כמה באמת מקצצים בהייטק ופיאסקו שירותי האחסון בישראל

מהו שיעור הפיטורים הממוצע בחברות טכנולוגיה, מיהן חמש חברות הטכנולוגיה ששרדו את הטלטלה בוול סטריט, ומדוע אין מי שיגן על שירותי האחסון בישראל? וגם: מארק צוקרברג מאפשר ליותר משתמשים לעבור מאנדרואיד לאייפון, והגרף שמראה את ההתרסקות בשווי של חברות הפינטק • זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס

עוד בטרם הסתיים חודש יוני פורסמו שמותיהן של מעל ל-70 חברות הייטק שפיטרו עובדים ברחבי העולם / צילום: Shutterstock, luchunyu
עוד בטרם הסתיים חודש יוני פורסמו שמותיהן של מעל ל-70 חברות הייטק שפיטרו עובדים ברחבי העולם / צילום: Shutterstock, luchunyu

במהלך השבוע החולף הודיעו שלוש חברות הייטק ישראליות על פיטורי עשרות עובדים כל אחת. ביחס להיקפו הגדול של ענף ההייטק המקומי, מדובר במספר זעום של חברות ובלא הרבה יותר ממאה מפוטרים סך הכל. טיפה בים.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק ובמדע במייל: הירשמו כאן

בנוסף, לא מדובר בפיטורי "אין ברירה": לחברות המפטרות, שיושבות ברובן על קופות מזומנים שמנות, ישנן חלופות אחרות. אבל במצב שבו הרווח הנקי הוא המלך והתחזית להאטה כלכלית הופכת למוחשית יותר, לא מזיק לחתוך בשומן - במיוחד כשאתה אינך היחיד שמפטר. רוב החברות שנוקטות מהלכים שכאלה חיכו לראשון שיעשה את המעשה וכעת הן מקוות להצטופף אל רשימה שהולכת ומתארכת, בחזקת צרת רבים - חצי נחמה. גם עבור המפוטרים לא מדובר במהלך שיעצור להם את הקריירה: רובם כבר הספיקו למצוא עבודה חדשה או לפחות להתראיין במספר חברות ולהתלבט בין הצעות חדשות.

על פי אתר Layoffs, המרכז את כלל הפיטורים בחברות הייטק בעולם מאז פרוץ מגפת הקורונה, עוד בטרם הסתיים חודש יוני פורסמו שמותיהן של מעל ל-70 חברות הייטק שפיטרו עובדים ברחבי העולם. הפעם האחרונה שמספר החברות המפטרות חצה את רף ה-75 היה בחודש מאי 2020. שיעור הפיטורים הממוצע בחברות שלא נסגרו עומד על 18.6% מאז תחילת החודש, כאשר מאז תחילת השנה, נעשו רוב הפיטורים בחברות בתחום המזון, המשלוחים, התחבורה והפינטק. חברות טכנולוגיה בתחומי התיירות והבנייה זכו להיקף הפיטורים הנמוך ביותר ביחס לשאר התחומים. זאת, כאמור, עוד בטרם הסתיים החודש, ואיתו הרבעון השני של השנה.

הנה שמונה נושאים מעניינים שעסקנו בהם השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. ההתפכחות בפינטק: התחזיות לפריחה בתחום שזינק על רקע משבר הקורונה הלכו והתקררו, ובשוק הבינו שהרבה מהחברות עוסקות בעיקר בפיננסים ולא בטכנולוגיה, וכך יש לתמחר אותן. חדי הקרן הישראליים שפרחו בתחום מתחילים להבין שהשווי שקיבלו כבר לא רלוונטי.

2. על רקע נפילה של יותר מ-30% במדד נאסד"ק מתחילת השנה, שסחפה עימה רבות ממניות ההייטק הישראליות, ישנן גם כמה בודדות שמצליחות להשיג תשואה חיובית בתקופה זו. אלה הן חמש מניות הטכנולוגיה הישראליות ששורדות את הטלטלה בוול סטריט.

3. עם פרוץ הקורונה, המדינה הציעה לגופים המוסדיים הגנה להשקעות בסטארט-אפים צעירים בהיקף של 2 מיליארד שקל, ופיצוי הפסדים של עד 40%, אך השוויים זינקו, המוסדיים התרחקו מהשקעות רבות והתוכנית תסתיים בקרוב בניצול של כ-70% בלבד. וגם, ההימור של הפניקס על אבו, וחשיפת היתר של אלטשולר לאוטוטק. ניתוח גלובס.

4. בנק הקריפטו הישראלי-אמריקאי צלזיוס הודיע השבוע כי הוא מקפיא אפשרות של משיכה מהחשבונות של המפקידים, והכניס את השוק לסחרור. מה מלמד המקרה על האמון ועל ניהול הסיכונים בענף, ולמה הוא בכל זאת יוביל את ענף הפיננסים למקום מוסדר ומפוקח יותר. שבע נקודות על ההייטקיסטים שניסו להקים בנק של מטבעות וירטואליים - והנפילה הגדולה.

5. לקוחות רבים בחברת שירותי האחסון בוקס התלוננו בחודשים האחרונים שהאתרים שלהם קרסו. בחברה טענו שמדובר בתקלה, אך ריבוי האירועים בתחום, כמו פרשת אטרף וסייברסרב, מציגים תמונה עגומה: הלקוחות חשופים לפגיעה ואף גורם ממשלתי לא לוקח אחריות. בינתיים התוקפים חוגגים. מחדל שירותי האחסון בישראל נחשף.

6. בדיוק לפני שנה, בחודש יוני שעבר, הצטרפו למסחר בארה"ב שמונה חברות טכנולוגיה ישראליות בשווי מצרפי של כ-38 מיליארד דולר. מה קרה להן מאז?

7. הכרזה היסטורית של מטא: הפיצ'ר שאפשר למשתמשי וואטסאפ באייפון להעביר את השיחות וההודעות לאנדרואיד - יעבוד מעתה גם הפוך: מאנדרואיד למכשיר אייפון חדש. בכך, הוסר המכשול הגדול במעבר מאנדרואיד לאייפון.

8. סוני השיקה באחרונה את אוזניות הקשת החדשות שלה שמתמקמות, כצפוי, ברף המחירים הגבוה. האם התמורה שווה את המחיר?