השבחת השקעות בפודטק וצמיחה במכירות סידרו לשטראוס גידול דו-ספרתי ברווח השנתי

רווחיה של ענקית המזון צמחו ב-2021 ב-16% והסתכמו ב-639 מיליון שקל • השיפור בהכנסות, לרמה של כ-8.7 מיליארד שקל, נבע מגידול במכירות כמותיות, מעלייה במחירי המכירה של חברת הקפה בברזיל ובאירופה, מצמיחה בפעילות חברת המים ומעלייה במכירות ובנתח השוק בישראל

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: ענבל מרמרי

ענקית המזון שטראוס סיימה את השנה החולפת עם עלייה דו-ספרתית של 16% ברווח הנקי, ל-639 מיליון שקל. הכנסות החברה אשתקד הסתכמו בכ-8.75 מיליארד שקל, צמיחה של 4.8% (כ-7.4% מנוטרל השפעות מטבע).

בשטראוס מציינים כי השיפור בהכנסות נובע בעיקר מגידול במכירות כמותיות, מעלייה במחירי המכירה של חברת הקפה בברזיל ובמדינות מרכז ומזרח אירופה, מצמיחה בפעילות חברת המים ומעלייה במכירות ובנתח השוק בישראל, בעיקר בקטגוריית החלב ותחליפיו.

הרווח הגולמי השנתי הסתכם בכ-3.2 מיליארד שקל, בעוד ששיעור הרווח הגולמית נשחק לרמה של 36.9% אשתקד (לעומת 38.7% ב-2020), בעקבות עלייה במחירי תשומות וחומרי הגלם, ובעיקר הקפה הירוק, החלב, מחירי ההובלה והאריזה.

הרווח התפעולי עמד על כ-980 מיליון שקל, עלייה של 6% לעומת 2020, עם שיעור רווח תפעולי של 11.2%, בדומה לרווחיות בשנת 2020, זאת בזכות רווחים בגין השקעות הפודטק של הקבוצה. 

את הרבעון הרביעי סיימה שטראוס עם עלייה של 9.3% במכירות לעומת הרבעון המקביל ב-2020, לרמה של כ-2.3 מיליארד שקל. הרווח הנקי גדל ב-20% ל-103 מיליון שקל.

במקביל לפרסום הדוחות הודיעה החברה כי תחלק לבעלי מניותיה דיבידנד בהיקף של 290 מיליון שקל. מרביתו תגיע לבעלי השליטה ממשפחת שטראוס, החולשים על 57% מהון החברה.

מניית שטראוס הוסיפה לערכה כ-10% בשנה האחרונה, ושווי החברה בבורסה מגיע לכ-11.8 מיליארד שקל.

הכנסות של 3.8 מיליארד שקל לשטראוס ישראל

בחלוקה לפי מגזרי פעילות מסיימת שטראוס ישראל את שנת 2021 עם עלייה של 4.2% במכירות, לרמה של כ-3.8 מיליארד שקל. זאת, על רקע צמיחה במכירות של מוצרי החלב ותחליפיו וכן של קטגוריית החטיפים המלוחים, חטיבת האוכל ומוצרי יד מרדכי. פעילות הקפה בישראל צמחה ב-2.3%, לרמת הכנסות של 728 מיליון שקל, בעיקר בשל התאוששות ערוצי המכירה מחוץ לבית, ובכלל זה רשת קפה עלית שחזרה לפעילות.

חברת הקפה בברזיל הגדילה את מכירותיה בשנת 2021 ב-23.2% במטבע מקומי, זאת בעיקר בשל רכישת פעילות חברת מיצוי ועלייה במחירי המכירה. פרט לפולין נרשמה עלייה במכירות בכלל מדינות מרכז ומזרח אירופה, הן בשל עלייה במחירים והן בשל עלייה בכמות הנמכרת. בסך-הכול רשמה פעילות הקפה של שטראוס בכל העולם (כולל ישראל) צמיחה של 6.7% בהכנסות לעומת 2020, לרמה של כ-3.5 מיליארד שקל.

