מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יעלו ב-4.9%

לפי ההסכמות בין משרדי החקלאות והאוצר ונציגי ענף החלב, מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יעלו ב-4.9%. לפי ההסכם, מחיר זה לא ישתנה במשך כשנה לפחות • עוד הוסכם כי על גבינות קשות, כמו מוצרלה, חלומי וגורגונזלה יבוטל המכס באופן מיידי

מוצרי חלב / צילום: גלובס
מוצרי חלב / צילום: גלובס

משרדי החקלאות והאוצר ונציגי ענף החלב הגיעו להסכמות במסגרתן מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יעלו ב-4.9%. בין המוצרים שתחת פיקוח מחירים ממשלתי נכללים חלב, גבינה צהובה, גבינה לבנה, לבן ועוד, ולפי ההסכם, מחיר זה לא ישתנה במשך כשנה לפחות. כמו כן, מחיר המטרה יפחת ב-2.15 אג' מדי רבעון למשך שנה.

עוד הוסכם כי על גבינות קשות, כמו מוצרלה, חלומי, גבינת ג'מיד (קישק) וגורגונזלה יבוטל המכס באופן מיידי. על גבינות שמנת בעלות אחוז שומן הגבוה מ-5% יבוטל המכס בהדרגה: בפעימה הראשונה, בתחילת שנת 2023, יירד המכס ב-50% מהמכס המוטל כיום, וב-2024 יבוטל המכס לגמרי. כמו כן, יוגדלו מכסות היבוא למוצרי חלב בפטור ממכס בהתאם לנתוני הצריכה המקומית.

כמו כן, החל ממאי 2023, מחיר מוצרי החלב שבפיקוח יתעדכן באמצעות מנגנון אוטומטי, בהסתמך על החלטות ועדת המחירים הבין-משרדית של משרד האוצר ומשרד החקלאות וללא צורך בחתימת השרים על צו מחירים. במסגרת זו, יחושבו עלויות ייצור החלב בהתאם לעלויות הייצור השנתיות של רפתות גדולות, בהן מכסת הייצור עומדת על 800 אלף ליטר ומעלה. זאת מתוך הבנה כי מדובר ברפתות גדולות ויעילות, ובהתאמה עלויות הייצור שלהן מינימאליות.

הצדדים הסכימו עוד על הקמת ועדה בהשתתפות משרדי החקלאות ופיתוח הכפר והאוצר ונציגי ענף החלב, אשר תגבש תוכנית פעולה לקידום והתייעלות ענף החלב, לרבות בנושאי איחוד רפתות, קידום רפתות קטנות, רגולציה והקלות בניוד מכסות ותחומים נוספים. הוועדה תגיש את מסקנותיה תוך 6 חודשים. בנוסף, תיבחן האפשרות להגדיל את הקצאת העובדים הזרים בענף.

לנוכח המצב הפוליטי, הסכם זה, ככל הסכם אחר בתקופה זו, נדרש לאישור משפטי.

"תפוח אדמה לוהט שמגלגלים אותו לממשלה הבאה"

במרץ השנה החליטה ועדת המחירים לייקר את מוצרי החלב שבפיקוח ב-6.49% בשל התייקרות של 6.82% במחירי חומרי הגלם על-פי מנגנון העדכון האוטומטי הקבוע בחוק פיקוח המחירים ושקלול של עדכונים רטרואקטיביים.

ההחלטה התקבלה בעקבות פניית טרה לוועדת המחירים המשותפת למשרד החקלאות ומשרד האוצר, שביקשה העלאה של 9.2%. הוועדה ערכה שימוע ציבורי, במהלכו היא שמעה את עמדות היצרנים והרפתנים, וקיבלה בסופו של דבר את ההחלטה להעלות את המחיר בכ-6.5%. אולם מאז, בצל עליות המחירים ובראשם גרעיני המצפור, בעיקר התירס שמחירו האמיר בצל מלחמת רוסיה אוקראינה, דובר על עלייה של 14%.

לפי גורם בענף, מחיר המטרה שמקבלים הרפתנים אמור לעלות בעוד יומיים, ב-1 ביולי, בכ-28 אגורות. "למה פרסמו אתמול את מחירי הדלק ולא את מחירי החלב? כי זה לא נוח. עשו פה סיבוב על המחלבות. בעצם כולם מתחייבים שהמחיר לא יעלה לפני מאי 2023, שאז יהיה מנגנון אוטומטי. מה זה אומר? שאת ה-28 אגורות לליטר צריכות לספוג המחלבות. אם אנחנו מדברים על מיליארד ליטר בשנה, מישהו פה הולך לספוג 300 מיליון שקל. השרים בעצם מתחייבים בהסכם שבמאי 2023 יהיה מנגנון אוטומטי. אנחנו כבר יודעים מה הולך לקרות ביולי, ובמאי הבא מחירי החלב צפויים לעלות. גם היום, אנחנו יודעים ששר האוצר חתם על 4.9 שקל כי זה יותר נוח לו. אז במאי הבא, שר האוצר הבא יחתום על עלייה של 15%? מדוע מסכימים על מנגנון אוטומטי למאי הבא שלא קיים עדיין? זה תפוח אדמה לוהט שמגלגלים אותו לממשלה הבאה".

מנכ״ל מועצת החלב, איציק שניידר, מסר: ״עשינו היום שירות חשוב לציבור הישראלי. ההסכם היום מראה שכאשר פועלים יחד ובאחריות אפשר לשמור על החקלאות הישראלית והיצור המקומי, לצד דאגה לצרכנים. אני מודה לשר החקלאות, עודד פורר, על קידום ההסכם והדאגה לענף החלב. ההסכם צפוי להגיע לאישור דירקטוריון מועצת. החלב בימים הקרובים״ .

ליאור שמחה, מנכ״ל ארגון יצרני החלב מסר כי ״ההסכם שנחתם הוא תוצר מאמץ משותף לבלום את עליית מחירי מוצרי החלב. ההסכם מבטא את האיזון בין שמירה על האינטרס הציבורי ובלימת עליית המחירים לבין שמירה על החקלאות הישראלית והתעשייה המקומית. בדרך זו ימשיכו אזרחי ישראל ליהנות מתוצרת ישראלית איכותית, ויחד נשמר את בטחון המזון, לצד מחירים הוגנים״.