיון, אריזה גרפית ועוד".

"התקשרויות אלה", נכתב, "כרוכות בהוצאות כספיות משמעותיות. בנוסף, עבודתם (ותשלום שכרם) של נושאי המשרה והדירקטורים החלה מיד עם קבלת הודעת הזכייה, וזאת בנוסף על העמדת ערבויות בסך של יותר מ-2.6 מיליון שקל".

בערוץ גם טוענים כי אי-הוודאות שנוצרת כעת עלולה להוביל חלק מהעובדים שגויסו לוותר ולהתפטר מתפקידם. עוד הם מציינים כי העובדה שגם אם תהיה הכרעה, זאת תתקבל רק אחרי פתיחת מושב הכנסת, ולא בזמן הפגרה, תכביד מאוד על היערכות הערוץ.

ערוץ 20 זכה בראשית מאי, באמצעות חברה ייעודית שהקים - שבראשה עומדים המנכ"ל מוטי שקלאר והעורך הראשי חגי גולן - במכרז שערכה מועצת הכבלים והלוויין על הפעלת ערוץ הכנסת ב-10 השנים הקרובות. במכרז התמודדו גם RGE, בעלת ערוץ 10, שהגיעה למקום השני; חדשות 2, שמפעילה את הערוץ מאז יום הקמתו, ודורגה שלישית; וקבוצה משותפת של תיא תקשורת ויסמין TV, שדורגה במקום הרביעי. התקציב השנתי שעומד לרשות הזוכה הוא בהיקף של 25.2 מיליון שקל (כולל מע"מ).

בערוץ 20 מציינים בפנייתם כי הערעורים של חדשות 2 ו-RGE הוגשו רק בראשית יולי, כחודשיים לאחר ההכרעה. "אין זה סביר או הוגן כי עתירות שהוגשו בשיהוי חמור של חודשיים ימים יגרמו נזקים כה כבדים לזוכה במכרז, אשר החלה בהכנות כדין", נכתב. "במיוחד לאור העובדה שחדשות 2, שזכתה במקום השלישי מבין ארבעה, היא המשדרת כעת את ערוץ הכנסת, מקבלת תמורה מלאה עבור הפעלת הערוץ ויוצאת נשכרת מכל יום שבו נמשך הצו הארעי". לאור כל זאת, בערוץ 20 מבקשים מבית המשפט, באמצעות עו"ד יוסי עבאדי, להקדים את הדיון בעתירות בהתאם לאילוצי היומן של בית המשפט.

בחדשות 2 הגישו היום לבית המשפט את תגובתם לבקשת הקדמת הדיון של ערוץ 20, ובה נכתב כי בחברה לא בהכרח מתנגדים להקדמת מועד הדיון, ומשאירים זאת לשיקול דעתו של בית המשפט.

יחד עם זאת, בחדשות 2 טוענים כי חלק גדול מהאחריות להתמשכות ההליכים קשור להתנהלות של מועצת הכבלים והלוויין ושל ערוץ 20. כך, למשל, נטען כלפי המועצה, בתגובה שהועברה באמצעות עורכי הדין ישגב נקדימון ודקלה בירן כי עתירת חדשות 2 הוגשה רק בתחילת יולי מכיוון שרק בסמוך למועד זה קיבלה החברה את כל החומרים הרלוונטיים ממועצת הכבלים והלוויין. גם בהמשך הייתה זאת מועצת הכבלים והלוויין שביקשה לדחות את הדיון הראשוני מהמועד שנקבע לו (ה-16 ביולי).

בתשובה ניתן למצוא גם רמז לתגובת חדשות 2 בכל הנוגע ללב הדיון - הערעור על זכיית ערוץ 20 - שאמור להיערך בהמשך. לטענת חדשות 2, בהחלטת המועצה שאישרה לאחרונה מחדש את זכיית ערוץ 20 לא רק שאין "כדי לרפא את הפגמים שעליהם הצביעה חברת החדשות בעתירתה, אלא שיש בה אף כדי להעצים ולחזק את טענותיה לפגמים חמורים בהצעה ובהליך המכרזי - שתוצאתם הראויה היא ביטול תוצאות המכרז".