המל"ל מחדד את אזהרת המסע לטורקיה; הטיסות ממשיכות כסדרן

אזהרת המסע לטורקיה לא עולה לדרגה 4 (החמורה ביותר) אך המל"ל ממשיך להזהיר מפני פיגוע בישראלים השוהים בטורקיה • בניגוד לפרסומים אין כוונה לעצור את הטיסות הישירות מישראל לטורקיה

איסטנבול / צילום: Shutterstock, nataschen
איסטנבול / צילום: Shutterstock, nataschen

בימים האחרונים הותר לפרסום כי סוכל פיגוע באזרחים ישראלים ששהו באנטליה בעת חופשתם. ניסיון הפיגוע התרחש לפני כחודש ובעקבותיו נעצרו לפחות ארבעה חברי חוליה שתכננו לבצע את הפיגוע. יצוין כי קיים שיתוף פעולה בין כוחות הביטחון הישראלים ובין כוחות הביטחון הטורקיים שאף העבירו את המידע על ניסיון הפיגוע.

● המל"ל מזהיר מפני טיסות לטורקיה. מה קורה בסוכנויות הנסיעות? 
● האדישות היחסית התחלפה בביטולים: אזהרת המסע לטורקיה משפיעה על הישראלים

שבועיים לאחר מכן פרסם המטה לביטחון לאומי חידוד לאזהרת המסע לטורקיה שמוגדרת כיום בדרגה 3, כלומר "איום בינוני, להימנע מנסיעות שאינן חיוניות". הדרגה הבאה, 4 קובעת איסור על הגעה ליעד. לפי אזהרות המל"ל - ניתן למקם תיאורטית את טורקיה בדרגה של 3.5 בסוף חודש מאי הוציא המל"ל חידוד לאזהרת המסע עם הכותרת "גובר החשש במערכת הביטחון מפני ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם". את טורקיה הגדיר המל"ל "כמדינה ברמת סיכון גבוהה לישראלים בימים אלו. זאת, לאור הערכה כי בכוונת האיראנים לפגוע בישראלים בזירה. על רקע הפרסומים השונים, לאחרונה בוצעו ניסיונות פגיעה באנשי עסקים בזירה ובעובדי הקונסוליה הישראלית". בעקבות אזהרת מסע זו שיעור קטן יחסית מהנופשים ביקשו לבטל טיסתם ואחרים עצרו את ההזמנות העתידיות ליעד.

לפי גורמי הבטחון הישראלים החשש העיקרי הוא מפעולת נקם איראנית לחיסולם של כמה מבכירי משמרות המהפיכה בעת האחרונה, חיסולים שיוחסו לישראל ובהם של חסן סיאד חודאי בטהרן, סגן מפקד יחידה 840 האחראית בין השאר על פעולות טרור מחוץ לאיראן.

ביטול בשל אזהרת מסע לא מזכה בהחזר

אזהרת המל"ל מתמקדת כאמור בטורקיה, היעד הבולט ביותר עבור ישראלים הממריאים מנתב"ג. טורקיה משמשת כיעד ממנו ממשיכים ישראלים ליעדים אחרים (טורקיש איירליינס לבדה טסה לכ-300 יעדים מאיסטנבול), אזהרת המל"ל לא מתמקדת בנמל התעופה אלא בערי החוף (בעיקר באזור אנטליה). הנופשים בטורקיה כוללים ישראלים מהחברה הערבית ומהמגזר הכללי. כשעשרות אלפים מתוכננים לנפוש בטורקיה בקיץ.

לנוסעים נזכיר כי ביטול של טיסה לאור אזהרת המסע לא מזכה אותם בהחזר מחברת התעופה אלא אם תנאי הכרטיס שנרכש או תנאי החבילה מאפשרים ביטול או שינוי. לפי חוק הגנת הצרכן חבילות וטיסות שהוזמנו מרחוק (טלפונית או אונליין) מחברות שיש להן נציגות בישראל ניתן לבטל בטווח של לפחות 7 ימים ממועד הטיסה ועד 14 ימים ממועד ההזמנה. החברות רשאיות לגבות קנס של 100 שקל לנוסע.