סגירה שלילית בת"א; חברות הפארמה ירדו במסחר

תמר פטרוליום ריכזה עניין בעקבות ההודעה הבוקר על רכישת 7.5% של זכויות תמר מנובל אנרג'י  ■ פתיחה שלילית בניו יורק

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ג') בירידות על רקע הסגירה השלילית אתמול, ועל רקע הירידות בנעילת המסחר בניו-יורק. המסחר באירופה במגמה שלילית ובאסיה התנהל בירידות, מובל על ידי הנעילה השלילית בוול סטריט אמש. המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית

 

אמזון, ברקשייר הת'אווי ו-JP מורגן הודיעו על תוכנית להקמת חברה משותפת חדשה במטרה לשפר את חבילות הבריאות של עובדיהן. ענקית המסחר המקוון, חברת ההחזקות של וורן באפט ואחד מבנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב ישלבו כוחות במהלך שמאיים על תעשיית הבריאות, שספגה מתקפות קשות בשנים האחרונות עקב נטייתה לחסימת תחרות והעלאות מחירים. בעקבות הדיווחים מניות הפארמה הגדולות, טבע , מיילן ופריגו  ירדו היום במסחר.

לאחר שרשמה עליות בתחילת השבוע, אתמול ירדה מניית בזק . בעקבות חקירת הרשות לניירות ערך החברה מבצעת בדיקה פנימית, שמטרתה חיזוק הממשל התאגידי בעיקר על-ידי המשקיעים הזרים. הבדיקה מתבצעת ברמת הקבוצה, כשהחברות הנבדקות הן בזק, פלאפון, yes ובזק בינלאומי. הרקע לבדיקה הוא חקירת רשות ני"ע והביקורת הקשה של המשקיעים כלפי דירקטוריון בזק, שגבר בעקבות דרישתה של קרן אליוט האקטיביסטית להחלפת הדירקטוריון הקיים של בזק בדירקטורים מקצועיים. אליוט, שמחזיקה 4.8% ממניות בזק, פועלת לצרף לדרישתה גופים מוסדיים מהארץ ובמחו"ל המחזיקים במניות בזק [להרחבה].

מניות הסלולר פרטנר  וסלקום  רשמו ירידות אתמול, זאת על רקע ההתקדמות בפריסת התשתית הטכנולוגית והמותגית לרשת החדשה של חזי בצלאל, שתיקרא We וצפויה לעלות לאוויר באמצע מרץ.

תמר פטרוליום  ריכזה עניין  בעקבות ההודעה הבוקר על רכישת 7.5% של זכויות תמר מנובל אנרג'י.  על פי ההסכם, עבור חלקה של נובל אנרג'י תשלם תמר פטרוליום במזומן באמצעות הנפקת אגרות חוב בבורסה בת"א (סדרה ב') בערך נקוב השווה לכ-560 מיליון דולר, בתנאים ובריבית שנתית דומים לאג"ח (סדרה א') של החברה, אשר הונפקו ביולי 2017. ההיקף הכולל של העסקה הוא כ- 800 מיליון דולר. (לסיפור המלא)

מניית פרוטרום  ממשיכה במומנטום חיובי ועלתה אתמול בעוד 2% כשהיא משלימה התקדמות של 12% בשבועיים האחרונים. בשנה האחרונה עלתה מניית פרוטרום בכ-70% ושווי החברה, הפועלת בתחום חומרי הגלם ותמציות הטעמים לתעשיית המזון והמשקאות הגיע ליותר מ-20 מיליארד שקל (מניות החברה נסחרות גם ב נאסד"ק) - שווי המשקף מכפיל רווח של כ-40. בחמש השנים האחרונות הניבה מניית פרוטרום תשואה של יותר מ-600% [לקריאה נוספת].

חברת טייטו (Tyto Care) העוסקת בתחום הטלה-רפואה, ומפתחת מכשירים המאפשרים לבצע בדיקות נפוצות של רפואת משפחה בבית הלקוח ללא ביקור פיזי, גייסה 21 מיליון דולר, מתוך סבב שאמור להגיע ל-28 עד 31 מיליון דולר. כך עולה מהודעה שפרסמה חברת תעוזה , אשר תחזיק בטייטו 3% לאחר הגיוס. בעקבות ההודעה עלתה מניית תעוזה אתמול ב-1% לשווי של 71 מיליון שקל.

חברת סאטקום מערכות  השלימה בהצלחה את המכרז המוסדי לגיוס אגרות חוב (סדרה ב') וכתבי אופציה (סדרה 2) בהיקף של כ- 35 מיליון שקל. ניירות הערך הוצעו למשקיעים בדרך של מכרז על מחיר היחידה, כאשר כל יחידה כללה 1,400 אגרות חוב (סדרה ב') ו- 200 כתבי אופציה (סדרה 2) (כל כתב אופציה ניתן למימוש למניית החברה), במחיר ליחידה אשר לא פחת מ- 1,288 שקל.

 סודהסטרים   ואלביט מערכות  רשמו עליות היום. מניות הבנקים פועלים , בינלאומי  רשמו ירידות.

ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון למסחר, מתייחס להתפתחויות בשוק המקומי והגלובאלי: "בשבועות האחרונים היינו עדים להיחלשות הדולר בעולם, כאשר היורו, הין היפני והליש"ט התחזקו מהותית. הערכות השוק הן שגם באירופה וגם ביפן אנו רחוקים רק חודשים ספורים מהקטנה או סיום תכניות ההרחבה הכמותית, הכוללת רכישת אג"חים בשוק. לכך יש להוסיף את ההדלפות המכוונות של בנקים מרכזיים בעולם (ובראשם זה הגרמני) על "גיוון" יתרות המט"ח שלהם לכיוון היואן הסיני ומטבעות אחרים, על חשבון הדולר.

"בתנאים אלה יהיה קשה לשווקים באירופה וביפן להמשיך לעלות. לכן, הפוזיציה של אירופה מגודר ויפן מגודר תתקשה לעבוד הלאה. בארה"ב, יתכן כמובן מימוש בשוק המניות, לאחר חודשים רבים של עליות רצופות, אבל הדולר החלש דווקא טוב למניות בארה"ב. לכן לדעתנו הפוזיציה של מניות בארה"ב מגודר מט"ח תמשיך לעבוד גם בהמשך השנה.

"אחרי פתיחה טובה של השנה, שב שוק המניות הישראלי לפגר אחרי העולם, כמו בשנה שעברה. שוק האג"ח לעומת זאת מקרין עוצמה, עם הנפקות רבות - מקומיות ומיובאות. אחרי שנים רבות של עדנה בשוק האג"ח הממשלתי והקונצרני בארץ, גם 2018 נפתחה עם רווחים יפים. גם כאן יש אפשרות למימוש טבעי בטווח הקצר, אך בארץ אין העלאת ריבית באופק ולכן, למרות עליית התשואות בעולם, נמשיך לדעתנו לראות שוק אג"ח מקומי חזק".