בגלל החשש מסלמונלה בשטראוס: גם יוניליוור הודיעה על ריקול

שטראוס הכריזה על ריקול נרחב במוצרי השוקולד של עלית בשל דגימות סלמונלה במפעל בנוף הגליל • דיווחה לבורסה כי "לאירוע עשויה להיות השפעה מהותית על רווחיות החברה לשנת 2022" • בין המותגים שנפגעו: שוקולד פרה, פסק זמן, רבע לשבע, פריכיות מצופות שוקולד אנרג'י ומילקי טופ עם מיני עדשים • הוכרז גם ריקול על גלידות שטראוס מבית יוניליוור

שוקולד פרה עלית. ריקול נרחב של מוצרים / צילום: תמר מצפי
שוקולד פרה עלית. ריקול נרחב של מוצרים / צילום: תמר מצפי

שורת מוצרים ארוכה של שטראוס נכנסה לתהליך אחזור בעקבות גילוי דגימות של חיידק סלמונלה, שהוביל גם להפסקת הייצור במפעל של עלית בנוף הגליל. המפעל, שמייצר שוקולד נוזלי שממנו מיוצרים רוב חטיפי השוקולד של המוצג, מושבת, ובשטראוס אין צפי מתי ישוב לפעילות.

"במהלך השבוע שעבר, בעקבות בדיקות שגרתיות, גילינו ממצאי סלמונלה בשוקולד הנוזלי המיוצר במפעל עלית", אמרו בשטראוס. "הפסקנו את הייצור מיידית וחסמנו את כל המוצרים במפעל. יידענו את משרד הבריאות, ובתיאום עמם התחלנו בסדרת בדיקות, הן במוצרים בתוך המפעל והן מחוצה לו, במוצרים שכבר שווקו. כשהתוצאות של המוצרים שנמצאים במפעל חזרו עם חשד שהם נגועים בסלמונלה, החלטנו מיידית לצאת לקריאה לאיסוף מוצרים".

בין המוצרים שרשתות השיווק והציבור נקראו להחזיר לחברה נכללים חטיפים פופולריים כמו פסק זמן, טבלאות שוקולד פרה, מיני עדשים (שגם הובילו לריקול נוסף של מילקי עם תוספת מיני עדשים) ופריכיות אנרג’י מצופות שוקולד.

 
  

בהודעה לבורסה ציינה שטראוס כי החליטה על ביצוע אחזור של כלל מוצרי השוקולד שיוצרו החל מ־20 בפברואר. עוד נמסר מהחברה כי "נכון למועד דוח זה אין ביכולתה של החברה להעריך את השפעות האירוע על תוצאותיה, אולם לאירוע עשויה להיות השפעה מהותית על רווחיות החברה לשנת 2022". מניית שטראוס  הגיבה בירידה של יותר מ־2%. 

ריקול גם ביוניליוור 

הערב הכריזה יוניליוור אף היא על ריקול, בעקבות המהלך של שטראוס-עלית. החברה הודיעה כי "בתיאום עם שירות המזון במשרד הבריאות, ועל אף ששטראוס-עלית אישרה בפנינו כי השוקולד שסיפקה לנו כחומר גלם נבדק ונמצא תקין, ולמרות שהבדיקות שאנו ערכנו הראו כי מוצרינו תקינים, גלידת שטראוס מבית יוניליוור ישראל מודיעה על ביצוע ריקול של מספר ממוצריה, זאת כאמצעי של משנה זהירות".

