התוכניות של הזוכות בנמל חיפה ואיזה בונוס יקבל כל עובד

קבוצת גדות‏־אדאני הישראלית־הודית, שזכתה במכרז על נמל חיפה, נערכת להתאים את הנמל הוותיק לתחרות מול נמל המפרץ המתקדם והסמוך אליו • הרוכשים משוכנעים כי הצעת הרכישה היקרה שהגישו תשתלם להם, אבל ההערכות עשויות להיות אופטימיות מדי

נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף
נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

בסכום גבוה בהרבה מההערכות ובסיום תהליך ההתמחרות, הקבוצה של החברות גדות הישראלית ואדאני ההודית זכתה במכרז למכירת מניות נמל חיפה, והיא תרכוש 100% ממניות החברה בסכום של 4.1 מיליארד שקל. במשרדי הממשלה קיוו להצליח 3 מיליארד שקלים וההערכות בענף היו נמוכות יותר, אך כנראה שהסכום שהסכימו לשלם ההודים משקפים פרמיה שאינה רק כלכלית והיא נעוצה בשיקולים הגיאו-פוליטיים של התאגיד המחובר לשלטון בהודו. לפי תנאי המכרז בתוך 90 יום העסקה צריכה להסתיים לאחר תשלום הסכום, חתימת שרי האוצר והתחבורה על המסמכים והאישורים השונים והעברת הבעלות המלאה. ההערכות במדינה הן שהעסקה תבשיל עוד קודם לכן ובטווח של עד 45 יום.

מעבר לסכום שהציגה הקבוצה הזוכה, מדובר במכרז שגורמים בענף מגדירים כאחד החשובים במשק הישראלי. עיקר סחר החוץ של ישראל עובר דרך נמלי הים, המשנעים כ- 99% מסך מטעני היצוא והיבוא ולישראל תלות גבוהה במיוחד בנמלים בהשוואה למדינות אחרות בעולם. חשיבותו של המכרז הוא גם בצעד נוסף ומשמעותי בהליך הפרטת הנמלים שנקבע ברפורמה משנת 2003. את המהלך הובילו ברשות החברות ינקי קווינט (לשעבר ראש הרשות וכיום יו"ר רמ"י, ורועי כחלון). ומשמעות הצעד היא העברת כל תפעול הנמלים במרחב חיפה לידיים פרטיות והקבוצה הזוכה, אם תצלח את כל תהליך הרכישה, תתמודד מול נמל המפרץ בתפעול חברת SIPG ונמל מספנות ישראל בבעלות פרטית. הנמל הממשלתי היחיד שישאר הוא נמל אשדוד שיתחרה מול נמל הדרום שהוקם בסמיכות אליו בתפעול חברת TIL מהולנד.

יותר מטענים: התוכניות לעתיד נמל חיפה

בנמל חיפה עוברים בשנה כ-2 מיליון מכולות (TEU). בקבוצה הזוכה מתכננים להגדיל את נפח המסחר בצורה משמעותית על ידי שימוש בקשרים של הצד ההודי בקבוצה. איש העסקים גאוטם אדאני הוא אחד האנשים העשירים בעולם, עם הון מוערך של 113 מיליארד דולרים. ברשות החברה הנושאת את שמו, אימפריה עסקית שכוללת החזקות במסופים ונמלי ים במזרח הרחוק. הקבוצה גם מחזיקה בין היתר בעסקי אנרגיה, תשתיות וסחר במתכות.

גדות מתכוונת לחזק את תחום הגרעינים בנמל חיפה ותתחרה על כך עם נמל מספנות ישראל הפרטי. יש גם היבט נדל"ני לא מבוטל לעסקה. גורם בכיר בקבוצת גדות אומר לגלובס כי ההערכה הגסה של החברה היא שבנמל ישנם מבנים בשווי 1.5 מיליארד שקל למשל האנגר 15 שעומד ריק על שטח של 10,000 מ"ר שבו אפשר לייצר תמהיל מגוון של בתי קפה מסעדות ועוד, בנוסף לפוטנציאל נוסף בפרויקט חזית הים. עם זאת, לנוכח תמחור המתחרות, כלל לא בטוח שהקבוצה תשיג את הרווח שהיא מתכננת.

התחרות עם הסינים בנמל השכן, ובעולם

מלבד השיקולים העסקיים, יש לקבוצת אדאני סיבות נוספות לסמן את נמל חיפה כמטרה. לורן דגן עמוס, חוקרת במרכז לאסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה שחקרה את הניסיונות ההודים לחדור לשווקים הישראלים, אומרת לגלובס כי "האינטרס שלהם כאן הוא גם לצמצם כמה שניתן את הנוכחות הסינית כי סין הפכה לאויבת הגדולה של הודו ובשנים האחרונות הודו מתעוררת ומבינה את חשיבותו של המזרח התיכון ואת הפער שהיא מנסה לסגור מסין בנוכחותה כאן".

הרוכשים יתמודדו עם תחרות הולכת וגוברת מול הנמל הפרטי בשליטת הסינים במרחב ועם ההסכם שעדיין לא נחתם בנוגע לחזית הים העירונית. אך הם גם יהנו מהזדמנויות שונות ובהן מעבר שילוח הסחורות באמצעות מטען כללי לנוכח מחירי המכולות המאמירים והתור בנמלים שמייצר לא מעט עבודה. בשנת 2021 15% מהמטענים שעברו בנמל היו מטען כללי וצוברים, 31% טעינת מכולות ו-54% בפריקת מכולות. התחרות תאלץ את הנמל להתפתח לכיוון המטען הכללי. בנוסף, בתחום אוניות הנוסעים, ההזמנות שכבר קיימות מעמידות את המספר הצפוי בסוף השנה על 426 אלף נוסעים דרך הנמל ובשנה הבאה על 611 אלף.

