יונט קרדיט | בלעדי

סוחר שלדים בורסאיים מציע 25 מיליון שקל בעבור השליטה ביונט קרדיט

קבוצת משקיעים בראשות עו"ד ויקטור תשובה הגישה לחברת האשראי החוץ בנקאי הצעה לרכישת השליטה • בין התנאים: הכסף שתזרים לא ישמש לפירעון החוב שצברה יונט תחת הבעלות הקודמת

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

האם השליטה בחברת האשראי יונט קרדיט , שהסתבכה בעקבות אי סדרים חמורים ונמצאת במרכזה של חקירת  רשות ני"ע, בדרך לעבור ידיים? לגלובס נודע כי סוחר השלדים הבורסאיים הוותיק, עו"ד ויקטור תשובה, עומד בראש קבוצת משקיעים שהגישה בתחילת  השבוע הצעה לרכישת השליטה ביונט קרדיט בהשקעה של של 25 מיליון שקל כנגד הקצאת מניות.

הלכתם לאיבוד בפרשת יונט קרדיט? הנה כל הסיפור מההתחלה
שתי חברות אשראי חוץ-בנקאי, שתי נפילות - ואיך קשורה אליהן משפחה אחת מנצרת

על פי ההצעה, לאחר הקצאה פרטית וחילוט מניות יונט המוחזקות כיום בידי שלושת בעלי השליטה הנוכחיים (שלמה אייזיק, שי פנסו וצחי אזר), תחזיק קבוצת המשקיעים של עו"ד תשובה ב-60% ממניות החברה. ההצעה בתוקף עד ל-31 בינואר 2023, אלא אם יבקשו המציעים להאריך אותה, והיא כוללת מספר תנאים מתלים. הראשון שבהם הוא שהכסף שישלמו המשקיעים בעבור מניות החברה לא ישמש אותה לפירעון החוב שצברה יונט קרדיט תחת הבעלים הקודמים.

זוהי הצעה שנייה לרכישת השליטה ביונט קרדיט, לאחר שבאמצע ספטמבר הציע אחד מבעלי השליטה בחברה  המתחרה אופל בלאנס לרכוש את השליטה בעבור כ-15 מיליון שקל. מדובר בעודד איתן, המחזיק בכ-7% ממניות אופל  ומשמש בה כדירקטור, שהגיש את הצעת הרכישה יחד עם שותפו טל ציקורל.


דרישה: ההזרמה לא תשמש לפירעון ההתחייבויות


בעקבות אי סדרים שנמצאו בספרי יונט בחודש מאי השנה, והתפתחו לחובות אבודים בהיקף המוערך בעשרות מיליוני שקלים בסניף נצרת של החברה, צנחה מניית יונט קרדיט בכ־90% לשווי זניח של פחות מ־20 מיליון שקל (המסחר במניות החברה הופסק בסוף חודש יוני).

מבקשה לאישור הסדר חוב שהגישה יונט קרדיט לבית המשפט לפני כחודשיים, עולה כי היקף החוב שלה עומד על 112 מיליון שקל, עיקרו לרוכשי אג"ח פרטיות, כשבין נושיה נמנים גם כמה שמות מוכרים מעולם המימון החוץ־בנקאי, ובראשם חברת יעקב פיננסים שבשליטת שאול נאוי.

קבוצת המשקיעים של תשובה דורשת כי ביהמ"ש יאשר הסדר נושים ורה־ארגון בחברה, אך כאמור דורשים בקבוצה כי כל ההתחייבויות הכספיות ייפרעו אך ורק מתיק האשראי של יונט, תוך שנכסים חדשים שיוכנסו לחברה לאחר השלמת ההסדר, לרבות התשלום של קבוצת המשקיעים אם אכן העסקה תצא לפועל, ופעילות המט"ח של החברה - לא ישמשו לפירעון התחייבויות לפני השלמת העסקה.

עוד הם דורשים כי כל כתבי האופציה שהוקצו ביונט קרדיט יבוטלו, בין שמדובר בכתבי אופציה סחירים או שאינם סחירים. המשקיעים דורשים גם אישור בית משפט למינוי של דירקטורים וכן לזימון אסיפה למינוי דירקטורים חיצוניים. לבסוף, הם דורשים לקבל את כל ספרי החשבונות של יונט קרדיט, על מנת שאפשר יהיה לפרסם דוחות כספיים.

לא מפרסמת דוחות מתחילת 2022


יונט קרדיט לא פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון והשני של 2022, ולכן הופסק המסחר במניות החברה. משרד רואי החשבון EY ישראל אף התפטר מתפקידו כרו"ח המבקר של החברה, ומשך בצעד חריג את סקירת הדוחות שערך ליונט החל משנת 2020.

כחלק מהחקירה שמבצעת רשות ני"ע בנושא, נחקרו בחשדות חמורים שורה של בכירים בחברה, בהם היו"ר לשעבר משה כחלון, שהתפטר מתפקידו עם תחילת הפרשה, ושלושת בעלי השליטה ביונט.