סין בדרך לטלטל שוב את הכלכלה העולמית

ההתפרצות המחודשת של הקורונה החזירה לסין את משטר הסגרים הנוקשה והגבירה החששות להאטה גלובלית • האם גל המחאות משנגחאי ועד בייג'ינג יצליח להביא להסרת ההגבלות?

מפגינים בסין נגד מדיניות הסגרים של הממשלה / צילום: Reuters, THOMAS PETER
מפגינים בסין נגד מדיניות הסגרים של הממשלה / צילום: Reuters, THOMAS PETER

שיא חדש במספר נדבקי הקורונה בסין מכניס בימים אלו את המדינה כולה לסגרים מחמירים. כמעט שלוש שנים מפרוץ הקורונה, ואחרי שרובן המוחלט של מדינות העולם הסתגל למדיניות של חיים לצד המגפה, הממשל בסין מתעקש על מדיניות "אפס ההדבקות" שהנהיג מתחילתה של 2020, אלא שהפעם נראה שלאזרחים הסינים נמאס. גלי מחאות מתפשטים ברחבי המדינה, קוראים לסוף שלטונו של שי ג'ינפינג, נשיא המדינה, ולהקלה במדיניות המחמירה.

סין תתגבר על הקורונה, אבל האם גם שוק המניות ישתקם? | WSJ
מחירי התובלה הימית נחתכו, סין עלולה להפיל אותם עוד יותר
מחירי הנפט בעולם בשפל של שנה. למה דווקא אצלנו הדלק יתייקר בחדות?

עיר האייפון שנסגרה ועוררה מחאה

המחאות עלו לכותרות לראשונה לאחר שעובדים במפעל האייפונים הגדול בעולם, שכונה "עיר האייפון" הוכו ונעצרו בהפגנות על רקע תנאי עבודתם בזמן הגבלות הקורונה. סרטונים ברשתות החברתיות הסיניות מההפגנות במפעל בעיר המרכזית ג'נגג'ואו הראו אלפי אזרחים במסכות מול שורות של שוטרים בחליפות מגן וציוד לדיכוי הפגנות. המפגינים נעצרו, הוכו, ופוזרו באלימות, כפי שמראים סרטונים שהועלו לרשתות החברתיות.

הפגנות נגד מדיניות ''אפס ההדבקה'' / צילום: Associated Press
 הפגנות נגד מדיניות ''אפס ההדבקה'' / צילום: Associated Press

המראות הנדירים של התנגדות גלויה בסין מסמנים את ההחרפה של אי השקט המצטבר בקרב האזרחים. אבל אירוע אחד שלהב את המוחים: שריפה שפרצה בדירה בעיר אורומצ'י וגבתה את חייהם של עשרה אנשים, בהם ילד בן שלוש. השריפה הקטלנית נגרמה כתוצאה מכבל חשמל פגום שעלה באש בקומה ה־15 של בניין רב קומות, אך למכבי האש נדרשו יותר משלוש שעות לכבות את הלהבות. עדויות שהועלו לרשתות החברתיות מראות כי אנשי כיבוי האש התקשו להגיע למקום, ורבים העלו את האפשרות שהגבלות הקורונה הן אלו שהפריעו למגיבים הראשונים והותירו אנשים לכודים בפנים ללא יכולת לברוח. השלטונות בסין הכחישו, אבל הכעס כבר התבשל, שכן חלק גדול מהעיר, נמצא תחת סגר במשך יותר מ־100 ימים, מאז אוגוסט.

חלוקת מזון לבניין בהסגר בסין / צילום: Reuters, Andy Won
 חלוקת מזון לבניין בהסגר בסין / צילום: Reuters, Andy Won

האזרחים קבעו תקדים במשטר הסמכותני

במהלך סוף השבוע הופיעו עוד ועוד סרטונים של מאות אזרחי העיר אורומצ'י מתעלמים מהסגרים סביב מתחמי המגורים שלהם וצועדים לעבר בניין הממשל המקומי, בדרישה להסיר את הסגר, חלקם אף מוחים באופן ישיר נגד השלטון וקוראים לנשיא שי לרדת מכיסאו. סרטונים הראו המונים עטופים בדגל סין ושאר סממנים פטריוטיים עבור הגנה, שרים את ההמנון הסיני ואת ההמנון הסוציאליסטי. שעות לאחר שההמונים התעמתו עם פקידי העירייה, השלטון המקומי של אורומצ'י הודיע על הפסקת הסגר בשכונות "בסיכון נמוך" ועל הפעלה מחדש של התחבורה.

במשברים הקודמים סין חילצה את המערב. מחקר מראה שהפעם זה לא יקרה
הפגנות אלימות ומחסור בעובדים: הצרות של אפל במפעל הייצור בסין
שריפה קטלנית, האטה כלכלית והפגנות: השיקום הסיני נעצר בגלל סגרי הקורונה
הבנק המרכזי הסיני פועל בעקבות המכה הכלכלית בגלל התפרצות הקורונה  

על רקע המהומות, עוד ועוד התפרצויות של תחלואה נרשמות ברחבי המדינה והרשויות אף דיווחו על מספר מקרי מוות, לראשונה זה 6 חודשים. תושבי אורומצ'י אולי קיבלו חלק מהדרישות שלהם, אך ההתנגשות עם המשטרה במפעל בג'נג'או והשריפה הקטלנית נתנו לגיטימציה לאזרחי סין לכעוס ולהביע את כעסם, ורבים רואים בגל המחאות הנוכחי כזה שיכול לקבוע תקדים במדינה הסמכותנית.

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
 נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

מאות תושבי שנגחאי זועמים התאספו במשך לילות רצופים בסוף השבוע. בתחילת השבוע ההפגנות התפשטו לערים נוספות, כולל בייג'ינג, שנמצאת גם היא תחת סגר, כשמאות סטודנטים התאספו בקמפוס של אוניברסיטת טסינגואה היוקרתית בעיר. החשש של השלטונות מהתחממות יתר של הזעם ברחובות הביא לכך ששידורי משחקי גביע העולם בסין, עליהם אחראי גוף השידור הציבורי הסיני, שודרו ללא צילומים של אוהדים נטולי מסכות, כדי לא להזין את זעמם של האזרחים.