לפיד הורה לאוצר לסבסד את מחירי הלחם כדי למנוע התייקרות

ראש הממשלה ערך דיון חירום בנושא עליית מחירי הלחם • לפיד הורה לראש אגף התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, לחזור בתוך שלושה ימים לדיון נוסף, עם גיבוש דרך העבודה הטובה ביותר לעצירת העלייה במחיר הלחם האחיד

ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

הסתיים דיון החירום שערך ראש הממשלה יאיר לפיד בנושא עליית מחירי הלחמים שבפיקוח. בפתח הדיון הגדיר לפיד כי המטרה היא עצירה מוחלטת בעליית מחיר הלחם האחיד. זאת, לאחר שוועדת המחירים הורתה על התייקרות של עד 36%, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף החל מהיום (א') ונדחתה. 

שרת הכלכלה ביקשה, ורשתות המזון יידחו את עליית מחיר הלחם המפוקח 
אחרי החלב והביצים: מחיר הלחם המפוקח יעלה ב-20% 

במהלך הדיון הועלו מספר הצעות כלכליות וחקיקתיות כיצד ניתן להגיע להסכמות, ובעיקרן סבסוד ממשלתי לעליית מחירי החיטה. לפיד הורה לראש אגף התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, לחזור בתוך שלושה ימים לדיון נוסף, עם גיבוש דרך העבודה הטובה ביותר לעצירת העלייה במחיר הלחם האחיד.

מדינת ישראל הפסיקה לסבסד מוצרי מזון כבר באמצע שנות ה-80, ולכן הרעיון לסבסוד הלחם גרר הרמת גבות בממשלה. המתווה המרכזי הציע להזרים כספים למאפיות לשיפוי על התייקרות הקמח שהן קונות. רעיון אחר הציע סבסוד ישירות לצרכן הסופי.

עליית מחירי הלחמים שבפיקוח פוגעת בעיקר בשכבות החלשות, ולכן נבדקה חלופה לפיה הסיוע יועבר למשפחות מסוימות, כפי שנעשה עם סבסוד מזון תינוקות למשפחות הזכאיות דרך תוכנית ביטחון תזונתי של משרד הרווחה. לתפישתו של לפיד, המאפיות לא צריכות לשאת בכל העלויות שגדלו, אבל גם הצרכן הסופי לא.

למרבה האירוניה, העלייה שהייתה אמורה לצאת לפועל בתחילת השבוע מגיעה דווקא אחרי חודשיים של צניחה במחירי החיטה. עם פרוץ המלחמה באוקראינה בסוף פברואר זינקו מחירי חומרי הגלם המשמשים להכנת הלחמים, והגיעו בשיאם לעליית מחירים עולמית של 70% בסחורה הבסיסית. אלא שמאמצע מאי השוק העולמי התארגן מחדש, ומחיר החיטה כבר חזר לכפי שהיה טרם הפלישה הרוסית.

אם כך, מדוע בכלל נדרשת עליית מחירים של המאפיות? התייקרות של החיטה והדגנים החלה הרבה לפני הקרבות שהשביתו את היצוא מאזורי הלחימה. בשנתיים שקדמו לקרבות קפצו מחירי החיטה ב-50%. ועדת המחירים דנה בהעלאת המחירים שבפיקוח עוד משנת 2019, מבלי שהמחירים עלו בפועל עד עכשיו.

עוד השתתפו בדיון שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שר המשפטים גדעון סער ושר החקלאות עודד פורר, שהחליף את שר האוצר אביגדור ליברמן המנוע מעיסוק בנושא בשל ניגוד עניינים (עורך דינו מייצג מספר מאפיות).