שרת הכלכלה ביקשה, ורשתות המזון יידחו את עליית מחיר הלחם המפוקח

רמי לוי, שופרסל, ויקטורי, יינות ביתן, חצי חינם, טיב טעם ויוחננוף הסכימו לבקשתה של השרה אורנה ברביבאי להשהות את התייקרות הלחם המפוקח בשבועיים, עד למציאת פתרון קבע • ראש הממשלה יאיר לפיד ציין כי נבחנות חלופות שימנעו את העלאת המחיר

לחם אחיד / צילום: תמר מצפי
לחם אחיד / צילום: תמר מצפי

רשתות המזון הודיעו כי הסכימו לדחות את עליית מחירי הלחם המפוקח לבקשת שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. השרה פנתה לרשתות המזון רמי לוי, שופרסל, יינות ביתן, ויקטורי, חצי חינם, טיב טעם ויוחננוף בבקשה להשהות את עליית מחירי הלחם המפוקח בשבועיים הקרובים עד למציאת פתרון קבע שימנע את עליית המחירים. בהודעת משרד ראש הממשלה נכתב היום (ו') בצהריים כי הרשתות הסכימו לבקשתה, וזאת למרות החלטת ועדת המחירים באוצר לעדכון המחירים למעלה ביום ראשון הקרוב.

השרה ברביבאי שוחחה גם עם נציגי המאפיות הגדולות, ובכוונתה בניסיון למצוא פתרון ממשלתי כמענה לעליית מחירי יצור הלחם המפוקח, מבלי לפגוע בצרכנים.

בתוך כך, מוקדם יותר היום הודיע ראש הממשלה יאיר לפיד כי נבחנות חלופות שימנעו את העלאת מחיר הלחם שבפיקוח. ביום ראשון יכנס לפיד דיון עם גורמי המקצוע במשרד ראש הממשלה, שם ייבחנו האפשרויות שעל השולחן מחקיקה ועד להרחבת הפיקוח הממשלתי. הנושא נמצא בטיפול בלעדי של שרת הכלכלה וראש הממשלה, מכיוון ששר האוצר מצוי בניגוד עניינים בנושא הלחם.

במהלך הלילה והבוקר ערך לפיד התייעצויות רחבות על עליית מחירי הלחם שנגרמו ממשבר החיטה בעקבות המלחמה באוקראינה. ראש הממשלה הנחה לבחון את כל האפשרויות, החל מהרחבת הפיקוח על הלחם ועד שיפוי המאפיות על-מנת לבלום את עליית מחיר הלחם. בהודעה נכתב כי נבחנות גם אפשרויות לחקיקת בזק שתעצור את התהליך. בנוסף עדכן לפיד את היועצת המשפטית לממשלה בצעדיו הבאים.

רק ביום רביעי האחרון הודיעה השרה ברביבאי כי "נוכח גל התייקרויות העולמי המשפיע על עליית המחיר" ו"התייקרות התשומות בארץ ובעולם", מחיר הלחם בפיקוח יעלה ב-20%. לחם כהה לא פרוס עולה היום 5.12 שקלים, כך שמחירו החל מיום ראשון הקרוב צפוי להיות 6.14 שקלים. הדבר מצטרף להתייקרות של החלב המפוקח ב-4.9% ושל הביצים ב-6%, שגם נומקה בהתייקרות חומרי הגלם.

"צריך לשלב ידיים במאבק ולדאוג לביטחון התזונתי"

מנכ"ל ויקטורי, אייל רביד, פרסם בפוסט בפייסבוק, בו כתב כי הרשת תספוג את עליית מחירי הלחם המפוקח. "ויקטורי לא תתן את ידה לעליות מחירי הלחם המפוקח. אנו נמאים במשבר עולמי, אך עלינו להבחין בין מוצרי ייסוד בסיסיים, שלעתים הם הדבר היחיד שנמצא על שולחנם של משפחות מעוטות-יכולת, לבין מוצרי שהם בגדר מותרות. אנו צריכים לשלב ידיים במאבק הזה על-מנת לדאוג לביטחון תזונתי לכל תושבי המדינה. הרשת נמצאת בשיח אל מול הגורמים הרלוונטיים בממשלה, ובשלב זה מחירי הלחם המפוקח ברשת ויקטורי לא יעלו", אמר. 

גם רמי לוי הגיב באופן דומה ומסר כי "הרשת מכירה בהוצאות הרבות שיש למשפחות בחופש הגדול ולקראת החגים, ולכן החליטה לספוג על עצמה את עליית מחירי הלחם המפוקח, על-מנת לאפשר לאלו שיש להם קושי להמשיך לצרוך ולתת למשפחתם אוכל בסיסי". 

משופרסל נמסר כי "הרשת תסייע ככל הניתן למען משפחות ואזרחי ישראל, ובשלב זה מחירי הלחם המפוקח לא יעלו".