כתב האישום נגד מייסד FTX: "בנה מגדל קלפים של הונאה"

בנקמן-פריד נעצר באיי הבהאמה, לאחר שהתובע של המחוז הדרומי בניו יורק שיתף בכתב האישום נגדו את הרשויות המקומיות • הוא מואשם בהונאות משקיעים • בורסת הקריפטו FTX הגישה בחודש שעבר בקשה לפשיטת רגל וגרמה להפסדים של מיליארדי דולרים למשקיעים • הרשויות באיי הבהאמה צפויות להסגיר את בנקמן-פריד לארה"ב

סם בנקמן-פריד / צילום: Reuters, CNBC
סם בנקמן-פריד / צילום: Reuters, CNBC

שעות לאחר שנעצר, פורסם האישום נגד המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת הקריפטו שפשטה את הרגל FTX, סם בנקמן-פריד: הונאת משקיעים. בנקמן-פריד נעצר באיי הבהאמה, לאחר שהתובע של המחוז הדרומי בניו יורק שיתף בכתב האישום נגדו את הרשויות המקומיות. רשות ניירות הערך האמריקאית כינתה את הפרשה "מגדל קלפים".

עולם הקריפטו לא נרגע מקריסת FTX, ונראה שהחורף בענף לא יסתיים בקרוב
היזם בן ה-30 שהפיל את שוק הקריפטו: הכירו את סם בנקמן-פריד 
בית הדין הארצי לעבודה מרחיב דרמטית את האיסור על יחסי מרות במקום העבודה
דוח חדש בארה"ב: שוק הנדל"ן מתקרב לרמות המשבר של 2008  

לפי הרשות, בנקמן-פריד הסתיר את ניתוב הכספים של לקוחות FTX לחברת מסחר הקריפטו Alameda Research תוך גיוס של יותר מ-1.8 מיליארד דולר ממשקיעים. חקירות באשר להפרות אחרות של חוק ניירות ערך ולגבי ישויות ואנשים אחרים הקשורים להתנהלות הפסולה לכאורה נמשכות". 

מעצרו על בנקמן-פריד הוא המהלך הקונקרטי הראשון של הרגולטורים בארה"ב נגד ראשי בורסת הקריפטו FTX, לאחר שבחודש שעבר התמוטטות הבורסה גרמה להפסדים של מיליארדי דולרים למשקיעים. הרשויות באיי הבהאמה צפויות להסגיר את בנקמן-פריד לארה"ב.

לפני כחודש הגישה בורסת FTX בקשה לפשיטת רגל ועברה מהערכת שווי של 32 מיליארד דולר לפושטת רגל בתוך ימים בודדים. 

מהמושיע של הענף ועד לפשיטת רגל

בנקמן-פריד - צעיר בן 30 בסך-הכול - נתפס לפני הבקשה לפשיטת הרגל כמעין מושיע של ענף הקריפטו. הוא רצה למצב את עצמו בתור המבוגר האחראי, מתווה הדרך לענף טוב וחזק. הוא הקפיד להיות מעורב ברגולציה, לתת הערות, לחוות את דעתו, להגיע לשימועים שהתקיימו על עתיד הענף, ופיזר שלל אמירות אלטרואיסטיות.

בתחילת 2022 הונו של בנקמן-פריד הוערך ביותר מ-24 מיליארד דולר, והוא דורג במקום ה-60 ברשימת המיליארדרים של מגזין "פורבס". 

הטלטלה ב-FTX התחילה בפרסום ב-CoinDesk, מגזין של תעשיית הקריפטו, על המאזן של החברה-האחות אלמידה.

על-פי אותו פרסום, המאזן מורכב בחלקו הגדול מהמטבע שהנפיקה FTX, כסף שלא מייצג שווי אמיתי. כל זאת בזמן שבבורסה הנכשלת הושקע כסף אמיתי - והרבה. החברה ביצעה מספר סבבי גיוס: 900 מיליון דולר היא גייסה באמצע 2021 לפי שווי של 18 מיליארד דולר, ובתחילת 2022 היא גייסה עוד 400 מיליון דולר לפי שווי דמיוני של 32 מיליארד דולר. בתוך כל זה, כסף רב הושקע במינופים ובתרגילים פיננסיים, בחסות רישומים חשבונאים לקויים, במקום בחדשנות אמיתית.

כשכבר היה ברור שהחברה בצרות, היא ניהלה מגעים למכירתה לבורסת הקריפטו בייננס, והצדדים אף הודיעו על סגירת העסקה. זה לא החזיק אפילו 24 שעות.