המל"ל מזהיר מפני טיסות לטורקיה. מה קורה בסוכנויות הנסיעות?

למרות הבהרת המטה לביטחון לאומי (מל"ל) כי טורקיה היא "מדינה ברמת סיכון גבוהה לישראלים בימים אלה", נראה כי המדינה עדיין מהווה יעד מוביל לחופשות • סמנכ"ל השטיח המעופף: "קצב ההזמנות לקיץ לחופשות משפחתיות לאנטליה ממשיך כרגיל" • חברות המציעות פוליסות ביטוח לנוסעים לחו"ל לא ישנו את מדיניותן

איסטנבול / צילום: Associated Press, Emrah Gurel
איסטנבול / צילום: Associated Press, Emrah Gurel

האגף ללוחמה בטרור במטה לביטחון לאומי (מל"ל) מחדד את אזהרת המסע לטורקיה עבור מבקרים לישראלים. "מזה מספר שבועות, וביתר שאת מאז האשמתה של איראן את ישראל במותו של קצין משמרות המהפכה בשבוע שעבר (22 במאי), גובר החשש במערכת הביטחון מפני ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם", הודיעו במל"ל.

לאור זאת הארגון מבהיר כי טורקיה היא "מדינה ברמת סיכון גבוהה לישראלים בימים אלה". ההמלצה הרשמית לאזרחים ישראלים מצד המל"ל היא להימנע מנסיעות שאינן חיוניות לטורקיה, וככלל לנהוג בצעדי זהירות מחמירים באם מחויבים להגיע למדינה".

עוד מצוין בהודעה כי "על-פי גורמים במערכת הביטחון, מדובר באזהרות על רקע איום ממשי כלפי ישראלים בזירה הטורקית. כמו כן, חלה עלייה ברמת האיום גם במדינות נוספות הגובלות באיראן. לפיכך, על אזרחים ישראלים לשמור על ערנות ולהקפיד על כללי הזהירות הנדרשים בכל נסיעה לאחת ממדינות אלה".

הזהירות עליה ממליצים במל"ל כוללת "הימנעות מיצירת קשר עם זרים וגילוי חשדנות כלפי הצעות ופניות מצד גורמים בלתי מוכרים. זאת לרבות נותני שירותים מקומיים, הימנעות ממסירת פרטים אישיים, פרטי נסיעה ומסירת מיקום מדויק בזמן אמת או מבעוד מועד, הימנעות משיתוף גורמים זרים בשירות עבר מערכת הביטחון, לרבות שירות צבאי, הימנעות מהחצנת הזהות הישראלית ועוד".

טורקיה היא היעד המוביל כיום לישראלים לחופשות הקרבות הן בשבועות והן בקיץ. על-פי סוכני הנסיעות, טורקיה בכלל ואנטליה בפרט מהווים יעד למשפחות בעיקר המחפשות את חופשת ה"הכול כלול" בריזורט. התמורה בעד הכסף והמוצר שמציעה טורקיה ממצבים אותה כיעד מוביל יותר מאשר יוון או קפריסין בימים אלה. האם המשוואה תתהפך כעת?

"קצב ההזמנות לקיץ לחופשות משפחתיות לאנטליה ממשיך כרגיל"

נוסע שאמור היה לצאת לאנטליה השבוע סיפר לגלובס כי החליט לבטל את טיסתו: "הזמנו את החופשה כשידענו שיש אזהרת מסע, אולם כעת עם הפרסום על ההחמרה, הודענו לחברת התעופה על ביטול החופשה".

במקרה כזה יצוין כי הנוסע צפוי לשלם דמי ביטול ואף דמי טיפול על-פי תנאי הכרטיס שרכש. ביטוח ביטול נסיעה מכל סיבה יוכל לסדר לנוסעים החזר על רוב ההוצאות שהם יפסידו כתוצאה מביטול הטיסה. מבחינת חברות התעופה, כל עוד הן ממשיכות לפעול בקו, הבחירה באם להתייצב לטיסה או לא נתונה בידי הנוסע, שגם נושא בנזקים הכספיים כאמור.

לדברי שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, בשלב זה לא מורגשת ירידה בהזמנות או פניות לביטולים, "אבל ייתכנו שינויים בהמשך היום". עוד היא מציינת כי מי שירצה לבטל, יוכל לעשות זאת על-פי חוק הגנת הצרכן. החוק קובע כי עסקה שנעשית מרחוק (אינטרנט או טלפון) ניתן לבטל עד 14 ימים ממועד ביצועה, ובלבד שמועד הנסיעה רחוק בשבעה ימים לפחות.

גם בשטיח המעופף לא מורגש שינוי בקצב ההזמנות. אורן כהן-מגורי, סמנכ"ל החברה, מציין כי "קצב ההזמנות לקיץ לחופשות משפחתיות לאנטליה ממשיך כרגיל. בימים הקרובים עשרות אלפי ישראלים יטוסו לחגוג את חג השבועות באנטליה, ואנו לא חווים ביטולים מצד לקוחותנו".

"מדובר בחידוש של אזהרת מסע קיימת", אומר ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה. "ראינו אלמנט כזה לפני חג הפסח גם בהקשר של דובאי וסיני. בפועל לא הייתה שום השפעה על תנועת המבקרים, שרק הלכה והתעצמה מאז במאות אחוזים. אנחנו צופים שכל עוד המצב הפוליטי בין המדינות יישאר יציב, אזהרות מסע מהסוג הזה לא ישפיעו. אחרי הכול, אנחנו חיים בישראל ,וישראלים מורגלים בניהול סיכונים היטב ביום-יום שלהם".

עם זאת יש מי שמזהה תזוזה של הביקוש ליעדים אחרים. לפי עוז גור מנכ"ל הוליידי פיינדר: "מאז שעות הבוקר אנחנו מוצפים בפניות של לקוחות מודאגים בנוגע לאזהרת המסע שפורסמה על טורקיה ולצערי נרשמו גם לא מעט ביטולים. יש לזכור שאנו מצויים בשיאה של עונת התיירות וקצב הזמנות לחופשות לקיץ הקרוב גבוה. טורקיה כיכבה בשבועות האחרונים כיעד מוביל אלא שביומיים האחרונים יש שינוי במגמה ויוון עברה למקום הראשון ולאחריה קפריסין".

בתוך כך, גם בחברות המציעות פוליסות ביטוח לנוסעים לחו"ל לא יחול שינוי במדיניות או בתמחור הפוליסות לנוסעים לטורקיה - כך עולה מבדיקה מול הפניקס ומול פספורטקארד.