4.1 מיליארד שקל לנמל חיפה: בקבוצה הזוכה בטוחים שמדובר במחיר מציאה

ההצעה שהגישה גדות-אדאני נחשבה לגבוהה, והיא מורכבת מתשלום של 3.9 מיליארד שקל ע"י הקבוצה, כשהמדינה מעניקה מעין "בונוס" של 200 מיליון שקל, על כך שאדאני ההודית היא משקיע אסטרטגי (70% מהעסקה)

נמל חיפה / צילום: Shutterstock
נמל חיפה / צילום: Shutterstock

ביום חמישי הודיעה המדינה כי בתום הליך ההתמחרות רוכשת קבוצת גדות הישראלית יחד עם אדאני ההודית את נמל חיפה בתג מחיר של 4.1 מיליארד שקל. גורם בקבוצת גדות אומר לגלובס כי למעשה מדובר במחיר המינימום שרצו לשלם על החברה, ונשירת הקבוצות האחרות, למעשה הובילה לזכייה מיידית בלי המשך ההתמחרות.

ההצעה שהגישה גדות-אדאני נחשבה לגבוהה, והיא מורכבת מתשלום של 3.9 מיליארד שקל על ידי הקבוצה, כשהמדינה מעניקה מעין "בונוס" של 200 מיליון שקל, על כך שאדאני ההודית היא משקיע אסטרטגי (70% מהעסקה). ההצעה הבאה אחרי זו של גדות-אדאני, היא של קבוצת דאו שבשליטת רמי אונגר עם קרן ג’נריישן קפיטל, הגישה הצעה הנמוכה בכ-1.5 מיליארד שקל פחות, בשווי כולל של 2.65 מיליארד שקל, שהורכבה מתשלום של 2.5 מיליארד שקל ובונוס של 150 מיליון שקל על משקיע אסטרטגי. עוד הגיעו לשלב האחרון, קבוצת שפיר שפרשה וקבוצת מספנות ישראל שבשליטת משפחת שמלצר.

הקבוצה הזוכה בנויה מחברת אדאני (Adani) שלה נתח של 70% בקבוצה, וגדות מסופים הישראלית עם היתרה. קבוצת אדאני נשלטת על ידי גאוטם אדאני, אחד העשירים בעולם עם הון של מעל 100 מיליארד דולר, המחזיק בין היתר בנמלים בהודו, אוסטרליה ובמדינות נוספות במזרח הרחוק. גדות כימיקלים, נשלטת על ידי קרן הפרייווט-אקוויטי טנא המחזיקה בה בכ-58%. קרן טנא מנוהלת על ידי אריאל הלפרין ומתמחה בהשקעות בתעשייה הישראלית.

ביתרת האחזקות בגדות מסופים (42%) מחזיקה קבוצת ווליו LBH, שהינה שותפות המנוהלת ע"י יאיר אפרתי מטעם בית ההשקעות ווליו בייס, עופר לינצבסקי ושמעון בן חמו. בחודש ספטמבר האחרון, נכנסה הקבוצה של ווליו LBH להשקעה בגדות מסופים. הקבוצה רכשה 40% תמורת כ-280 מיליון דולר מהמניות שהיו בידי קרן טנא.

היו מוכנים לשלם מיליארד שקל יותר

הזכייה של קבוצת גדות-אדאני הצליחה להפתיע גם בכירים במשרדי הממשלה, שלא ציפו לסכום כה גבוה של כ-4.1 מיליארד שקל. אולם בקבוצה אומרים לגלובס כי למעשה הם הגיעו עם נכונות לשלם מיליארד שקל מעבר, אלא שתהליך ההתמחרות נעצר ברגע שהגישו את הסכום שהיה מבחינתם הסכום המינימלי.

"הגענו למשרדי חברת ענבל הממשלתית והתחיל ההליך של התמחרות. המבנה היה שמגישים את המחיר המינימלי ואז מתקדמים בכפולות של 50 מיליון שקל", אומר גורם בכיר בקבוצה הזוכה. "ברגע שהגשנו את הסכום שלנו (3.9 מיליארד שקל, לפני הבונוס של המדינה, ח"ש), ולא התקדם המכרז הבנו שזכינו. הפער ביננו לקבוצה הבאה היה כל כך משמעותי, שמשמעותו היה זכייה מיידית".

"מקבלים חברה עם 2.3 מיליארד ש’ בקופה"

מדוע הייתה מוכנה קבוצת גדות-אדאני לשלם כל כך הרבה על הנמל הצפוני?
"חברת נמל חיפה היא חברה עם 1.3 מיליארד שקל בקופה וללא כל חוב. מתוך הסכום שנשלם (3.9 מיליארד שקל), אנחנו מזרימים לתוך החברה מיליארד שקל. 2.9 מיליארד שקל משולמים לממשלה. כלומר אנחנו מקבלים חברה עם 2.3 מיליארד שקל בקופה.
"הנדל"ן שמגיע בעסקה הוא עצום. מדובר ב-330 דונמים על קו המים בחיפה. הערכת השמאי הכי נמוכה ושמרני שקיבלנו העריכה את שוויו ב-1.2 מיליארד שקל. הקבוצה ההודית ביצעה הערכת שווי עם שמאים משלה, בנפרד, והם קיבלו מספרים עוד יותר גבוהים לשווי הנדל"ן. השימוש ‘הכי פשוט’ בקרקע הזה, של מתחמי לוגיסטיקה, מעניק לה את השווי הזה. ולא דיברנו על פוטנציאל לחנויות ומשרדים שמותר להקים שם. כל העולם רוצה לשים שם מכולות, ולהשכיר את השטחים שם. זה העורף של הנמל, רצועת נדל"ן ארוכה ונחשקת בצורה של פס".

מבחינת הקבוצה הזוכה, כאשר מנכים את שווי הנדל"ן שמגיע עם הנמל, מקבלים פעילות בשווי של 1.8 עד 1.9 מיליארד שקל. ה-EBITDA השנתי של נמל חיפה מוערך על ידי הקבוצה בכ-300 מיליון שקל. המשמעות היא מכפיל 6 על ה-EBITDA.

"בקליפורניה נמכרו לאחרונה פעילויות בנמלי ים, שלא צומחים בקצב המהיר של הכלכלה הישראלית, במכפיל 8 ו-9", אומר הגורם הבכיר בקבוצה, "מבחינתנו נמל חיפה הוא נכס שלא יחזור יותר." איך יממנו בקבוצה את העסקה? "קיבלנו המון טלפונים מאז הזכייה. אנחנו מעריכים שניקח 65% מימון. הצד ההודי לא צריך מימון וצפוי להביא את חלקו מהבית".

איך אתם ראיתם סכומים כה גדולים, כשהמתחרים הישראלים היו מאוד רחוקים מכם בשווי?
"הבעיה של שאר המתמודדים הישראלים להערכתי, היה הגודל האבסולוטי של העסקה. אם הממשלה הייתה מצליחה להביא לכאן מתחרה בריטי או חברה כמו דובאי וורלד שניסתה ונפסלה, היינו מגיעים בקלות לשווי של 6 מיליארד שקל.

"יחד עם זאת, בשווי של מעל ל-5 מיליארד שקל, לגדות מתחיל להיות ‘כבד’".