עיכוב בהפרטת נמל חיפה: הקבוצה שזכתה במכרז ביקשה הארכה להעברת הכסף

קבוצת גדות-אדאני, שזכתה במכרז נמל חיפה תמורת 4.1 מיליארד שקל, ביקשה ארכה להעברת הכסף למדינה • ההצעה שהגישה הקבוצה למכרז גבוהה במיליארד שקל מההצעות האחרות, וגורמים בענף העריכו שהיא טעתה בתמחור הגבוה שנתנה • תגובת גדות: "הבקשה היא טכנית בלבד"

נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף
נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

העברת נמל חיפה לידיים פרטיות מתעכבת. קבוצת גדות-אדאני שזכתה במכרז נמל חיפה תמורת 4.1 מיליארד שקל ביקשה ארכה להעברת הכסף למדינה. לפי הקבוצה, מדובר במשא ומתן שמתנהל מול גורמי המימון בארץ ובעולם, שכן העסקה מורכבת מהיבט מימוני והיבט רגולטורי.  

מלונות ושטחי מסחר: התוכנית הגרנדיוזית של האיש העשיר באסיה עבור נמל חיפה 
הכירו את המיליארדר ההודי שרכש את נמל חיפה ויתחרה בסינים

ההצעה שהגישה הקבוצה למכרז גבוהה במיליארד שקל מההצעות האחרות וגורמים בענף העריכו כי הקבוצה טעתה בתמחור הגבוה שנתנה, זאת למרות העובדה שהעסקה כוללת גם פרויקטי נדל"ן ושבקופת הנמל קיימים מיליארד שקל להשקעות שונות.

בכל אופן, במדינה לא צופים דרמה דווקא משום שמדובר בסכומים גדולים שדורשים פגישות והתקשרויות עם מספר מממנים.

קבוצת אדאני (ADANI) ההודית, שזכתה במכרז לחכירת נמל חיפה בשיתוף עם חברת גדות, בשליטת קרנות טנא, ו-VALUE BASE, מתכוונת לממן 75% מהעסקה באמצעות הלוואות מקונסורציום של בנקים ומשוק ההון בישראל. כך עולה ממצגת למשקיעים שפרסמה באוגוסט בהודו חטיבת הנמלים הבורסאית של קבוצת אדאני (ASPEZ).

החברה צופה להשקיע הון עצמי של כ-975 מיליון שקל כאשר היתרה, כ-2.925 מיליארד שקל, תהיה באמצעות גיוס חוב. החברה כותבת במצגת כי החזר ההלוואה, שתהיה ל-25 שנים, יתבצע באמצעות משיכת דיבידנדים/קרנות מרווחי התפעול של חברת נמל חיפה.

על פי המצגת, ההחזר השנתי הממוצע על ההון העצמי שתשקיע ASPEZ בעסקה יעמוד על כ-90% בקירוב ב-10 השנים הבאות. מהמצגת עולה גם ש-ASPEZ מייחסת חשיבות רבה לעליית הערך של פיתוח הנדל"ן המסחרי של הנמל, שכלול בתוכנית "חזית הים", שאמורה לעבור לרשות הזוכה למטרות פיתוח מלונות ומסחר בכפוף לכל האישורים.

תגובת גדות: "הבקשה היא טכנית בלבד, לאור אוגוסט והחגים. העבודה להשלמת העסקה בעיצומה ומתקדמת היטב, והתהליך לוקח זמן, בדומה לכל פרויקטי ומכרזי התשתית הגדולים".