רשתות המסחר, ההסעדה והאופנה: "אם לא תבוטל מדיניות התו הירוק, נשבות"

בכירי הענף השתתפו בכינוס חירום בשל מדיניות התו הירוק, שלטענתם גרמה לירידה יומית של 30% בפדיון העסקים • יו"ר התאגדות לשכות המסחר שחר תורג'מן: "אנחנו לא רוצים פיצוי, אלא לחזור למתווה התו הסגול"

מימין: רמי שביט, שחר תורג'מן ותומר רייזברג, מנכ''ל מנגוליה, בכינוס חירום / צילום: יח''צ
מימין: רמי שביט, שחר תורג'מן ותומר רייזברג, מנכ''ל מנגוליה, בכינוס חירום / צילום: יח''צ

רשתות המסחר, ההסעדה והאופנה מאיימות: אם לא תבוטל מדיניות התו הירוק נשבית את העסקים. לטענת הרשתות, מאז החלה מדיניות התו הירוק (התקפה לחנויות בשטח של 100 מ"ר ויותר) ירד הפדיון היומי של העסקים בכ-30% מכ-200 מיליון שקל לכ-140 מיליון שקל.

בכינוס חירום שבו נכחו בכירי הענף, אמר שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות לשכות המסחר ומנכ"ל קבוצת בריל, כי "אנחנו בעד כל צעד שמונע תחלואה ונגד כל צעד שאין לו שום משמעות עליה. אנחנו קוראים לממשלה לא להאריך את מתווה מעבר ליום שלישי. אנחנו נערכים להשבתת המסחר במידה והמצב יימשך וידרדר. לא נאפשר מצב של פייק פתוח, אנחנו לא נדמם ונשים תחבושת לחסימת עורקים".

תורג'מן העלה שורה של אתגרים לענף בעקבות החלת התו הירוק למסחר, בעוד שבתחבורה ציבורית, במקומות עבודה ובעסקים שמוגדרים חיוניים אין הגבלה דומה. בנוסף תורג'מן ביקר את שיעור ההיענות הנמוך לחיסונים. "אתמול פקדו את הקניונים בחיפה 50 אלף איש בכולם יש עמדות חיסונים, מתוך 50 אלף מבקרים התחסנו פחות מ-70", אמר תורג'מן. "לא במקרה משרד הבריאות הודיע שהוא מקפל את עמדות החיסון. את הכישלון הוא מסתיר מהציבור ומבקש שלא נודיע על כך. את הפדיון שלנו הוא ריסק בלמעלה מ-30%, את העובדים שלנו הוא קיצץ משום שנאלצנו להשעות את העובדים שלא מחוסנים. מאחר והשכירות נשארה אותו הדבר, דמי הניהול, הארנונה והחשמל נשארו אותו הדבר, פתיחת העסקים הפכו להליך הפסדי ומדמם בכל יום ויום. אמרנו לממשלת ישראל שמסחר זה המקצוע שלנו, עמלנו קשות לגבש את מתווה התו הסגול יחד עם משרד הבריאות, התו הסגול עבד מצוין והגן על הלקוחות והעובדים שלנו. אנחנו לא רוצים פיצוי אלא לחזור למתווה התו הסגול (המגביל את כמות המבקרים בכל חנות, מר"ח)". תורג'מן ציין כי אם לא יוחזר מתווה התו הסגול עד ליום רביעי תקודם השבתה יזומה של המסחר בישראל.

מה-26.12 נכנסת לתוקף מתווה תו ירוק למסחר שעל פיו תתאפשר כניסה עם הצגת תו ירוק בלבד (תעודת חיסון תקפה או בדיקת קורונה שלילית עדכנית) לחנות ששטחה גדול מ-100 מ"ר, לא כולל חנויות המוגדרות חיוניות (פארם, אופטיקה, מכולת וכד׳). התו הירוק תקף גם בכניסה לחדרי כושר, אולמות וגני אירועים, אירועי תרבות, מוזיאונים וכדומה. עבור מסעדות, ברים ובתי קפה חובת הצגה של תו ירוק תקפה לישיבה בחלק המצוי במבנה, כולל אזור ישיבה חיצוני שהוא סגור ומקורה (למשל עבור סגירת חורף).