אחת המשוכות העסקיות המרכזיות, שמעליהן יצטרכו לעבור הזוכות במכרז הפרטת נמל חיפה, ממוקמת קילומטרים בודדים מנמל חיפה הוותיק ונשקפת ממנו היטב. מדובר כמובן בנמל המפרץ החדש, שהחל לפעול בספטמבר אשתקד תחת הניהול (ל-25 שנה) של הזכיינית הסינית הממשלתית SIPG.

הנמל החדש, שהוקם בהשקעה של מיליארדי שקלים, הוא אחד הנמלים המתוחכמים ביותר מבחינה טכנולוגית, שקיימים כיום באגן הים התיכון ואולי גם בעולם. זהו נמל אוטומטי וממוחשב עם מנופי ענק מתקדמים ומערכת טעינה סמי-אוטונומית שנעזרת בבינה מלאכותית, רשת תקשורת פנימית ב-5G ועוד. המשמעות של כל האוטומציה היא עלויות שוטפות אולטרה נמוכות ביחס לנמלים מסורתיים.

גם גדות־אדאני מגיעה עם תחמושת לתחרות

אך הזוכות במכרז על נמל חיפה לא באות בידיים ריקות לתחרות הזו. בקבוצה רואים פוטנציאל משמעותי בנמל חיפה, ומנסים להעביר מסר כי פתיחת הנמל המתחרה שהוקם בסמוך אליו, הנמל ה"סיני" רק ידרבן את קבוצת גדות-אדאני להגביר את קצב והיקף הפעילות, תוך שמירה על היציבות העסקית של נמל חיפה.

גורם בכיר בקבוצה מסר כי "אנחנו בהחלט מעריכים שניתן פייט לנמל הסיני הסמוך בחיפה. המחירים יהיו מאוד תחרותיים. קבוצת אדאני מעריכה שתוכל להגדיל מאוד את פעילותה בנמל, על ידי הבאת לקוחות ענק מחו"ל. בנוסף ניתן פייט רציני בתחום המטען הכללי. הפעילות של תכלול גם את ריכוז כל יבוא התבואה של מדינת ישראל, משלוחי הברזל, הפחם והכימיקליים. יש לנו הרבה מה לעשות, ובכוונתנו להרחיב את הרציפים ולבצע חידוש ושדרוג משמעותי לנמל".

בנוסף, שטחו של נמל חיפה גדול יותר משל המתחרות. בעוד הנמל יושב על שטח של 1,500 דונם ויש בו רציפים שיכולים לקלוט אוניות רבות, לנמל מספנות הפרטי והיעיל יש 200 דונם ולנמל המפרץ 700 דונם. גורמים בממשלה מעריכים כי גדות-אדאני מתכננת להקים באזור האב נמלי ותקדים לשם כך את הרציף. יתרון נוסף של החברה הוא שהיא קיימת ועובדת גם היום לרבות רשת ענפה של קשרים בענף הספנות.

200 עובדים יפוטרו, השאר יקבלו מענק הפרטה של 100 אלף שקל

באופן טבעי שינוי בעלות מעלה חשש בקרב העובדים. לא אחת עולה החשש מצעדי התייעלות שבהם ירצה לנקוט בעל הבית החדש. בקבוצת אדאני וגדות טוענים כי מבנה העסקה הוא כזה שנועד לתת "ראש שקט" לעובדים. מעבר לכסף הרב שיצטבר בקופת הנמל, כל עובד יהיה זכאי לבונוס של 100 אלף שקל על ההפרטה, ולפי מה שמבקשים לשדר בקבוצה, היות והמדינה כבר ביצעה את הליך ההתייעלות, ההפרטה עצמה בוצעה בהסכמה ובשילוב העובדים.

אשל ארמוני, יו''ר דירקטוריון נמל חיפה / צילום: איל יצהר
 אשל ארמוני, יו''ר דירקטוריון נמל חיפה / צילום: איל יצהר

הסכום הכולל לעסקה הוא 3.9 מיליארד שקל. מיליארד שקלים צמודים יושקעו בתוך הון החברה והיתר ילכו לקופת המדינה (כ-2.8 מיליארד שקל). מסכומים אלו, המדינה והרוכשים יפרישו סמוך לאחר הרכישה 3% כל אחד לטובת בונוסים לעובדים - כ-120 מיליון שקלים בפעימה אחת. במסגרת הסכם ההתיעלות מול העובדים, 200 העובדים היקרים ביותר יופרשו ויפוצו ו-700 העובדים שישארו יזכו להגנה ולרשת ביטחון ל-10 שנים וכן למענק הפרטה - הממוצע המוערך לעובד עומד על 100 אלף שקל.

בנוסף, ההנהלה והדירקטוריון ייצרו פול של 32 חודשי הסתגלות בעלות של 1.3 מיליון שקל שיחולקו בין 11 בכירי הנמל באופן דיפרנציאלי כך שכל אחד מהם יקבל 1-5 משכורות והרוכשים יוכלו להחליט מי מהם נשאר איתם בהנהלת החברה, כשתפקידים סטטוטוריים יתבטלו. ההערכה היא כי הסכומים ינועו בין 40-180 אלף שקל לעובד בכיר.
יו"ר הדירקטוריון עצמו יקבל סכום גבוה בהרבה שעל פי ההערכות נע בין 150 ל-200 אלף שקל.