פרוטרום זינקה ב-70% בשנה; החברה השמינית בשוויה בת"א

"אנחנו כבר תקופה ארוכה ב'תשואת חסר' על פרוטרום, אבל היא כנראה תמשיך לעלות" ■ שווי החברה - 20 מיליארד שקל ■ לאומי שוקי הון: "מי שקונה את המניה צריך לדעת שהפוטנציאל להשבחת ערך בתמחור הנוכחי הוא מוגבל"

אורי יהודאי מנכל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף
אורי יהודאי מנכל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

מניית פרוטרום  ממשיכה במומנטום חיובי - והיום (ב') הוסיפה עוד 2% כשהיא משלימה התקדמות של 12% בשבועיים האחרונים. בשנה האחרונה עלתה מניית פרוטרום בכ-70% ושווי החברה, הפועלת בתחום חומרי הגלם ותמציות הטעמים לתעשיית המזון והמשקאות, ומנוהלת בידי אורי יהודאי, הגיע ליותר מ-20 מיליארד שקל (מניות החברה נסחרות גם בלונדון) - שווי המשקף מכפיל רווח של כ-40. בחמש השנים האחרונות הניבה מניית פרוטרום תשואה של יותר מ-600%.

בעקבות העליות האחרונות עקף שווי פרוטרום את זה של חברת כיל, וכיום היא ניצבת במקום השמיני בבורסה בת"א מבחינת שווי השוק שלה, בצמוד לאלביט מערכות. בקרוב תימחק מניית מיילן מהבורסה - מה שיעביר את פרוטרום למקום השביעי או השישי, אם "תעקוף" את אלביט.

למרות העליות בשנה האחרונה (ואולי בגללן, שכן הן נתמכות על ידי השיפור בתוצאות החברה), מגדילה בחודשים האחרונים קרן פידליטי, בעלת עניין מרכזית בפרוטרום, את החזקותיה וכבר הגיעה בסוף 2017 להחזקה של כ-9% במניות החברה.

מניות השליטה בפרוטרום (36%) נמצאות בידי ג'ון פרבר (92) ובני משפחתו, באמצעות חברת ICC שבבעלותם. המנכ"ל יהודאי נותר עם החזקה של 0.8% מהחברה בשווי נוכחי של כ-160 מיליון שקל, לאחר שמכר נתחים מהחזקותיו בשנתיים האחרונות ברווח של עשרות מיליוני שקלים.

גיל דטנר, אנליסט בלאומי שוקי הון, מתייחס בשיחה עם "גלובס" להתקדמות המרשימה של המניית פרוטרום בשנים האחרונות, ואומר כי "אנחנו כבר תקופה ארוכה נמצאים בהמלצת 'תשואת חסר' כי אנחנו חושבים שהמניה יקרה".

מניית פרוטרום
 מניית פרוטרום

בגלל המכפיל הגבוה?

"כן, אבל לא רק. צריך לזכור שאנחנו נמצאים בעולם שבו המכפילים בכלל לא נמוכים, ובסקטור הטעמים והריחות בפרט המכפילים גבוהים, לא רק בפרוטרום. יש כאן שילוב - הנהלת החברה עושה עבודה מצוינת, היו לה תוצאות טובות והיא ממשיכה לצמוח בעיקר על ידי רכישות, וזה משתקף במחיר המניה. זה העולם שאנחנו חיים בו: סביבת ריבית מאוד נמוכה, תשואות מאוד נמוכות באג"ח, אז המשקיעים מחפשים תחליפים".

נכון, אבל למה פרוטרום?

