גם היא בחקירה: הצעת רכישה ליונט קרדיט לפי שווי של 15 מיליון שקל

אחד מבעלי המתחרה אופל בלאנס הגיש הצעה לרכישת השליטה בחברת המימון החוץ בנקאי • זאת במסגרת הסדר חוב שמנסה יונט לגבש

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

עוד בטרם התפוצצה פרשת גיבוי אחזקות, דיווחה בסוף מאי השנה חברת המימון יונט קרדיט על אי סדרים וקושי צפוי בגבייה של כ-50 מיליון שקל, שהועמדו כאשראי בסניף נצרת שלה. בהמשך מונה לחברה בודק חיצוני, ושורה של בכירים בה נחקרו ברשות ני"ע, בהם היו"ר לשעבר משה כחלון, שהתפטר מתפקידו עם תחילת הפרשה, ושלושת בעלי השליטה - שלמה אייזיק, שי פנסו וצחי אזר.

לאחרונה דיווחה יונט כי היא פועלת לגיבוש הסדר חוב עם נושיה, בהיקף של 112 מיליון שקל, וכעת מעדכנת חברת האשראי המתחרה, אופל בלאנס, כי אחד מבעלי השליטה בה מעוניין לרכוש באופן אישי את השליטה ביונט. מדובר בעודד איתן, המחזיק בכ-7% ממניות אופל ומשמש בה כדירקטור, שהגיש את הצעת הרכישה יחד עם שותפו טל ציקורל, ובמקביל הציע את העסקה לאופל עצמה.

לפי ההצעה מעוניינים איתן וציקורל להזרים ליונט סכום של 10 מיליון שקל כהלוואת בעלים, בתמורה להקצאה של 68.5% ממניותיה. הצעה זו מגלמת ליונט שווי 14.6 מיליון שקל.

המסחר במניות יונט הופסק ביוני משום שהחברה לא פרסמה דוחות כספיים לרבעון הראשון של השנה, בעקבות האי סדרים שנתגלו בה.

מוצע: נושי החברה יהפכו לשותפים

בנוסף מציעים איתן ושותפו להזרים לנושים 2 מיליון שקל במזומן, ושבמקביל יונט תעמיד הלוואה של 5 מיליון שקל שתשולם לנושיה ב-60 תשלומים שווים. כמו כן, יוקצו לנושי החברה 6.4% מהמניות, כך שדה-פקטו הם יהפכו לשותפים ויוכלו ליהנות מהתאוששות אפשרית בעסקיה. המניות שיוקצו לנושים ולאיתן ושותפו לא יעלו על 75% מהון החברה.

בד בבד יעמידו הנושים הלוואה של 20 מיליון שקל במזומן לחברה, והיא תפרע אותה בתשלום שנתי של מיליון שקל או 15% מהרווח הנקי של פעילות המט"ח שלה.

במקביל לפרסום ההצעה, השיבה יונט לשופט חגי ברנר בביהמ"ש המחוזי בת"א, על עמדת כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) בעניין גיבוש הסדר החוב שלה. זה האחרון סבור שיש למנות בעל תפקיד ליונט מטעם ביהמ"ש.

מאידך היועץ החיצוני שמינה דירקטוריון יונט כדי לבחון את שיקומה - אבי קמינסקי, מנכ"ל חברת KCR - גורס עמדה שונה. לדבריו, "יש כיום כסף בחברה, לכן אנחנו מציעים לגייס מנכ"ל חדש, ככל שיושג הסדר חוב. אנחנו לא חושבים שכדאי למנות בעל תפקיד בתור כונס, אלא שהתהליך יבוצע ביחד עם החברה. אנו נתבע את מי שצריך, נגבה את כל הצ'קים ונוביל את החברה לשיקום. התפיסה שלנו היא 'בואו ניתן לחברה ולנושים לעשות את השיקום, וכך הנושים יחסכו עלויות יקרות'.

"צריך לציין שרוב הנושים רוצים הסדר חוב שלא באמצעות בעל תפקיד מטעם ביהמ"ש, אלא במסגרת שהם יוכלו למצות את ההליכים מול מי שלא פעל כשורה. אנחנו מחכים לתשובה של רשות שוק ההון לראות אם אינה מתנגדת למתווה הזה, ובסופו של דבר להכרעת ביהמ"ש - האם הולכים למסלול שהנושים רוצים או למסלול הרגיל (קביעת בעל תפקיד, ח"ש)", הוסיף קמינסקי. "ככל שילכו לחלופה הראשונה, החברה תקיים אסיפות נושים והן ידונו בהצעה שהוגשה, ואולי יגיעו הצעות נוספות".