בין המוצרים הכלולים בריקול של יוניליוור: מגנום דואט שמסומן כעדיף להשתמש לפני 1.9.23-6.10.23, מגנום לבן שמסומן כעדיף להשתמש לפני 28.8.23-13.9.23, מגנום שוקולד שמסומן כעדיף להשתמש לפני 29.8.23-19.9.23, מגנום שקדים שמסומן כעדיף להשתמש לפני 7-8.9.23, מגנום לבן תות שמסומן כעדיף להשתמש לפני 31.8.23-21.9.23, טילון מגנום לבן שמסומן כעדיף להשתמש לפני 7.4.23, טילון מגנום שוקולד שמסומן כעדיף להשתמש לפני 5-6.4.23, מאגדת מגנום מיני שקדים שמסומן כעדיף להשתמש לפני 15.6.23-30.6.23, מאגדת מגנום מיני שוקו/וניל שמסומן כעדיף להשתמש לפני  10-20.6.2023, מאגדת מגנום מיני דואט שמסומן כעדיף להשתמש לפני 15.9.23, מאגדת מגנום מיני לבן שמסומן כעדיף להשתמש לפני 4.9.23, מאגדת מגנום מיני מריק שמסומן כעדיף להשתמש לפני 18.9.23, גלידוניות וניל שמסומן כעדיף להשתמש לפני 28.8.23-22.9.23, גלידוניות תות שמסומן כעדיף להשתמש לפני 3-6.10.23, בומבה שמסומן כעדיף להשתמש לפני 19.9.23, מאגדת מיני פסק זמן שמסומן כעדיף להשתמש לפני 15-17.8.23, שוקובו שמסומן כעדיף להשתמש לפני 15.8.23-27.9.23, מאגדת גודיז פיסטוק שמסומן כעדיף להשתמש לפני 3-4.10.23, קרמיסימו וניל צ'יפ שמסומן כעדיף להשתמש לפני 22.8.23, קרמיסימו שוקולד לבן ותות שמסומן כעדיף להשתמש לפני 1.9.23, קרמיסימו שוקולד לבן פיסטוק שמסומן כעדיף להשתמש לפני 8.9.23, קרמיסימו 3 שוקולדים שמסומן כעדיף להשתמש לפני 31.8.23, קרמיסימו שוקו צ'יפ שמסומן כעדיף להשתמש לפני 29-30.8.23, סולרו בר קוקוס שמסומן כעדיף להשתמש לפני 14-29.9.23, חטיף מיקס עיגול שמסומן כעדיף להשתמש לפני 6-7.9.23.

יוניליוור הוסיפה כי "כמשנה זהירות, החברה מבקשת מהציבור שלא לצרוך את המוצרים המופיעים ברשימה. צרכנים שברשותם אריזות המסומנות בתאריכים המפורטים לעיל, יכולים לפנות אל מוקד שיתוף הצרכנים של יוניליוור לקבלת מוצר חלופי".

"תוכנית התאמות" בשל מכתב אזהרה מה־FDA

בפברואר האחרון נרשמו שני אירועים חריגים בשטראוס, בהפרש של שבועיים זה מזה. בסוף אותו החודש הודיעה שטראוס על אחזור של מוצרי מילקי, בשל מרקם גושי וטעם חמצמץ, ללא סכנה בריאותית.

שבועיים קודם לכן דיווחה שטראוס כי פעילות החברה־הבת סברה, שבה היא מחזיקה 50%, הפועלת בתחום החומוס והמטבלים בארה"ב, נפגעה, לאחר שזו נאלצה לבצע לקראת סוף 2021 "תוכנית התאמות" במפעלה בוירג’יניה. הרקע היה מכתב אזהרה שקיבלה ממינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) בעקבות בדיקה במפעלה של סברה, שבה נמצאו חיידקי סלמונלה בדגימה שנערכה בחומוס. ככל הידוע, עד היום המפעל טרם חזר לפעילות מלאה.

אף ששטראוס סיימה את 2021 עם עלייה דו־ספרתית של 16% ברווח הנקי ל־639 מיליון שקל, והכנסותיה ל־2021 הסתכמו בכ־8.75 מיליארד שקל, נרשמה פגיעה בתוצאותיה שנבעה מעליית מחירי חומרי הגלם.

בהודעה שהוציאה שטראוס לבורסה בעקבות הממצאים בסברה בתחילת השנה, היא העריכה כי ההשפעה על תוצאות הקבוצה לא תהיה מהותית, אך כן צפתה קיטון משמעותי בהיקף המכירות והרווחים של סברה במהלך שנת 2022.

לא מדובר בפעם הראשונה שסברה מבצעת אחזור. במהלך השנים 2017-2016 סבלה סברה מחולשה בפעילות, בשל אחזור וולנטרי שביצעה לכמה ממוצרי החומוס שלה. באותה עת, בהשפעת האחזור, הציגה סברה שחיקה בשיעור דו־ספרתי בהכנסותיה וצלילה חדה אף יותר ברווח התפעולי שלה, תוך שחיקת שיעורו מהמכירות. 

"תיגרם ירידה במכירות, אך זה לא יגרום לאסון"

אופיר שפיגל, בעל משרד יחסי ציבור, יועץ תקשורת זה 15 שנה, מרצה לתואר שני באוניברסיטת חיפה ומרצה מן החוץ במכללת עמק יזרעאל לתואר ראשון, ממליץ לשטראוס "דבר ראשון לנשום עמוק. זה הדבר הראשון שחשוב לעשות מבחינה תקשורתית. לא כל אירוע, גם אם הוא סוער, יגרום לסגירה של החברה, ולא כלו כל הקיצין. מספר החברות שהתמוטטו בגלל משבר תקשורתי הוא קטן. זה לא נעים, זה משהו שיכול לגרום לירידה מסוימת במכירות בתקופה הקרובה, אבל לא משהו מטורף".