"עסק עם סיכון נמוך יחסית, סקטור יציב ואם אפשר גם חברה צומחת - וסקטור המזון נופל להגדרה הזאת. לצד הרכישות יש לפרוטרום צמיחה אורגנית יפה, ויש סביבת מאקרו מאוד תומכת עם צמיחה עולמית נאה. כרגע אין סימנים לכך שיהיה שינוי בגורמים האלה. אז מצד אחד אני לא רואה שינוי במגמה מבחינת פרוטרום, אבל לדעתנו מי שקונה את המניה צריך לדעת שהפוטנציאל להשבחת ערך בתמחור הנוכחי, הוא מוגבל".

אקסלנס "חיוביים ואולי שמרנים"

לפני כשבועיים השלימה פרוטרום את המיזוג עם חברת אנזימוטק ממגדל העמק, המפתחת, מייצרת ומשווקת חומרי גלם ייחודיים לתחום התזונה והמזון הרפואי, בעסקה ששיקפה לנרכשת שווי חברה של 290 מיליון דולר. הרכישה הייתה הגדולה ביותר של פרוטרום עד היום, ובחברה מתכננים למזג את פעילות אנזימוטק עם חטיבת חומרי הגלם הטבעיים הייחודיים של פרוטרום, כדי לנצל את הסינרגיות הקיימות בין שתי החברות.

ביחס לרכישת אנזימוטק - האם לדעתך פרוטרום שילמה מחיר הוגן?

דטנר: "מכפיל הרכישה היה גבוה מהמחיר שהם משלמים בדרך כלל, אבל זו רכישה שיש בה היגיון מבחינת התאמה לפעילות פרוטרום ופוטנציאל לסינרגיות וחיסכון בעלויות. אני נוטה להאמין שפרוטרום תהפוך את אנזימוטק לרכישה מוצלחת, בעיקר מכיוון שהנהלת החברה הוכיחה בשנים האחרונות כי היא יודעת למזג חברות בצורה אופטימלית. אבל את זה נדע רק בעוד כמה שנים".

גם רוני בירון, מנהל מחקר משותף ואנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז', מעריך שמחיר המניה של פרוטרום גבוה. בירון עדכן היום את סקירתו והעלה את מחיר היעד מ-300 ל-330 שקל למניה, נמוך בכ-5% ממחירה בבורסה. "אנו ממשיכים להחזיק בדעה חיובית לגבי התנופה העסקית של פרוטרום, אשר עשויה להמשיך ולהכות את התחזיות שלנו ושל השוק, אולם רואים יחס סיכון-סיכוי מאוזן יחסית ברמות הנוכחיות ונותרים בהמלצת 'תשואת שוק'.

"עיקר הסיכון מגיע, להערכתנו, משינויים אפשריים בסביבה העסקית וסביבת המכפילים, כמו גם מהצמיחה המהירה דרך רכישות והאתגרים התפעוליים והניהוליים הנלווים. מנגד, הערכת השווי שלנו עשויה להתברר כשמרנית, אם קצב הצמיחה הנוכחי ימשיך מעבר ל-2018, או תחת תרחיש אפשרי של רכישת החברה", מוסיף בירון.

במהלך שנת 2017 ביצעה פרוטרום 12 רכישות (כולל ההשתלטות על אנזימוטק), ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה עלייה של 16.5% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2016, והן הגיעו לכמיליארד דולר.

המכירות של פעילויות הליבה של החברה (טעמים וחומרי הגלם היחודיים) גדלו בכ-17% לשיא של 938 מיליון דולר. השורה התפעולית הצביעה על צמיחה של 35%, לרמה של 158 מיליון דולר, והרווח הנקי גדל ב-34% והסתכם ב-110 מיליון דולר.

עם פרסום הדוחות הכספיים העלה יהודאי את יעד ההכנסות של החברה לשנת 2020 בכ-250 מיליון דולר, ל-2.25 מיליארד דולר, עם שיעור EBITDA של 23% מהמכירות, כלומר רווח תפעולי תזרימי של כ-520 מיליון דולר. בהנחה שהתחזית תתממש, החברה נסחרת כיום במכפיל 11-12 על ה-EBITDA הצפוי ב-2020.