חמש המניות הישראליות ששורדות את הטלטלה בוול סטריט

על רקע נפילה של יותר מ-30% במדד נאסד"ק מתחילת השנה, שסחפה עימה רבות ממניות ההייטק הישראליות, ישנן גם כמה בודדות שמצליחות להשיג תשואה חיובית בתקופה זו • בהן: חברת הסייבר הוותיקה צ'ק פוינט, ספקית מערכות ה-IT אמדוקס, הענקית הביטחונית אלביט, חברת אבטחת המידע תופין וגם יצרנית השבבים טאואר

הישראליות שחסינות בפני המפולת בנאסד''ק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הישראליות שחסינות בפני המפולת בנאסד''ק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קצת לפני סיום המחצית הראשונה של שנת 2022, נראה שבהקשר של שוקי המניות היא תיזכר כתקופה קשה למשקיעים, בעיקר בכל הקשור למניות של חברות מתחום הטכנולוגיה. מתחילת 2022 ירד מדד נאסד"ק, המזוהה עם מניות ההייטק, ב-31%. הירידות במדד התחילו עוד קודם לכן, לאחר שבנובמבר שעבר המדד הגיע לשיא, אך אז חל שינוי בטעמי המשקיעים בשל הציפיות להעלאות ריבית.

גם החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, שרובן מגיעות מתחומי הטכנולוגיה השונים, מציגות ברובן תשואות שליליות ניכרות מתחילת השנה - רובן בשיעורים דו-ספרתיים לנוכח הסטת כספי המשקיעים ממניותיהן של חברות הצמיחה אל עבר מניות של חברות ערך.

עם זאת, בסקטור הטכנולוגיה הישראלי ניתן למצוא גם כמה מניות מפתיעות, שצלחו את התקופה הזו עם תשואות חיוביות, חלקן אפילו עם תשואות חיוביות דו-ספרתיות. מדובר בחברות יציבות, רווחיות וותיקות - צ'ק פוינט , אמדוקס  ואלביט  (שנהנית כחברה ביטחונית גם מעליית תקציבי הביטחון) - וכן בחברות שממתינות להשלמת עסקאות לרכישתן, כמו טאואר ותופין.

 
  

לצידן יש גם מניות שאומנם ירדו בהתאם למגמה הכללית בשוויין, אך הציגו ביצועי יתר ביחס למדד נאסד"ק, עם ירידה מתונה יותר מירידת המדד. בין המניות האלה ניתן להזכיר את חברת הטכנולוגיה לאנרגיה סולארית סולאראדג', שאיבדה 5.7% מערכה, ואת חברת הטכנולוגיה רדקום מקבוצת רד, שאיבדה 15.8%.

צ'ק פוינט: נפלטה מהמדד - והיכתה אותו

חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט היא מהישראליות הוותיקות ביותר בוול סטריט, והגדולה ביותר ביניהן, עם שווי נוכחי של 15.6 מיליארד דולר. החברה, בניהולו של גיל שויד, הציגה בשנה שעברה ביצועי חסר ביחס למדד נאסד"ק 100 שבו הייתה חברה, ושלקראת סוף 2021 נפלטה ממנו על רקע שווייה היחסי. אלא שמאז המגמה השתנתה ובניגוד לירידות בשוק (כולל במדד נאסד"ק 100 שאיבד מתחילת השנה 30.7%), מניית צ'ק פוינט הוסיפה לערכה 4.2% מתחילת 2022.

גיל שויד, מנכ"ל ומייסד שותף בצ’ק פוינט / צילום: תמר מצפי
 גיל שויד, מנכ"ל ומייסד שותף בצ’ק פוינט / צילום: תמר מצפי

המשקיעים רואים בצ'ק פוינט חברה בטוחה ואמינה, שמרוויחה ומייצרת מזומנים מפעילות שוטפת מדי רבעון. אומנם הרווח ירד ברבעון הראשון, אך הסיבה לכך היא הגדלת מצבת כוח האדם במטרה לצמוח, והשנה צ'ק פוינט צופה צמיחה של 5.6% בהכנסות, גבוה משנים קודמות.

לצ'ק פוינט יש גם כרית מזומנים גדולה במיוחד - 3.8 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון הראשון, כמעט רבע משווי השוק שלה כיום. בשנים האחרונות, במקביל למספר רכישות לא גדולות שהיא ביצעה, היא מקפידה לרכוש מניות של עצמה (Buy Back) מדי רבעון, ובכך לתמוך במחיר המניה שלה.

אמדוקס: עדיין בסביבות שיא כל הזמנים

עוד חברה ותיקה היא אמדוקס, שמספקת מערכות ושירותים בתחומי ה-IT לחברות טלקום. החברה, בניהולו של שוקי שפר, נסחרת בשווי של 9.7 מיליארד דולר, ולמרות שמנייתה ירדה בימים האחרונים היא עדיין קרובה יחסית לשיא כל הזמנים, שאליו הגיעה ממש לאחרונה (מתואם לחלוקת דיבידנדים), ורושמת תשואה חיובית של 5.6% מתחילת 2022.

