אחרי אזהרת לפיד: אזהרת המסע לאיסטנבול עלתה לרמה הגבוהה ביותר

שר החוץ קרא לישראלים שלא לטוס לטורקיה, ואף ביקש מהנמצאים שם לחזור בהקדם בשל "סדרה של נסיונות לפיגועי טרור איראניים" • המשרד לביטחון לאומי עדכן מעלה את אזהרת המסע לחמורה ביותר • שר הביטחון גנץ: "להישמע לאזהרות אך גם לא להיות היסטריים"

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
שר החוץ יאיר לפיד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

שר החוץ יאיר לפיד באמירה חריגה למדי לציבור הישראלים: "אל תטוסו לטורקיה". בפתח ישיבת סיעת יש עתיד אמר לפיד, "אנחנו קוראים לישראלים אל תטוסו לאיסטנבול ואם אין לכם צורך חיוני אל תטוסו לטורקיה. אם אתם כבר באיסטנבול, תחזרו לישראל בהקדם האפשרי".

עשרות אלפי ישראלים מתכוננים לצאת לטורקיה בחודשים הקרובים ואלפים שוהים שם עכשיו. רוב הישראלים נופשים בערי החוף שחזרו למפת הנופש.

את הדברים אמר לפיד בעקבות אירועי השבועות האחרונים בטורקיה ו"אחרי סדרה של נסיונות לפיגועי טרור איראניים כלפי ישראלים שיצאו לנופש באיסטנבול". כך הודעת הסיעה, "ארגוני הביטחון הישראלים, משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, כולנו שותפים בשבועות האחרונים למאמץ אדיר שהציל חיי ישראלים. חלק מהם חזרו לארץ ומסתובבים בינינו בלי לדעת שחייהם ניצלו".

לאחרונה התירו כוחות הביטחון לפרסם כי סוכל ניסיון לפגוע בישראלים ששהו בנופש בטורקיה (ככל הנראה באנטליה) וארבעה חברי חוליה נעצרו במהלך משותף לכוחות הביטחון הישראלים והטורקים.

"אירועי הטרור האלה הם כלפי ישראלים שנסעו לחופש. הם בוחרים באופן מכוון אזרחים ישראלים כדי לחטוף אותם או לרצוח אותם. זה יכול ליפול על כל אחד. זו סכנה אמיתית ומיידית", כך לפיד, "אם תכננתם טיסה לאיסטנבול - תבטלו. אין חופשה ששווה את החיים שלכם, ואת החיים של היקרים לכם. תקשיבו להנחיות שאנחנו מוציאים, אנחנו מעדכנים את ההנחיות כל הזמן בהתאם להערכת המצב".

אחרי דבריו של לפיד מעדכן מעלה המל"ל את דרגת האזהרה לנסיעות לאיסטנבול לרמה החמורה ביותר (4) שמשמעותה: להימנע מטיסות ליעד. אזהרה כזו קיימת למדינות כמו לבנון, סוריה או תימן.

הרמה הגבוהה ביותר מגיעה שבועיים אחרי שחידד האגף ללוחמה בטרור במל"ל את אזהרת המסע לטורקיה בעקבות החשש לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם, בדגש על טורקיה. ניסיון פיגוע סוכל לפני כחודש, אולם לפי רמת האזהרה הגבוהה ביותר הסכנה ממשית. הודעת המל"ל מפרטת כי "נוכח התמשכות האיום ונוכח עליית מדרגה בכוונות האיראניות לפגוע בישראלים בטורקיה, בדגש על איסטנבול, המטה לביטחון לאומי מעלה את אזהרת המסע על איסטנבול לרמתה הגבוהה ביותר, רמה 4".

לפיכך, ישראלים השוהים באיסטנבול נקראים לצאת בהקדם האפשרי מהעיר. ישראלים המתכננים לצאת לטורקיה נקראים להימנע מהגעה אליה עד להודעה חדשה.

יצוין כי אזהרת המסע בדרגה 4 תקפה לאיסטנבול בלבד כאשר על שאר אזורי טורקיה קיימת אזהרת מסע ברמה 3 כלומר הקוראת להימנע מנסיעות לא חיוניות. יצוין כי האזהרה אינה תקפה לישראלים הטסים בטיסות קונקשן מאיסטנבול כל עוד אין במסגרתן יציאה משדה התעופה

מקווים שהאזהרה לא תהיה לטווח ארוך

לפיד הודה לממשלת טורקיה על המאמץ שהם משקיעים להגנה על חיי אזרחים ישראלים. "התיירות לטורקיה חשובה לשתי המדינות, אבל גם הם מבינים שיש סיכונים שאסור לקחת. אני רוצה להעביר מפה גם מסר לאיראנים: מי שיפגע בישראלים לא יינקה. ידה הארוכה של ישראל תשיג אותו לא משנה איפה הוא יהיה".

עוד אמר לפיד: "אנחנו מקווים ומאמינים שהאזהרה הזו לא תהיה לטווח ארוך. זוהי עונת התיירות, ונעשה כל מאמץ להביא תוך זמן קצר לרגיעה בטחונית שתאפשר לישראלים לשוב לטוקיה ולהנות מכל מה שיש לה להציע. עד אז, האזהרה בעינה עומדת ואני קורא לכל מי שתכנן טיסה למצוא יעדים אחרים".

נזכיר כי רבים מהנוסעים מתל אביב לטורקיה ממשיכים מאיסטנבול ליעדים אחרים - לגביהם אזהרת המסע אינה תקפה כשהם לא יוצאים משטחי נמל התעופה וממשיכים ליעד אחר. רוב הנוסעים מישראל לטורקיה טסים עם חברת טורקיש איירליינס המפעילה טיסות המשך מנמל התעופה החדש של איסטנבול (בצד האירופי של אינסטנבול). חלק קטן מהנוסעים ממשיכים עם חברת התעופה הטורקית פגסוס שפועלת מנמל התעופה סביחה הממוקם בחלק האסייתי של אינסטבול.

בשבועות האחרונים כיכבה טורקיה בראש רשימת היעדים מנתב"ג אלא שכעת יוון ניצבת בראש טבלה וטורקיה שנייה: היום (ב') יחלפו בנתב"ג כ-67 אלף נוסעים בכ-400 טיסות, 50 טיסות ימריאו וינחתו מיוון, 42 מטורקיה, 32 מארה"ב ו-25 מצרפת.

אל מול הגישה של לפיד, שאינה משתמעת לשתי פנים ומטרתה לעורר את הציבור האדיש יחסית לאזהרות מסע שמפרסם המל"ל, שר הביטחון בני גנץ השמיע גישה מרוככת בהרבה: "יש אזהרות מסע וכולן נשענות על הערכות מצב. אני מציע להישמע לאזהרות אך גם לא להיות היסטריים".