פגיעה בפעילות חברת החומוס סברה

לאחרונה דיווחה שטראוס כי פעילות החברה-הבת סברה, הפועלת בתחום החומוס והמטבלים בארה"ב, נפגעה לאחר שזו נאלצה לבצע לקראת סוף השנה "התאמות" במפעלה בוירג'יניה, בעקבות מכתב אזהרה שקיבלה ממינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA). זאת, בעקבות בדיקה שנערכה במפעלה של סברה, בה נמצאו חיידקי סלמונלה בדגימה שנערכה בחומוס.

בשטראוס העריכו כי הייצור יחזור במלואו במהלך הרבעון השני של השנה. בינתיים רשמו הכנסות שטראוס מפעילות סברה (מחזיקה 50% ופפסיקו ביתרה) ירידה של 7.2% אשתקד, לרמה של 595 מיליון שקל, בעוד שהרווח התפעולי נשחק ב-45% והגיע לכ-35 מיליון שקל, את על רקע עלייה בהוצאות הייצור, בין היתר בשל השבתה חלקית של המפעל בדצמבר, וכן מעלייה בהוצאות השכר.

חברת אובלה, הפועלת בתחום הממרחים והמטבלים מחוץ לארה"ב (שותפות של שטראוס ופפסיקו, שבה יש לחברה הישראלית החזקה של 50%), תרמה בשנת 2021 כ-85 מיליון שקל להכנסות שטראוס, עלייה של 4.9%, אולם רשמה הפסד תפעולי של כ-6 מיליון שקל, בדומה ל-2020.

פעילות המים של שטראוס צמחה ב-10.2% אשתקד והגיעה להיקף מכירות של 736 מיליון שקל, עקב גידול במצבת הלקוחות וגידול במכירת מכשירים חדשים. הרווח התפעולי מהפעילות הגיע לכ-92 מיליון שקל, עלייה של 0.7%.

רווח של 71 מיליון שקל מפעילות הפודטק

בשטראוס מגדירים את פעילות הפודטק, המתבצעת דרך חממת "The Kitchen", כאסטרטגית לקבוצה. ביולי אשתקד גייסה יצרנית הבשר המתורבת, חברת אלף פארמס שהוקמה בחממה, כ-105 מיליון דולר, גיוס שהניב לשטראוס רווח הון של 58 מיליון שקל. גם חברות נוספות בחממה, ובהן ביו פאנס, ערכו סבבי גיוס הון במהלך השנה, כך שבסך-הכול רשמה שטראוס אשתקד רווחים של כ-71 מיליון שקל.

נכון להיום עומד השווי ההוגן של החזקות הקבוצה בחברות החממה על כ-375 מיליון שקל, לעומת 111 מיליון שקל לפני כשנה.

"עלייה במחירי הסחורות, האנרגיה והשינוע" 

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה, מסר כי "אנחנו מסכמים בהצלחה שנה מאתגרת נוספת. ב-2021 חווינו במקומות רבים חזרה לשגרה, בזכות התגברות קצב ההתחסנות בעולם, אולם דעיכת מגפת הקורונה, והמלחמה באוקראינה, הביאו עימן עלייה במחירי הסחורות, האנרגיה והשינוע בעולם. עליות אלה משפיעות על הכלכלה העולמית בכלל ועל תעשיית המזון בפרט. המגוון הקטגוריאלי, הפיזור הגאוגרפי ולא פחות מכך צמיחתם של פירות ראשונים של פעילות הפודטק של החממה, אפשרו לנו לסיים את השנה עם תוצאות טובות".

בהתייחס למצב באוקראינה הוסיף בר-דעה כי "פעילותנו במדינה מושבתת, אך אנו פועלים להשבת הפעילות בצורה חלקית באזורים שבהם הדבר מתאפשר. אנחנו מלווים את העובדים שלנו במדינה באופן צמוד ומסייעים להם ברמה הפיננסית וההומניטרית. אנחנו בשטראוס מגנים בכל פה את ההתקפה האלימה של רוסיה על מדינה שכנה, ומקווים שהמלחמה תבוא לסיומה בהקדם".