למכור מחדש מוצרים שהצרכנים לא צריכים: המושג החם בקמעונאות

קמעונאי אונליין מאפשרים ללקוחות למכור אצלם פריטי יד שנייה, באתרי מרקטפלייס מתפתח ענף C2C (לקוח ללקוח), ומותגים כמו H&M ואדידס מציעים פריטי אופנה ממוחזרים • שוק ה־ReCommerce מזנק, וההערכות הן שבעוד חמש שנים הוא יסתכם בכ־290 מיליארד דולר

שוק ה־ReCommerce מזנק / צילום: Shutterstock
שוק ה־ReCommerce מזנק / צילום: Shutterstock

אחד המאפיינים הבולטים של בני דור ה־Z הוא מודעות לקיימות, מיחזור והשאלת בגדים ויד שנייה, מה שמוביל יותר ויותר מותגים להשקיע בנושא. כך, למשל, קמעונאי אונליין כמו זלנדו מאפשרים ללקוחות למכור דרכם פריטים שנרכשו שם, באתרי מרקטפלייס שונים ניתן למכור פריטים ישנים לרוכשים שמעוניינים לחדש או למחזר אותם (מה שמכונה C2C), ומותגים כמו H&M ואדידס מציעים פריטי אופנה ממוחזרים.

הבית החכם יגיע לכולנו: אלה הטכנולוגיות שיפרצו השנה 
האיש שליווה את טסלה במשך שנים מפצח את תעלומת מאסק | ראיון

כאשר כל זה פוגש גם את משבר יוקר המחיה ועליות המחירים של מוצרים ושירותים רבים, גם בני הדורות הקודמים מחשבים מחדש את הרגלי הקנייה שלהם. כך נולד שוק ה־Recommerce, מושג חדש יחסית, הכולל בתוכו השכרה, מילוי מחדש, תיקון, מכירה חוזרת, החזרה והפצה מחדש של מוצרים ופריטים שהצרכן כבר לא צריך, או שיש לו יותר מדי מהם.

לפי נתוני פלטפורמת האיקומרס האירופית Cross Border, אתרי מרקטפלייס שמציעים מסחר־מחדש צומחים פי 20 מהר יותר מכל שוק הריטייל, ועד 2025 סקטור המסחר־מחדש צפוי להגדיל את הנתח שלו בשוק מ־10% ל־14%. מבחינה כספית, ב־2021 הסתכם שוק המסחר־מחדש באירופה ב־75 מיליארד אירו, והצפי הוא שעד 2025 יירשם גידול של 60% והשוק יסתכם ב־120 מיליארד אירו.

לפי סקר שערכו בקרוס בורדר, הסיבה העיקרית להתחזקות המגמה היא כלכלית. "לפחות 93% מהצרכנים אומרים כי האינפלציה משפיעה על החלטתם לקנות ולמכור מוצרים יד שנייה, בדגש על חיסכון כספי או ניסיון להרוויח כסף", מציינים בפלטפורמה.

פחות כלכלה ליניארית

בחברת ויזה ערכו סקר מקיף חדש בנושא, ומצאו כי 87% מנשאלים כבר השתתפו לפחות בפעילות מסחר־מחדש אחת, ועשו שימוש חוזר במוצר או בשירותים. הסקר נערך באירופה, וניתן ללמוד ממנו על מה שעשוי או יכול להכות שורש גם בישראל.

הסקר של ויזה בוצע על ידי חברת Opinium, והשתתפו בו 7,000 צרכנים בגילאי 18 ומעלה, ו־1,750 מקבלי החלטות בעסקים קטנים ובינוניים באירופה. הנתונים נאספו באמצעות סקר מקוון במדינות צרפת, גרמניה, יוון, איטליה, פולין, שוודיה ובריטניה. עסקים קטנים ובינוניים הוגדרו כעסקים עם פחות מ־250 עובדים, ומחזור של פחות מ־50 מיליון אירו בשנת הכספים האחרונה.

לפי הסקר, מכירה חוזרת היא הנפוצה ביותר מבין כל ההתנהגויות - 45% מהצרכנים ציינו כי הם מוכרים מוצרים לפחות פעמיים בשנה. רבע מהחברות הקטנות והבינוניות באירופה כבר מספקות אפשרויות למכירה חוזרת, ועוד 48% מצהירות כי הן מתכננות לעשות זאת בעתיד.

קצת יותר מרבע מהצרכנים (27%) יעדיפו למסור פריטים לתיקון, שיפוץ או התאמה, מכיוון שזה ישתלם להם יותר מלקנות חדש. צרכנים בגילאי 65 ומעלה הם בעלי המוטיבציה הגבוהה ביותר לעשות זאת. כמעט שליש מהנשאלים הצהירו כי חיסכון בעלויות הוא אחד המניעים העיקריים שלהם.

