התו הירוק במסחר יוחלף מחר בתו סגול. מה המשמעות?

בעוד שהתו הירוק איפשר רק לבעלי התו להיכנס לחלק מהחנויות, התו הסגול יגביל את מספר המבקרים לפי שטח החנויות • יו"ר התאחדות רשתות המסחר, שחר תורג'מן: "ביטול התו הירוק יכול לצמצם את הירידה בפדיון מ-50% ל-30%"

קניון / צילום: בר - אל
קניון / צילום: בר - אל

אחרי האיום להשבתה והדיווחים על ירידה של 50% בפדיון, התו הירוק במסחר יוחלף בתו סגול "מחמיר".

התו הסגול יגדיר את מספר המבקרים בחנויות על פי שטחן. התחשיב יעבוד כך: בעסקים ששטחם גדול יותר מ-100 מ"ר, המפתח לחישוב הוא אדם אחד לכל 15 מ"ר. תחשיב זה זהה גם לשטחים הציבוריים. בעסקים ששטחם הוא בגודל של עד 100 מ"ר, התחשיב יהיה לאדם אחד על כל 7 מטרים.

התו הירוק יישאר למתחמי האוכל בקניונים, שיוכלו לאפשר הושבה רק של אורחים שיציגו תו ירוק. בנוסף יידרשו הקניונים לבצע תהליך של החלפת אוויר באמצעות מערכות מיזוג בתדירות של שלוש פעמים בשעה.

בהודעה ששלח שחר תורג'מן, יו"ר התאחדות רשתות המסחר ויו"ר קבוצת בריל, לבעלי העסקים, הוא ציין כי "אני יודע שזה לא מספק, משום שהפדיון לא יעלה הרבה, היות שהירידה קשורה בעיקר למצב רוח ולכמות המאומתים. יחד עם זאת, ביטול התו הירוק יכול לצמצם את הירידה בפדיון מ-50% ל-30%. המתווה הזה הוא הכי טוב שיכולנו להשיג, ולאחר שזה יקרה, נתפנה למאבק הבא".

המתווה החדש צפוי להיכנס לתוקפו מחר (ב') לאחר שיאושר ולאחר שיפוג מועד התקנות לתו הירוק למסחר. כעת נותר לראות האם הקונים שנמנעים מיוזמתם לפקוד את מרכזי הקניות, יגיעו משיוסר חסם התו הירוק שמנע גם ממשפחות עם ילדים לא מחוסנים (קהל יעד דומיננטי במרכזי הקניות) מלהגיע.

התו הירוק למסחר, שעורר את זעמם של הקמעונאים, קבע כי תידרש הצגת תו ירוק רק בחנויות בשטח הגדול מ-100 מ"ר, כך שבחנויות הקטנות לא נעשה סינון למספר המבקרים. כעת כאמור התו הסגול כולל גם תחשיב לחנויות קטנות.

בכתבה שפורסמה בגלובס בסוף השבוע הגדיר תורג'מן את התו הירוק במסחר כעיוות, מאחר שהוא אינו תקף במקומות ציבוריים אחרים (מקומות עבודה, תחבורה ציבורית וכו'). תורג'מן טען כי מטרת התו הייתה לעודד התחסנות בקרב הציבור, אלא שזה לא קרה.