הרפורמה המאכזבת ביבוא תמרוקים: שמפו בפנים, משחת שיניים בחוץ

בין המוצרים הנפוצים שיוקל יבואם נכללים שמפו, מרכך וסבון גוף • המוצרים שבולטים בהיעדרם מהרפורמה ונותרו כרגע מחוץ למסלול היבוא המהיר הם: סכיני גילוח, משחת שיניים ומוצרי תינוקות

תמרוקים / צילום: עינת לברון
תמרוקים / צילום: עינת לברון

הרפורמה ביבוא תמרוקים, שנועדה לפתוח לתחרות את הענף המתאפיין במחירים גבוהים ביחס לחו"ל, עלולה להתרוקן מתוכן. חשש זה עלה במספר הערות ציבור שקיבל משרד הבריאות, בתגובה לטיוטת התקנות שפירסם. התמונה העולה מפרסומי משרד הבריאות היא שחלקים מהרפורמה יידחו, ואחרים יעברו במתכונת מצומצמת בלבד.

זוגלובק מצטרפת לגל עליות המחירים: הודיעה על התייקרות של 9.8% 
על רקע ההתייקרות, בשטראוס מנופפים גם במחיר שישלמו בעלי המניות | ניתוח
דוח של ויזה: רוב הציבור לא יודע לזהות הונאות פרסום דיגיטלי

ראשית, רשימת המוצרים שתפושט הבירוקרטיה הכרוכה ביבואם לארץ מסתכמת ב-15 מוצרים בלבד, וגם זה עם הרבה כוכביות: דאודורנט ללא אלומיניום בלבד, לק לציפורניים שאינו ג'ל, קרם רגליים שאינו חומצה סליצילית וכדומה. בין המוצרים הנפוצים שיוקל יבואם נכללים שמפו, מרכך, אפטרשייב, פודרה דחוסה, קרם גוף וסבון גוף.

חלק מהמוצרים הנפוצים שבולטים בהיעדרם מהרפורמה ונותרו כרגע מחוץ למסלול היבוא המהיר: סכיני גילוח, משחת שיניים, קרם פנים, מוצרי תינוקות ומוצרי איפור שונים.

למעשה, בעוד שברפורמות היבוא המקבילות של הממשלה למוצרים אחרים, נקבע כי כל מוצר שיש לו תקינה מערבית מוכרת יותר ליבוא למעט חריגים - כאן החריגים הם המוצרים שכן יזכו להקלות.

הרפורמה הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023, אולם עיקר התוכנית תידחה ב-3 חודשים לפחות. ההקלות ביבוא מקביל יתחילו בזמן, אבל חלק הארי של הרפורמה אמור להיות ההקלות ביבוא רשמי של תמרוקים, שאמורות לאפשר כניסת שחקנים חדשים לענף.

"משטר רגולטורי מכביד אשר משרת את השחקנים הגדולים"

לפי גורמים המקורבים לרפורמה, במשרד הבריאות טענו כי העיכובים נובעים מצורך בהטמעת מערכת ממוחשבת חדשה. יצוין כי הצורך הזה לא היה חדש והתברר כבר לפני יותר משנה. במשרד הכלכלה, להבדיל, הצליחו להקים מערכת מקבילה במחצית מהזמן, בפרקים אחרים של רפורמת היבוא.

"התקנות בנוסחן הנוכחי לא מבטאות את כוונת המחוקק לעבור ממשטר היבוא הנוכחי של רישיונות ובדיקות מקדימות מסורבלות ויקרות לשיטה המקובלת ברוב העולם המפותח, לרבות האיחוד האירופי וארה"ב, של הצהרות יבואן ואכיפה מוגברת בשווקים", כך כתבו חברות לובי 99, הלובי הציבורי, עורכות הדין רחל גור ונעמה וייס, במכתב ששיגרו למשרד הבריאות.

לטענת לובי 99, "במקום לייצר מעבר למערכת של ניהול סיכונים מודרני, הנוסח הנוכחי של התקנות מנציח את המצב הקיים שבו בפועל היבוא לישראל בתחומי הטואלטיקה חסום ליבואנים חדשים וקטנים בשל משטר רגולטורי מכביד אשר משרת את השחקנים הגדולים, ובעיקר את יבואניות הענק הבלעדיות".

גם הלובי הציבורי "האינטרס שלנו", מחה נגד כוונת משרד הבריאות ומנה מספר כשלים בו, לראייתו: "1. המשרד מחמיר בהוספת חומרים מסוימים יותר מהאיחוד האירופי; 2. משרד הבריאות מחייב סימון מוצרים בצורה שונה מהאיחוד האירופי. המשמעות היא שיבואנים יידרשו לפתוח מכולות ולהחליף את התוויות על המוצרים, בעלות של אלפי שקלים למכולה; 3. משרד הבריאות דורש לקבל את המרשם המלא של המוצרים. מדובר בסוד מסחרי שיצרנים רבים לא יסכימו למסור, במידה רבה של צדק. גם אם יימצאו כאלה שיסכימו למסור, הרי שמדובר בגזר דין מוות ליבואנים מקבילים שאינם מייבאים ישירות מהיצרן".

מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו", אלעד מלכא, טען נגד משרד הבריאות כי "מוצרים שמשווקים באירופה כבטוחים, מוחרגים בישראל כמסוכנים מסיבה לא ברורה, והציבור משלם את המחיר הכלכלי. זהו צעד נוסף בשורת צעדים של משרד הבריאות בשנים האחרונות שנועדו לחסום תחרות בתחום הפארמה. אני מצפה מהשר שייכנס שייקח אחריות ויעשה את הדבר המתבקש - לאפשר יבוא של פארמה ולהקל על האזרחים בישראל". 

"הרפורמה תצא לדרך בצורה הדרגתית"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אחרי חודשים של עבודה מאומצת, הרפורמה תצא לדרך בצורה הדרגתית ב-1 בינואר, כאשר בשלב הראשון ייכנס לתוקף היבוא המקביל, שהוא החלק המשמעותי ביותר ברפורמה. בתחילת הרבעון השני של 2023, לאחר השלמת ההיערכות הארגונית, תיכנס יתרת הרפורמה לתוקפה.

"מדובר במהלך משמעותי ורחב-היקף שהוקדשו לו משאבים ומאמצים רבים מצד כלל הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות, ואנו תקווה כי הוא יביא לירידת מחירים שתקל על הצרכנים.

"כבר בדיונים המקדימים הסביר משרד הבריאות כי מערכות המחשוב הנדרשות לשם מימוש כלל הרפורמה מורכבות ומצריכות זמן ארוך יותר, ולמרות כך, כאמור, נעשה מאמץ למימוש הרפורמה שמרביתה יצאה לפועל".