בארה"ב ובאירופה שינו גישה: למה הבדיקות והבידודים לנכנסים לישראל עוד כאן?

בארה"ב כבר אין חובה לעטות מסכות בטיסות ובנמלי התעופה, תיירים המגיעים לבריטניה והונגריה אינם צריכים להציג תעודת מתחסן או לבצע בדיקות, אבל ישראל עדיין שומרת על תנאי כניסה מחמירים מחשש לווריאנטים • האם המצב ישתנה אחרי פסח?

נתב''ג, השבוע / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב''ג, השבוע / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

חברות התעופה בארה"ב משנות מדיניות: עטיית מסכות בטיסות ובנמלי התעופה תהיה בגדר המלצה הן לעובדים והן לנוסעים, ולא תחול עוד כחובה במסגרת החוק. השינוי במדיניות נכנס לתוקף באופן מיידי, כלומר כבר השבוע.

מנהלי חברות התעופה בארה"ב הפעילו לחץ בשבועות האחרונים על ממשל ביידן בבקשה להקל על הנוסעים, באמצעות ביטול חובת עטיית המסכות שלטענתם הפכה ללא רלוונטית, בתקווה גם כי תבוטל החובה לבצע בדיקות קורונה לפני הכניסה לארה"ב. הבקשה השנייה טרם התקבלה, והכניסה לארה"ב עדיין מותנית בביצוע בדיקה יממה לפני הטיסה, והיא אפשרית למחוסנים/מחלימים בלבד.

נזכיר רק לפני כמה ימים הודיע הממשל בארה"ב כי חובת עטיית המסכות, שהייתה בתוקף עד ה18 באפריל, תוארך עד 3 במאי, מה שהוביל לפסיקה של שופטת פדרלית בפלורידה כי לא ניתן להאריך חובה זו. עוד בטרם יבשה הדיו מהחלטתה, הכריזו חברות התעופה בארה"ב על ביטול עטיית המסכות בטיסות פנים (המהוות כ-80% מפעילותן), וביעדים בינלאומיים בהתאם למדיניות במדינת היעד (בנורבגיה ובריטניה, למשל, כבר אין חובה כזו).

מהלך הסרת המסכות הוביל לאחרונה לביטול טיסות של איזי ג'ט, בעקבות תחלואה גוברת בקרב צוותיה. ה-CBS דיווח כי בין 28 במרץ ל-3 באפריל ביטלה החברה 202 מתוך כ-3,500 טיסות שבלו"ז, בנימוק לתחלואה גבוהה מהרגיל בקרב צוותי האוויר.

הקלות במדיניות הקורונה שעליהן מכריזות עוד ועוד מדינות לא נעצרות רק בתחום המסכות. קפריסין, למשל, הכריזה כי מ-18 באפריל לא תדרוש מהנכנסים אליה למלא טופס כניסה (שנדרש גם בכניסה לישראל). חובת בדיקות הקורונה תישאר רק עבור נוסעים לא מחוסנים/מחלימים.

בתחילת אפריל הצטרפה צ'כיה לרשימת המדינות המקלות בתנאי הכניסה של תיירים - בהן רומניה, בריטניה והונגריה - וכעת אין יותר צורך בהצגת תעודת מתחסן או בביצוע בדיקות. מ-2 במאי יוסרו גם הגבלות הכניסה ליוון. המדינות מנמקות הקלות אלה במטרה לעודד תיירות. 

קנס של 3,500 שקל 

בשעה שהמדינות צועדות לכיוון של הקלות וחזרה לשגרה, ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שתנאי הכניסה אליה מחמירים. כך, בארץ כן חלה חובה לעטות מסכות במקומות ציבוריים, לרבות בתחבורה ובתעופה.

ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה נמסר בתגובה כי "ככל שלא תהיה עלייה בתחלואה, הנושא יידון לאחר החג". המדינה גם ממשיכה לבצע בדיקות קורונה לתיירים הנכנסים, ומחייבת לבצע בדיקת PCR 72 שעות לפני המראתם מישראל.

חובת ביצוע בדיקות קורונה לאחר הנחיתה תקפה זה כשנתיים, כאשר מ-1 ביוני 2021 הוחלט כי עלות הבדיקות, שהייתה עד אז במימון המדינה, תושת על הנוסעים. המחיר שנקבע עמד על 80 שקל בהזמנה מראש, ו-100 שקל למשלמים במקום. מי שמסרב לבצע בדיקה צפוי לקנס של 3,500 שקל. את הבדיקות מבצעת חברת פמי פרימיום.

במהלך חודש מרץ פרסם משרד הבריאות מכרז שקבע הוזלה במחירי הבדיקות לנוחתים: 63 שקל למשלמים מראש, וכ-80 שקל בתשלום במקום. ההוזלה מביאה בחשבון את הזינוק בכמות הנוסעים, ואת ההכנסות שגדלות עמם: אם בפסח לבדו צפויים לחלוף בנתב"ג 1.5 מיליון נוסעים (הלוך ושוב), מדובר בכ-750 אלף נוסעים שמחויבים בביצוע הבדיקה, בעלות כוללת שתעמוד לפחות על 47 מיליון שקל רק לתקופה זו.

במעבר היבשתי משלמים יותר: העוברים בגבולות היבשתיים, שמספרם צפוי בפסח לעמוד על כ-65 אלף (בטאבה), משלמים 100 שקל לבדיקה. מחיר זה לא הוזל, ובמטה המאבק בנגיף קורונה מנמקים כי "עלויות התפעול של המעברים היבשתיים גבוהות יותר מעלויות התפעול בנתב"ג, לאור הצורך בשינוע דוגמים למקום ואת הדגימות למעבדות, וזאת על כמות נכנסים מצומצמת יותר. למרות זאת, בימים אלה אנו בוחנים אפשרות להפחתת התשלום גם במעברים הקרקעיים".

