ירידה בעסקאות הדיור בספטמבר; איפה קנו הכי הרבה דירות להשקעה?

מסקירת ענף הנדל"ן שפרסם אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר עולה כי חלה ירידה של 5% במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו בחודש ספטמבר לעומת אוגוסט השנה • בנוסף חלה ירידה של ב-27% ברכישות המשקיעים בהשוואה לספטמבר אשתקד

עסקאות נדל''ן / צילום: Shutterstock, pnicolova
עסקאות נדל''ן / צילום: Shutterstock, pnicolova

ירידה של 5% במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו בחודש ספטמבר לעומת אוגוסט השנה - כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים לחודש ספטמבר שפרסם אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר.

מהדוח עולה כי מספר העסקאות עמד בספטמבר על 7.4 אלף, בניכוי העסקאות שבוצעו במסגרת תוכניות מחיר למשתכן ומחיר מטרה. 

מי מושך את מחירי הדיור למעלה והמכרז לאחת התוכניות הגדולות במדינה: מה צפוי השבוע בנדל"ן? 
צניחה של כ-25% ברכישת דירות חדשות. ואיזו עיר הגיעה לשיא בעסקאות? 
שוק הדיור השתנה דרמטית: אלה האתגרים שיעמדו בפני הממשלה הבאה | ניתוח
כך הפכו רוכשי הדירות היקרות לחלק הגדול של נוטלי המשכנתה | ניתוח
הכלכלנית הראשית: הדרום מוביל בהפסדי משקיעי הנדל"ן

מכירות הקבלנים לחודש זה הסתכמו ב-2.9 אלף דירות - ירידה של 5% בהשוואה לחודש המקביל שנה שעברה. בפילוח גיאוגרפי של המכירות עולה כי באזור תל אביב חלה ירידה של 61% במכירת הקבלנים, ולעומתה חל זינוק של 109% באזור באר שבע. 

מהסקירה עולה עוד כי בספטמבר השנה חלה ירידה של ב-27% ברכישות המשקיעים בהשוואה לספטמבר אשתקד, ובחודש זה המשקיעים מכרו 1.8 אלף דירות - 12% יותר מהמכירות בחודש מקביל אשתקד.

יחד עם זאת, "בהשוואה לספטמבר אשתקד אומנם נרשמה יציבות במספר העסקאות, אולם יש לזכור כי כל חגי תשרי חלו אשתקד בספטמבר, בעוד בספטמבר השנה רק ראש השנה חל בחודש זה". המשמעות היא שמספר העסקאות שנותר ללא שינוי מבטא ירידה לפי ממוצע יומי. 

לעומת זאת, חלה עלייה של 45% בתוך שנה ברכישת דירות ראשונה: "רכישות דירה ראשונה בחודש ספטמבר הסתכמו ב-4.2 אלף דירות, גידול של 26% לעומת ספטמבר אשתקד וגידול של 3% לעומת החודש הקודם. בניכויי הרכישות בסבסוד ממשלתי (בעיקר מחיר למשתכן) הסתכמו רכישות אלה ב-3.6 אלף דירות, גידול בשיעור 45% בהשוואה לספטמבר אשתקד", נאמר בדוח.

יעדי המשקיעים: חיפה וקריית גת

המחוז המוביל ברכישות המשקיעים הוא מחוז באר שבע, שבו חל גידול של 130% בכמות הרכישות, וזאת בין היתר בגלל מבצעי המכירות בקריית גת, שדורגה במקום השני בחודש ספטמבר עם 95 דירות להשקעה, לעומת 12 בלבד בספטמבר אשתקד.

בחיפה נרשמו 109 דירות להשקעה, לעומת 89 בספטמבר שנה שעברה. תל אביב נמצאת במקום החמישי עם 90 דירות שנרכשו להשקעה, כאשר בחודש המקביל אשתקד רשמה מספר כפול של עסקאות. באוצר מציינים כי "כמעט כל הערים שהצליחו להתברג לצמרת רכישות המשקיעים בספטמבר השנה הם ערים פריפריאליות - למעט לוד".

בניתוח מאפייני המשקיעים בחודש ספטמבר באזור באר שבע נמצא כי קרוב למחצית המשקיעים (47%) מגיעים ממחוז תל אביב והמרכז. תושבי מחוז הדרום מקרב המשקיעים באזור זה מהווים רק מעט מעל שליש (34%). בחלוקה לפי מגזר תעסוקתי נמצא כי 21% מהמשקיעים באזור זה בחודש ספטמבר הם משרתי או גמלאי צבא הקבע. אחריהם - 9% מהמשקיעים - הם אנשי חינוך, 6% מענף הבריאות ו-5.3% מועסקים בענף ההייטק ובשלטון המוניציפלי.

מהסקירה עולה כי עיקר הרוכשים באזור באר שבע מגיעים ממחוז תל אביב והמרכז. בתוך כך, באוצר מאמינים שרוב הרכישות שבוצעו באזור זה נועדו להשקעות ולא למגורים.