שטראוס | ניתוח

על רקע ההתייקרות, בשטראוס מנופפים גם במחיר שישלמו בעלי המניות

יצרנית המזון הודיעה בשבוע שעבר על העלאת מחירים בשיעור של 2.9% • זמן קצר לאחר מכן, ייתכן במטרה להרגיע את מחאת הצרכנים ולהוכיח שהחברה לא חסינה מהמשבר הכלכלי, הודיעה שטראוס כי לא תחלק השנה דיבידנדים לבעלי מניותיה וגם תפעל לגיוס חוב

המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman
המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman

חברת שטראוס הודיעה בשבוע שעבר על העלאת מחירים לקמעונאיות המזון בישראל בשיעור ממוצע של 2.9%. כמה שעות לאחר מכן דווח על שתי החלטות שקיבל דירקטוריון החברה, שעניינן חיזוק מצבת הנזילות שלה. ההחלטה הראשונה הסמיכה את הנהלת החברה לבחון אפשרות לגיוס חוב חדש בהיקף של 400 מיליון שקל, ואילו ההחלטה השנייה קבעה כי שטראוס לא תחלק לבעלי מניותיה דיבידנד בגין רווחי שנת 2022.

מאחורי מחיקת הענק בשופרסל: "מגיע מנהל חדש וקודם כל מגדיל את ההפסדים" | ניתוח
"להיות רתך זה בזוי? להיות עורך דין שמרוויח 7,000 שקל זה בזוי יותר" | ניתוח 

למה הדיווחים לא יצאו באותו זמן? יכולות להיות לכך כמה סיבות. ייתכן כי ההודעה על העלאת המחירים דווקא בעת הזו יכלה להוביל לזעם גדול בקרב הציבור ורשתות השיווק. אולי בשטראוס חשבו שההודעה על אי-חלוקת הדיבידנד תרגיע את הרוחות - שבדיעבד לא סערו יותר מדי - בוודאי בהתחשב בזעם על תנובה שהעלתה מחירים בחודש שעבר, ולאחר מכן התגלה כי חילקה דיבידנד בסך 300 מיליון שקל.

בדוחות שטראוס ציינו בקבוצה כי במהלך הרבעון השלישי היא העלתה מחירים בפולין, בסרביה ובאוקראינה. כמו כן, מאז תחילת השנה בוצעו עליות מחירים בברזיל ובאירופה במטרה להתמודד עם עליית מחירי הקפה הירוק. הרווח הגולמי מפעילות הקפה עלה בכ־27% בתשעת החודשים הראשונים של השנה, כתוצאה מ"עליית מחירי מכירה במרבית הגיאוגרפיות למעט ישראל". לצד זאת, בשטראוס סירבו לפרט לגבי גובה העליות בחו"ל, לאחר פניית גלובס.

בארץ שטראוס לא צפויה להעלות את מחיריהם של כל מוצרי קפה עלית. בנוגע להתייקרות בחטיפי הממתקים של שטראוס בחו"ל - החברה חזרה לשווק את המוצרים בישראל רק לפני כשלושה שבועות, ועדיין לא מייצאת את המוצרים אל מעבר לים.

ירידה של כ־310 מיליון שקל ברווח הנקי

שתי ההחלטות הובילו לנפילה של כ־3% במחיר מניית שטראוס  ביום ראשון (11.12) וכן לירידה של כ־0.7% במחיר אגרות החוב הארוכות שלה מסדרה ו'. בשטראוס טוענים כי כספי גיוס החוב החדש ישמשו בעיקרם לפירעון אשראי מהבנקים ומגופים פיננסיים אחרים, וכן לצורך מימון הפעילות השוטפת של החברה.

יש לציין כי בשטראוס טרם חילקו דיבידנד בגין רווחי 2022, וכעת החברה הודיעה כאמור כי גם לא תעשה זאת. במרץ הכריזה שטראוס על דיבידנד של 290 מיליון שקל לבעלי המניות, אולם זאת מתוך רווחי שנת 2021 ועוד בטרם נדרשה החברה לבצע ריקול ענק למוצרי השוקולד שלה בחודש אפריל.