השליטה בידי המדינה

חובת הבדיקה בכניסה לישראל מכבידה לא רק על עלויות החופשה, אלא גם בשל הבידוד הנדרש עד לקבלת תשובה, אשר גוזל ימי חופשה מתיירים שמגיעים לביקור בזמן קצוב. תוצאות בדיקה רגילה אמורות להיות מסופקות תוך 13 שעות, ואילו בדיקה מהירה (במחיר של 85 שקל בהזמנה מראש) מספקת תוצאה תוך ארבע שעות - אלא שהאפשרות הזו, שאמורה הייתה להיכנס לתוקף לפני חג הפסח, תיכנס לבסוף רק בחודש מאי.

האם במשרד הבריאות מתכננים לוותר על ביצוע הבדיקות לנוחתים? מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי, המשמש גם כפרויקטור הקורונה בנתב"ג, מעריך כי חובה זו לא תבוטל. הסיבה היא שאם אדם נמצא חיובי בבדיקה, הדגימה שלו עוברת ריצוף לזיהוי וריאנטים, ובכך מתאפשר למשרד הבריאות לעקוב אחר תנודות הנגיף.

בדיונים על הצורך בקיומן של הבדיקות עולה גם עניין האמינות של הנוסעים הישראלים, כך שאם חובת הבדיקות בכניסה לארץ תועבר לידי הנוסעים (לפני המראה, כפי שהיה בעבר והיום תקף רק לתיירים), ניסיון העבר מוכיח כי רבים מהם ימצאו את הדרך לעקוף את החובה הזו. בכלל, הלך-הרוח הוא שעדיף להשאיר את השליטה לבדיקות בידי המדינה, ולא בידי הנוסע.

יתרה מכך, חלק מהסיבות לעומסים בנתב"ג נובעים מגריעה של 45 דלפקים, שהופקעו לטובת מתחם בדיקות הקורונה שנמצא בשטח הטרמינל. מתחם זה אמור היה לצאת זה מכבר לאוהל חיצוני ולפנות את המקום שמספר הדלפקים יוכל לגדול בחזרה - אלא שהעניין מתעכב, והעומסים גדלים.

במשרד הבריאות אומרים כי "האיום של כניסת וריאנטים מחו"ל עדיין רלוונטי כבעל פוטנציאל לשנות בצורה משמעותית את תמונת המצב בישראל. לאחר הסרת מרבית ההגבלות, ההגנה היחידה שנותרה הינה בדיקת PCR של כלל הנכנסים למדינה. המשרד עוקב באופן קבוע אחרי התפתחות וריאנטים חדשים ומנטר תחלואה עולמית, בין היתר באמצעות זיהוי של תחלואה נכנסת".

כך מממנת המדינה את התיירים שנדבקו בקורונה בארץ

אחד התסריטים שנוסעים רבים היו רוצים להימנע ממנו בימים אלה הוא להתברר כמאומתים במדינה זרה. לישראל נכנסו מאות אלפי תיירים מאז 1 במרץ, ומתוכם כ-4,000 התבררו כמאומתים לקורונה בעת שהותם. את רוב העלויות הכרוכות בכך מממנת בשלב זה המדינה.

התיירים עשויים להתברר כמאומתים בשלושה מקרים: בבדיקה שנעשית בכניסה לישראל, בבדיקה שנעשית במהלך שהותם בארץ או בבדיקה שנעשית לפני החזרה הביתה על-פי הדרישה של מדינת היעד.

בדומה למדינות אחרות, ישראל קבעה כי מאומתים ישהו במלוניות קורונה. במתווה הכניסה של התיירים לארץ נקבע כי הם יישאו בהוצאות הבידוד (שיכסו חברות הביטוח שלהם), אלא שכשל טכני מונע את היכולת לחייב את התייר בתשלום עבור המלוניות - וכך, מי שמכסה את העלות זו המדינה (באמצעות פיקוד העורף).

אומנם הרצון בתיירות הוא נכון ומבורך, הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט התרבותי, אלא שהכסף הציבורי לא אמור לממן את השהות במלונית ואת הארוחות לאזרחים הזרים, המסתכמת בעלות של אלפי שקלים לאדם.

לדברי אילנה סלום, מנהלת השירות בחברת עמיאל טורס, התהליך הוא כזה: פרטי תייר שנדבק מועברים למשרד התיירות, שמעביר אותם למשרד הבריאות לטובת שיבוץ באחת ממלוניות הקורונה בירושלים או בתל אביב. "במקביל, אנחנו נותנים הוראה לתייר להפעיל את פוליסת הביטוח שלו, שתכסה את העלויות. הקמנו צוות מיוחד לסייע למאומתים".

בשלב הבא, על התייר להגיע למלונית באמבולנס מיוחד. "אנחנו עובדים עם חברות פרטיות שיגבו מהם מחיר סביר לנסיעה", מסבירה סלום, כשהמחיר יכול לנוע בין מאות שקלים ליותר מאלף שקל, בהתאם למרחק. במלונית על התייר להשלים שבעה ימי בידוד, שהוא יכול לקצר לחמישה בהתאם לממצאי בדיקת אנטיגן שיעשה ביום הרביעי והחמישי. כדי לסיים את הבידוד עליו להצטייד במכתב שחרור מרופא - שירות שכרוך בתשלום נוסף.

במשרד הביטחון, המפעיל את מלוניות הקורונה, הפנו את האחריות למשרד הבריאות, ומשם לא נמסרה תגובה.