מי שפטור מהצגת תו ירוק הם ילדים עד גיל 3 (כולל) או ילדים עם תעודת נכה. בנוסף חובת התו הירוק תקפה גם לעובדים שמקבלים קהל בעסקים שבהם הלקוחות מחויבים בהצגת תו ירוק.

"רוב השוכרים בקניונים לא יוכלו להמשיך להתקיים"

אמר רמי שביט, בעלי המשביר, "אי אפשר להתנהל עם התו הירוק. ניאלץ לפטר עשרות אלפי עובדים בקצב של ההתנהלות הזו". עוד אמר שביט: "הצלחנו להסתדר עם נושא הסגרים, אבל פה יש סגר לא מוכרז. במקום עונש לעם ישראל תנו הטבות ותמריץ שיעודד אנשים להתחסן. אנחנו לא יכולים לריב עם אנשים, אתם הופכים אותנו לאויבים. אתם חושפים אותנו לאלימות. שחררו אותנו מהתו הירוק, תנו לנו לנהל את העסקים שלנו כמו שאנחנו יודעים ותאפשרו לנו לחיות לצד הקורונה".

הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת FOX, אמר כי "אין מצב שעם תו ירוק אך ורק על חנויות אפשר לגמור את הגל הזה. במשרדים, באוטובוסים, בטיסות פנים, ברכבות - אין תו ירוק. רק בקניונים יש תו ירוק. לקחת את המסחר כל פעם כי זה הכי קל - וזו טעות. האנשים במשרד הבריאות לא מאמינים שאם עושים תו ירוק לחנווית מתחת ל-100 מ"ר זה יוריד תחלואה, אז למה שציבור יאמינו?".

נציג הרשתות הקטנות איציק זאדה, בעלים של סיגולד תכשיטים, הוסיף כי "מאז ההנחיה המופרכת שגורמת לאנשים לא להגיע לקניונים בגלל התו הירוק, מורגשת ירידה דרסטית. יש בקניון אווירת נכאים, עובדים יושבים חסרי מעש בכניסה לחנויות ומגרשים זבובים. כולם מחפשים תו ירוק וזה יוצר כאוס. המדינה שוכחת שמחצית השוכרים בקניון הם בבעלות פרטית וקטנה, לא כולם שועי עולם שמחזיקים מגדלים ובניינים. רוב השוכרים לא יוכלו להמשיך להתקיים. ממשלת ישראל והעומד בראשה חייבים להבין שאי אפשר להעניש את מי שמנסה לפרנס את משפחתו משום שהם לא מצליחים לתמרץ את מי שלא התחסן עד כה".

"הקושי לנהל מסעדות הולך ומתעצם"

תומר מור מ'מסעדנים חזקים יחד' הגדיר את מתווה התו הירוק החל על מסעדות כ"מהלך חסר כל תוחלת, כמו שבעבר המדינה נקטה צעדים שלא הוכיחו את עצמם, אנחנו עומדים פה ואומרים בצורה נחושה - התקנות הן בגדר גזירות שלא ניתן לעמוד בהן. אנחנו רואים את העסקים נפגעים בזה אחר זה, במיוחד אחרי השנתיים של הקורונה, מצוקת כוח אדם נוראית ומשבר כלכלי עמוק ביותר. הקושי לנהל מסעדות הולך ומתעצם".

גיא יקר, מנכ"ל קבוצת פלאפל בריבוע, תהה "איך אפשר לאסור מכירה לאנשים אם כולם מתקהלים באותו מקום? בענף שלנו יש עסקים מתים-חיים ולא בטוח שמישהו יכול להבין או להסביר את המתווה. או שסוגרים את כל המדינה או שמאפשרים לכולם להתפרנס. אני קורא למדינה לרדת מהעץ הזה".