 
  

מאז הריקול, שטראוס איבדה 8% מערכה השנה, וכיום היא נסחרת לפי שווי של כ־10.1 מיליארד שקל. בסוף החודש שעבר העריכו בחברה כי בשל האירוע והשבתת המפעל בנוף הגליל, צפויה פגיעה ברווח הנקי ל־2022 בהיקף של כ־290־310 מיליון שקל.

בינתיים, הריקול במוצרי הממתקים הוביל לפגיעה של 263 מיליון שקל ברווח הנקי של שטראוס בתשעת החודשים הראשונים של השנה. הפגיעה במכירות הקבוצה כתוצאה מהאירוע הסתכמה בתקופה זו ב־345 מיליון שקל, ואילו הפגיעה ברווח התפעולי ב־341 מיליון שקל.

בסך־הכול רשמה שטראוס בתשעת החודשים הראשונים של 2022 הכנסות של 7.04 מיליארד שקל, המשקפות צמיחה של 8.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וזאת כאמור למרות הנזק במפעל הממתקים. למרות זאת, הן רווחי החברה והן שיעורי הרווחיות שלה נשחקו קשות בשל הריקול.

כך למשל, הרווח הגולמי של החברה ירד בתשעת החודשים הראשונים ב־13.8% ל־2.1 מיליארד שקל, ושיעורו מסך ההכנסות נשחק ל־29.8%. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד הציגה החברה רווחיות גולמית של 37.5% מסך המכירות.

כמו כן, הרווח התפעולי הניהולי צנח בתשעת החודשים הראשונים ב־60.6% ל־315 מיליון שקל והיווה 4.5% בלבד מסך ההכנסות (לעומת רווחיות תפעולית של 12.3% שנרשמה בתקופה המקבילה אשתקד). הרווח המיוחס לבעלי המניות צנח בתקופה זו בשיעור חד עוד יותר של 72.3% ל־148 מיליון שקל והיווה רק 2.1% מסך ההכנסות, לעומת רווחיות נקייה של 8.3% מההכנסות שהציגה שטראוס בתשעת החודשים הראשונים של 2021. 

מחירי חומרי הגלם עלו בעשרות אחוזים

נזכיר כי שטראוס סבלה השנה גם מעלייה חדה במחירי הסחורות וחומרי הגלם, כתוצאה מפלישת רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר והמלחמה שמתנהלת בין השתיים מאז. מלחמה זו הובילה לעלייה משמעותית במחירי המזון בעולם, כאשר עיקר העלייה נבעה ממחירי השמנים הצמחיים והדגנים, על־פי החברה.

מדובר בסחורות שלרוסיה ולאוקראינה חלק מרכזי באספקה הגלובלית שלהן. בסך־הכול מדגישה שטראוס כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה חלו עליות משמעותית במחירי השוק הממוצעים של מרבית חומרי הגלם שהיא צורכת, ובראשם הקפה הירוק, הגרעינים, הפלסטיק, הסוכר, השומשום, השמנים, שמן הזית, המייצבים והקקאו. 

 
  

למשל, מחירו הממוצע של קפה ערביקה היה ברבעון השלישי של 2022 גבוה ב־23% ממחירו הממוצע ברבעון השלישי של 2021. בנוסף, מחיר החלב הגולמי עלה ב־15.7% ב־11 החודשים הראשונים של השנה.

במגזר בריאות ואיכות החיים, שכולל כאמור את פעילות החלב, צמחו המכירות (נטו) ב־3% בתשעת החודשים הראשונים של השנה ל־2.07 מיליארד שקל. למרות זאת, נשחק הרווח התפעולי של המגזר ב־18.5% ל־212 מיליון שקל על רקע עליית מחירי חומרי הגלם.

הרווחיות התפעולית של מגזר זה נשחקה בתשעת החודשים הראשונים של 2022 ל־10.2% מההכנסות, לעומת 12.9% בתקופה המקבילה אשתקד. לכך יש להוסיף ירידה של כ־50% במכירות המטבלים מתוצרת סברה בארה"ב ל־71 מיליון דולר עקב סגירת המפעל ואיבוד נתח שוק מהותי כתוצאה מכך, אשר גם הובילו להפסד תפעולי של 24 מיליון דולר של פעילות זו.