אחרי החלב והביצים: מחיר הלחם המפוקח יעלה ב-20%

לחם כהה לא פרוס עולה היום 5.12 שקלים, כך שמחירו החל מיום ראשון הקרוב צפוי להיות 6.14 שקלים • עליית המחירים מתרחשת על רקע זינוק במחירי החיטה בעולם, שמתרחשת עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה

מדפי לחם בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מדפי לחם בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי הכריזה היום (ד') כי "נוכח גל התייקרויות העולמי המשפיע על עליית המחיר" ו"התייקרות התשומות בארץ ובעולם", מחיר הלחם בפיקוח יעלה ב-20%.

לחם כהה לא פרוס עולה היום 5.12 שקלים, כך שמחירו החל מיום ראשון הקרוב צפוי להיות 6.14 שקלים. הדבר מצטרף להתייקרות של החלב המפוקח ב-4.9% ושל הביצים ב-6%, שגם נומקה בהתייקרות חומרי הגלם.

עליית המחירים מתרחשת על רקע זינוק במחירי החיטה בעולם, שמתרחשת עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה. גם רוסיה וגם אוקראינה הן יצואניות חיטה מרכזיות, שמדינות רבות ובכללן ישראל תלויות בהן. שר התיירות יואל רזבוזוב הגיע אתמול (ג') לסיכום עם הממשל בקזחסטן לקדם יצוא של חיטה מקזחסטן לישראל, ובכך להקל על המחסור. ברמה הכלל-עולמית, הערב צפויה להתרחש פגישה בין רוסיה ואוקראינה בליווי נציגי או"ם באיסטנבול, על-מנת לאפשר פתיחת מסדרון ימי ליצוא חיטה שנקצרה ונשמרת במחסנים של אוקראינה - ללא אפשרות להוציא אותם עקב המצור הרוסי.

אחד החששות מאי-העלאה של מחיר הלחם המפוקח הוא יצירת מחסור של ממש, כפי שקרה בחמאה, שמחירה היה אמור לעלות, אך הממשלה דאז סירבה לחתום על כך. כיום, שרת הכלכלה ברביבאי אומרת כי ״ככל שיוזלו חומרי הגלם, יופחת גם מחירו של הלחם. נמשיך לפעול לפתיחת ערוצי אספקה נוספים של חיטה אשר יגדילו את ההיצע, ובכך תתאפשר הוזלת העלויות. למרות שלא אישרתי את הסרת הפיקוח על הלחם, ועדת המחירים צפויה להחליט במסגרת הסמכות המוקנית לה בחוק, להעלות את מחירו עקב התייקרות התשומות בארץ ובעולם. הלחם המפוקח הוא מוצר צריכה בסיסי שמהווה במשפחות רבות מרכיב תזונה משמעותי, ולפיכך עליו להיות נגיש בכל בית".