שפיגל מוסיף כי "זה לא יגרום לאסון, זה יגרום לירידה קטנה במכירות לתקופה מצומצמת, ואז אנשים ימשיכו לצרוך את המוצרים שלהם. שטראוס באו בשקיפות וקראו להחזיר את המוצרים. הציבור סלחן לטעויות, וכולנו יודעים שטעויות קורות לכל מי שעושה משהו. אני באמת מאמין שאף אחד כבר לא זוכר את העכברים בפיצה בחיפה או את הסיליקון בחלב.

"בשטראוס צריכים לנשום עמוק ולהבין שחטפו מכה שאולי תגרום לירידה במכירות. צריך להסביר בשקיפות מה קרה, לציבור, לעובדים ולספקים, ואת זה שטראוס עושים בסדר גמור. בעוד זמן קצר לא נזכור מה היה. שטראוס הם גוף מספיק חזק ומספיק יציב כדי לעבור את זה. בסך־הכול הם התנהלו בשקיפות".

תהליך חיטוי המפעל בנוף הגליל עלול להימשך שבועיים

כאמור, חברת שטראוס ומשרד הבריאות הודיעו על אחזור מוצרים ממפעל עלית מקבוצת שטראוס, לאחר שבבדיקה של המפעל בנוף הגליל נמצאו עקבות של חיידק הסלמונלה. בעקבות איתור החיידק, אוחזרו מוצרים עם תאריכי פג תוקף עד אפריל 2023.

נוסף על נזקי האחזור עצמו וסיכון לדרישה לפיצוי הצרכנים, צפויות גם עלויות שנובעות מההשבתה ומטיהור המפעל. לדברי יקי אגם, מומחה לבטיחות ביולוגית, מנכ"ל חברת קלין ביט העוסקת בטיהור מפעלים מסלמונלה, ההשבתה במפעל כזה עלולה לארוך מספר ימים, עד שבועיים. העלות של הטיהור היא, לדבריו, זניחה לעומת עלות ההשבתה.

"סלמונלה מגיעה למפעל מזון, בדרך־כלל, דרך חומרי הגלם", הוא מסביר. "רמת הניקיון במפעלים בישראל היא בהכללה גבוהה מאוד, והתקנים של משרד הבריאות בתחום הזה הם מחמירים. אבל אם מגיע חומר גלם נגוע, אין מה לעשות". הסלמונלה עלולה לגרום לשלשולים ומחלות חום, והיא מסוכנת מאוד לאנשים עם מערכת חיסון חלשה.

אגם מספר כי בדיקות לאיתור שלושת החיידקים העיקריים במזון שעלולים להוות סכנה, ליסטריה, סלמונלה ואי־קולי, מתבצעות ברוב המפעלים הגדולים מידי יום. הדגימות נשלחות למעבדה חיצונית, שמחויבת בדיווח למשרד הבריאות על כל ממצא.

"הבעיה היא שבמעבדות לא יודעים אם יש במזון סלמונלה, עד שמגדלים אותו לתרבית", מסביר אגם. "זה תהליך שיכול לקחת כמה ימים. ואז, ברגע שמתגלה הזיהום, צריך לאחזר מוצרים 4-3 ימים אחורה". שטראוס לקחה טווח ביטחון ארוך יותר וביקשה לאחזר את כל המוצרים שיוצרו בחודשיים האחרונים.

כעת, יתחיל במפעל תהליך של חקירה אפידמיולוגית. אגם מציין כי הבעיה העיקרית היא שכאשר נכנס חומר גלם מזוהם למפעל, הוא עלול להדביק את המשטחים. "החקירה מנסה לבדוק אילו מוצרים 'נדבקו', ובכך לנסות להבין באיזה חומר גלם התחילה הבעיה ואילו מכשירים נגעו בו. בינתיים עוברים ומנקים רכיב־רכיב בכל מכונה באמצעות חומרים לא רעילים, ניקיון מחמיר שבמחמירים. בדרך־כלל תוך כמה ימים התהליך הושלם, אבל לפעמים זה לוקח זמן. המפעל ישתחרר רק כאשר כל הדגימות ממנו ייצאו נקיות. נדיר שזה נמשך עד שבועיים, אבל זה קורה".

האם יש קשר בין אירוע הסלמונלה בשטראוס לבין זה שהתרחש בביצי קינדר?
"אני מאמין שלא. סלמונלה היא זיהום נפוץ. זיהומים מתפרסמים לעתים, הפעם זה קרה במפעל גדול".