אחרי התייקרות החלב: מחיר הביצים עולה ב-6%

הביצים יתייקרו ב-6%: עדכון המחיר נעשה בעקבות עליית ההוצאות של המגדלים, בשל ההתייקרויות בכל העולם • על פי משרד החקלאות, "תחול עלייה ממוצעת של כ-6.5% במחירים, כך שמחיר אריזה של 12 ביצים (L) לצרכן יעלה ב-0.75 שקל" • מדובר בעדכון המחיר הראשון מאז שנת 2019

ביצים שמחירם נמצא תחת פיקוח ממשלתי. האם זה מוריד את יוקר המחייה? / צילום: איל יצהר
ביצים שמחירם נמצא תחת פיקוח ממשלתי. האם זה מוריד את יוקר המחייה? / צילום: איל יצהר

לאחרונה, משרד החקלאות פרסם שמחיר החלב המפוקח יתייקר ב-4.9%. כעת, מתפרסם שגם הביצים יתייקרו ב-6%. עדכון המחיר נעשה בעקבות עליית ההוצאות של המגדלים, בשל ההתייקרויות בכל העולם. העלייה נערכה במסגרת הסכם עם הלולנים שנחתם לאחרונה, במסגרתו הלולנים הסכימו לביטול התכנון בעוד כ-10 שנים.

בנוסף, המכס על ביצים מיובאות ירד בחצי, ו-380 מיליון שקל יועברו ללולנים לצורך שדרוג הכלובים ללולים ללא כלובים ולולים מרווחים יותר - מה שצפוי לתרום הן לרווחת העופות והן למניעת מחלות כמו שפעת העופות שהתפרצה בישראל לאחרונה. בנוסף, המגדלים שיבחרו לצאת מהענף בשל ביטול התכנון הריכוזי בענף יקבלו מהמדינה עד 150 מיליון שקל כפיצוי - בשווי של שקל וחצי על כל מכסה לביצה בשנה.

על פי משרד החקלאות, "מחר, יום שישי, 8.7, ייכנס לתוקף העדכון למחירי הביצים שבפיקוח, במסגרתו תחול עלייה ממוצעת של כ-6.5% במחירים, כך שמחיר אריזה של 12 ביצים (L) לצרכן יעלה ב-0.75 שקל". המחיר החדש לצרכן לתריסר ביצים בגודל L יעמוד על 12.05 שקל כולל מע"מ, לעומת 11.3 לפני העלייה. ביצים בגודל M יעלו 11.15 שקל, וביצים בגודל XL יעלו 13.10 שקלים.

מדובר בעדכון המחיר הראשון מאז שנת 2019, ועל פי משרד החקלאות - לא יהיה עדכון נוסף במחיר עד נובמבר 2022, כך שהמחיר הנוכחי יהיה רלוונטי לחגי תשרי הקרובים. עם זאת, אפילו לפני העדכון מחירי הביצים נחשבים יקרים מאוד ביחס לעולם, זאת בשל הלולים הקטנים בישראל וחוסר היעילות שהתכנון הריכוזי יוצר, כך על פי מבקר המדינה.