השליטה בהפניקס עוברת לאבו דאבי: קרנות ממשלתית ירכשו 25% בתמורה ל-2.3 מיליארד שקל

קרן ADQ חתמה על המזכר הבנות שלפיו תרכוש את השליטה מידי הקרנות האמריקאיות גלטין וסטרנברידג', כאשר גלטין תמשיך להחזיק כ-6% מהחברה • העסקה מעניקה להפניקס שווי של 9.2 מיליארד שקל • המנכ"ל אייל בן סימון והיו"ר בני גבאי ירכשו עד 2%

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

עסקת ענק רגע לפני סוף השנה. השליטה בחברת הביטוח הפניקס , חברת הביטוח בעלת השווי הגבוה בישראל, בדרך לעבור לקונסרציום של קרנות השקעה בבעלות ממשלת אבו דאבי בהובלת קרן ההשקעות ADQ. הקרנות האמריתיות חתמו על מזכר הבנות עם שתי הקרנות האמריקאיות סנטרברידג' וגלטין וצפויות לרכוש 25% מקבוצת הפניקס. הן יחברו לגלטין, שתישאר שותפה בגרעין השליטה ותחזיק כ-6% מהפניקס. במקביל, תימשך השתתפות נציגיה של גלטין בדירקטוריון הפניקס. העסקה מעניקה להפניקס שווי של 9.2 מיליארד שקל, דומה מאוד לשווי בו היא נסחרת היום - 9.5 מיליארד שקל.

נתוני האינפלציה המפתיעים לטובה והתחזיות להחלטת הריבית של הפד | ניתוח
גלגל הצלה? קרן פורטיסימו מתעניינת ברכישת מפעל טכנולוגיית להבים | בלעדי
מיהי קרן הענק מאבו דאבי שרוכשת את חברת הפניקס ומי עוד על הכוונת? | דני זקן, פרשנות

גם המנכ"ל אייל בן סימון והיו"ר בני גבאי הם חלק מהעסקה המתגבשת. השניים צפויים לרכוש יחד עם קבוצת מנהלים מתוך חברת הביטוח עד 2% ממניות החברה אותם הם מובילים בשלוש השנים האחרונות. כחלק מההסכם הם צפויים השניים להישאר בתפקיד במשך חמש השנים הבאות. השווי שמעניקה העסקה להפניקס משמעו כי בעבור ההשקעה תשלם קבוצת המנהלים עד 184 מיליון שקל.

את השליטה בהפניקס רכשו קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט בשלהי 2019 מידי קבוצת דלק  של יצחק תשובה. הרוכשים העבירו לדלק כ-1.6 מיליארד שקל וקיבלו 32.5% ממניות הפניקס ואת השליטה בה, ודרכה גם בבית ההשקעות אקסלנס והחזקות בחברות נוספות כגון עד 120 (שנמכרה מאז) וחברת הסליקה גמא . שוויה של הפניקס עמד על 4.5 מיליארד שקל והוא יותר מהוכפל מאז, וכך בהתאם הכפילו שתי הקרנות את הרווח על ההשקעה שלהן. 

קבוצת דלק הייתה בין הראשונות שחתמו על עסקה גדולה עם קרן השקעות מאבו דאבי, כשלפני שנה בדיוק מכרה את החזקותיה במאגר תמר לקרן מובאדלה פטרוליום בתמורה ל1.1 מיליארד דולר.

הקרן מבקשת להשקיע כבר השנה 200 מיליון דולר בחברות ישראליות

בפברואר השנה דווח בגלובס כי האמירתים החליטו להפשיר את הבטחת יורש העצר מוחמד בן זאייד לראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, להשקיע 10 מיליארד דולר בחברות ישראליות פרטיות בתחומים שונים. קרנות ההשקעה הגדולות (קרנות העושר) באמירויות יחלקו בהשקעות, ובהן קרן ADIA וקרן Mubadala, אבל הקרן הראשונה שתיכנס לשוק הישראלי בהשקעה של 2 מיליארד דולר, היא קרן ADG מקבוצת ADQ. הקרן מבקשת להשקיע כבר השנה 200 מיליון דולרים בחברות ישראליות, וסכום דומה בכל שנה בעשור הקרוב. ונראה כי היא כבר מתחילה לעשות זאת עם הפניקס.

העסקה תהיה כפופה לאישורים רגולטוריים, לרבות קבלת היתר שליטה מרשות שוק ההון, הביטוח וחיסכון. הממונה על שוק ההון עודכן על הסכם הכוונות הראשוני כאשר בהמשך יגיש הקונסורציום בקשה להיתר שליטה לממונה על רשות שוק ההון אשר תהא כפופה לתהליך הבחינה המקובל בחוק.

מדובר בהבעת אמון של הקרנות האמריתיות במשק הישראלי בכלל, ובהפניקס ובהנהלתה, בעיקר בתקופה סוערת בשווקים הבינלאומיים.

קרנות סטנרברידג' וגלאטין פוינט מסרו היום כי הן "נרגשות לחבור למשקיעים מנוסים בעלי גישה דומה, על-מנת לסייע לקבוצת הפניקס להמשיך להתפתח ולצמוח הן בישראל והן בעולם. "ההשקעה היא הבעת אמון בחברה, בשוק הישראלי ובפוטנציאל ארוך הטווח של הענף. יחד עם המשקיעים החדשים וחברי הדירקטוריון הישראליים, אנו נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם הנהלת הפניקס, על-מנת לשמר את מעמדה ולהרחיב את פועלה של הקבוצה כמובילת שוק, ולסייע לה להצליח אף יותר בעתיד".

ADQ, שהוקמה ב-2018, הינה חברת השקעות ואחזקות שבסיסה באבו דאבי, עם פורטפוליו רחב של חברות. השקעותיה מתפרשות על פני מגוון תחומים המאפיינים את הכלכלה של איחוד האמירויות, בהם, אנרגיה ותשתיות, מזון וחקלאות, פיננסים, בריאות ומדעי החיים, לוגיסטיקה ותחבורה, ועוד. כשותפה אסטרטגית של ממשלת אבו דאבי, ADQ מחוייבת להאצת הפיכתה של אבו דאבי לכלכלה תחרותית מבוסססת ידע.