בדומה לצ'ק פוינט, גם אמדוקס צומחת בשיעור חד-ספרתי. היא צופה השנה צמיחה של 5.2%-7.2% בהכנסות - וגם מבצעת רכישה עצמית של מניות מדי רבעון. ברבעון הראשון רכשה החברה מניות של עצמה תמורת 130 מיליון דולר.

שוקי שפר, מנכ''ל אמדוקס / צילום: יח''צ
 שוקי שפר, מנכ''ל אמדוקס / צילום: יח''צ

במקביל, היא מספקת אפיק נוסף של החזר למשקיעים, דיבידנד רבעוני. בסוף הרבעון הפיסקאלי השני (הרבעון שהסתיים בסוף מרץ) היו לאמדוקס בקופה 856 מיליון דולר, ולאחרונה היא הודיעה על רכישת חברה בריטית עבור 188 מיליון דולר במזומן.

אלביט מערכות: הזינוק במניה פגע בתוצאות

מניית אלביט עלתה בשיעור חד במהלך הרבעון הראשון של השנה, עד שהדבר פגע בתוצאות הפיננסיות של החברה. הרווח בדוחות הרבעון הראשון היה נמוך מהצפוי, משום שהחברה הוציאה 35 מיליון דולר על תוכניות לתגמולי עובדים. מכיוון שחלק מהתגמול שניתן במטרה לשמר עובדים הוא אופציות פאנטום, עלייה במניה מחייבת את החברה לבצע הפרשות מסוג זה.

העלייה במניה ברבעון הראשון הייתה בשיעור של 26.6%, ואומנם מאז היא נחלשה אך אלביט עדיין מציגה תשואה חיובית בגובה 12.1% מתחילת השנה הנוכחית.

בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
 בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

אלביט, המנוהלת על ידי בצלאל (בוצי) מכליס, נהנית כאמור מעליית תקציבי הביטחון ברחבי העולם, בפרט באירופה ובמדינות נאט"ו, על רקע המלחמה באוקראינה, ובאסיה-פסיפיק בשל החשש מהתעצמותה של סין.

צבר ההזמנות שלה בסוף הרבעון הראשון היה 13.7 מיליארד דולר. היא רשמה הכנסות של 1.35 מיליארד דולר ורווח נקי (Non-GAAP) של 54.3 מיליון דולר.

בסוף הרבעון היו לאלביט 277 מיליון דולר בקופה, ויש לה חוב לטווח ארוך למחזיקי איגרות החוב שלה. החברה מחלקת דיבידנד לבעלי המניות מדי רבעון. אגב, חברה ביטחונית ישראלית נוספת שהציגה תשואה חיובית מתחילת השנה היא ראדא, שעלתה ב-22.7%, לשווי נוכחי של 575 מיליון דולר.

טאואר: המכירה לאינטל מייצרת ודאות

יצרנית השבבים טאואר  ממגדל העמק, שמנוהלת על ידי ראסל אלוואנגר, מציגה תשואה חיובית של 17% מתחילת השנה, ושל 67% בשנה האחרונה. בחודש פברואר השנה נודע שאינטל תרכוש את טאואר תמורת 5.8 מיליארד דולר (5.4 מיליארד דולר בנטרול המזומנים בקופה), ובסוף אפריל אישרה אסיפת בעלי המניות של טאואר את העסקה, שכעת ממתינים להשלמת כל התנאים לסגירתה.

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר / צילום: איל יצהר
 ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר / צילום: איל יצהר

המכירה לאינטל מייצרת ודאות עבור המשקיעים, ומניית טאואר ירדה הרבה פחות ממניות אחרות במפולת האחרונה בשוק. עם זאת, היא כבר נסחרה במחיר קרוב יותר למחיר העסקה, וכיום מחיר המניה נמוך בכ-12% ממחיר העסקה (שעומד על 53 דולר), פער שמשקף רמה מסוימת של אי-ודאות בנוגע להשלמתה.

תופין: ממתינים להשלמת המכירה

חברה נוספת שנמכרת וממתינה להשלמת העסקה היא תופין , העוסקת בתחום מדיניות אבטחת מידע. החברה, שהוקמה על ידי רובי כיטוב (מנכ"ל) וראובן הריסון, הודיעה בחודש אפריל על מכירתה תמורת 570 מיליון דולר לחברת ההשקעות האמריקאית Turn/River Capital, בעסקה שאם תושלם במועד צפויה להיסגר בימים או בשבועות הקרובים.

רובי כיטוב (מימין)וראובן הריסון, מייסדי תופין,  בעת הנפקתה / צילום: יח''צ
 רובי כיטוב (מימין)וראובן הריסון, מייסדי תופין, בעת הנפקתה / צילום: יח''צ

מחיר מניית תופין בעסקה הוא 13 דולר, נמוך ממחיר ההנפקה הראשונית של תופין בבורסת ניו יורק ב-2019, שהיה 14 דולר, אך מחיר ששיקף פרמיה של 44% על מחיר המניה ביום שלפני הדיווח. נכון להיום מחיר מניית תופין, לאחר ירידה קלה בימים האחרונים, מגיע לכ-11.8 דולר, כ-9% פחות מהמחיר בעסקה.