מכתב אזהרה מה-FDA יעלה לסברה של שטראוס בפגיעה משמעותית בהכנסות וברווח

בעקבות בדיקה שנערכה במפעלה של יצרנית החומוס בוירג'יניה, היא נדרשת לאמץ "תוכנית התאמות" שצפויה להגדיל את הוצאותיה, כמו גם לפגוע באופן זמני בכושר הייצור של המפעל

סלטי סברה של שטראוס / צילום: יח''צ
סלטי סברה של שטראוס / צילום: יח''צ

ענקית המזון שטראוס  דיווחה הבוקר (ה') לבורסה כי תחל בתוכנית התאמות במפעל של סברה  בארה"ב, בעקבות מכתב אזהרה שקיבלה ב-1 בדצמבר 2021  ממינהל המזון והתרופות (FDA). "התוכנית משפיעה על גידול בהוצאות ובעלויות הייצור ועל צמצום זמני בכושר הייצור של המפעל", צוין בדיווח, ונמסר כי הייצור יחזור במלואו במהלך הרבעון השני של השנה.

הדיווח התקבל בעקבות בדיקה שנערכה במפעלה של סברה הממוקם בוירג'יניה, ושבה נמצאו חיידקי סלמונלה בדגימה שנערכה בחומוס. בעקבות כך נדרשת החברה לאמץ "תוכנית התאמות". אותה תוכנית, לפי שטראוס, צפויה לגדיל את הוצאותיה ואת עלויות הייצור, כמו גם לפגוע באופן זמני בכושר הייצור של המפעל.

בחברה מעריכים כי ההשפעה על תוצאות הקבוצה לא תהיה מהותית, אך צופה קיטון משמעותי בהיקף המכירות והרווחים של סברה במהלך שנת 2022.

"התוכנית משפיעה על גידול בהוצאות ובעלויות הייצור ועל צמצום זמני בכושר הייצור של המפעל", צוין בדיווח. "ההתאמות יתבצעו באופן שהייצור של סברה יהיה בהיקף חלקי ויחזור לכושר ייצור מלא במהלך הרבעון השני של 2022".

הכיוון השלילי הצפוי בפעילות סברה מגיע בהמשך לפגיעה משמעותית שהציגה בתוצאותיה לתשעת החודשים הראשונים של 2021. בסיכום הפעילות בין ינואר לספטמבר אשתקד, הרווח התפעולי של סברה לפני הוצאות אחרות צנח ב-25% והסתכם ב-26 מיליון דולר, תוך שחיקת שיעורו מהמכירות, "בעיקר מעלייה בעלויות הייצור, עלייה במחירי חומרי הגלם ועלויות הובלה". הכנסותיה של סברה לתקופה זו נשחקו בכ-2% ועמדו על 283 מיליון דולר.

עוד עולה מהדוחות הכספיים האחרונים של שטראוס כי באוקטובר 2021 ביצעה סברה העלאת מחירים "בשיעור חד-ספרתי".

נתח שוק של 61% בקטגוריית החומוס

סברה, שבה מחזיקה שטראוס בשותפות שווה עם קונצרן פפסיקו האמריקאי, היא חברת המטבלים והממרחים המצוננים הגדולה בארה"ב מבחינת היקף מכירות ונתח שוק - כך לפי הנתונים שמציגה שטראוס - ומוצריה כוללים בעיקר חומוס במגוון טעמים וסלטי גוואקמולי טריים. מוצרי הדגל של סברה הם בקטגוריית החומוס, שם נתח השוק כספי שלה עמד בסוף ספטמבר 2021 על כ-61%.

נוסף על ארה"ב, פועלת סברה גם בקנדה. מלבדה, שטראוס ופפסיקו פועלות במשותף באמצעות חברת אובלה בתחום המטבלים והממרחים המצוננים במקסיקו, באוסטרליה ובניו זילנד, ובמערב אירופה גם תחת המותג פלורנטין.


צלילה ברווח התפעולי בעקבות ה"ריקול" הקודם

כאמור, הפגיעה הצפויה כעת בפעילותה של סברה אינה הראשונה מהשנים האחרונות. בשנים 2016-2017 סבלה סברה מחולשה בפעילות בעקבות "ריקול" (קריאה להחזרת מוצרים, א' ל') וולנטרי שביצעה לכמה ממוצרי החומוס שהיא מציעה - שהם כאמור המוצרים המובילים שלה.

באותה עת, בהשפעת הריקול, הציגה סברה שחיקה בשיעור דו-ספרתי בהכנסותיה וצלילה חדה אף יותר ברווח התפעולי שלה, תוך שחיקת שיעורו מהמכירות.

שטראוס החלה את פעילותה בתחום הממרחים והמטבלים המצוננים בארה"ב בשנת 2005, וב-2008 חתמה על הסכם לשיתוף-פעולה בתחום עם פפסיקו תחת חברת סברה. ב-2011 הורחבה הפעילות גם למותג אובלה, ובהמשך צורפה לפעילות הממרחים והמטבלים המצווננים גם החברה ההולנדית פלורנטין, הפועלת בעיקר במערב אירופה.

בפרספקטיבה נרחבת יותר, פעילותה של סברה מהווה הצלחה משמעותית עבור שטראוס ופפסיקו, ולפי הנתונים שמציגה שטראוס, החברה-הבת נהנית מצמיחת מכירות שנתית ממוצעת של כ-9% בעשור האחרון בצפון אמריקה.

העדכון שפרסמה שטראוס בעניין פעילותה של סברה מגיע כשמנייתה נסחרת סמוך לרמות השיא שלה, אחרי התחזקות שנתית של כ-13%, כך שהיא משקפת לשטראוס שווי שוק נוכחי של כ-12 מיליארד שקל.