"המעבר מכלכלה לינארית של 'קח, תעשה, תבזבז' לכלכלה מעגלית ידרוש שינוי מערכתי שלם", אומר מנכ"ל ויזה בישראל גרי לסקי, ומציין כי מהסקר עולה כי "יש תיאבון חברתי ברור לאפשרויות בנות קיימא יותר. אם העסקים הקטנים והבינוניים, וגם הצרכנים, יקבלו יותר חינוך ותמיכה בנושא - זה יחזק את המגמה ברחבי העולם".

ההזדמנות הכלכלית

אחת הדרכים לחינוך בנושא היא מתן דגש על ההזדמנויות הפיננסיות לצרכנים, ועל הפוטנציאל לחיסכון בעלויות בקרב בעלי העסקים. כך, למשל, ניתן לפתח אפליקציה למכירת רהיטים או בגדים משומשים, או שייתנו תמריצים כספיים לחלוקת עודפי מזון.

באירופה יש כמה אפליקציות פופולריות למכירת אופנה יד שנייה, ובהן Vinted (השחקנית הגדולה ביותר בתחום, עם 65 מיליון חברים), Rubylane ו־Depop. מדובר בשוק שמכירותיו ב־2021 הסתכמו בכ־20 מיליארד אירו, והצפי הוא ששוק זה יגדל ל־37 מיליון אירו ב־2025.

כ־25% מהנשאלים בסקר אמרו שיקחו חלק במסחר־מחדש אם יוכלו להרוויח מכך כסף, אך גם יתרונות סביבתיים הם מניע מרכזי עבור כ־43% הצרכנים. תשעה מכל עשרה מבוגרים לקחו חלק פעיל בפעילויות ידידותיות לסביבה בשלושת החודשים שקדמו לסקר, כאשר הרוב המכריע (93%) ציינו כי הם חשים שלשימוש בפחות אריזות יש השפעה על הסביבה והחברה.

לפי הערכת ויזה, עד שנת 2030 ישקף המעבר למסחר־מחדש באירופה הזדמנויות כלכליות בהיקף של 900 מיליארד אירו. כמעט כל העסקים הקטנים והבינוניים שהשתתפו בסקר (91%) ציינו שהם מעוניינים לעבוד באמצעות שיטות בנות־קיימא יותר, ורבע מהם אמרו כי הם ישקיעו בכך 20% מההכנסות שלהם או יותר.

כבר כעת, ההכנסות של חברות קטנות ובינוניות המאפשרות מסחר־מחדש צמחו ב־22% בשנתיים האחרונות, ומרבית הצרכנים (69%) ציינו כי הם מעוניינים לקנות מוצרים או שירותים מעסקים שפועלים בתחום.

למרות זאת, יש עדיין כשלים ביישום. שליש מהמשיבים בסקר של ויזה ציינו כי המסחר־מחדש עדיין אינו נוח וקל ליישום, וחמישית אינם מרגישים בטוחים לגבי איכותם של מוצרים מסוימים, בעיקר בכל הנוגע לפריטים להשכרה ומכירה חוזרת של יד שנייה. כאמור, בקרב בני דור ה־Z הנושא פופולרי יותר, כך שבראייה לעתיד, ניתן להניח כי הנושא יתפתח ויהיה נגיש יותר לקהל הרחב.

"האובססיה של אמריקה"

לאחרונה פרסם המרקטפלייס האמריקני OfferUp את דוח המסחר־מחדש שלו לשנת 2022. זו השנה הרביעית שהדוח מתפרסם, וגם שם מזהים עלייה ברורה במגמה. "האובססיה של אמריקה לקנות ולמכור מוצרים יד שנייה יצרה תעשייה שגדלה יותר מהריטייל המסורתי, בלי שום סימני האטה. מדובר בצמיחה של 15% לעומת 2021", מציין המנכ"ל טוד דנלפ. ההערכות הן שבעוד חמש שנים יעמוד השוק העולמי על 289 מיליארד דולר.

לפי הדוח, האמריקנים מבלים 27 דקות בממוצע ביום באתרי מרקטפלייס יד שנייה, פרק זמן דומה מאוד ל־30 הדקות שהם מבלים בממוצע ביום באתרים כמו אינסטגרם, פייסבוק וסנאפצ'ט. מבין אלה שפעילים בזירת המסחר־מחדש, 58% מצהירים כי יגדילו את פעילותם בשוק זה.

למרות שלכאורה האופנה מובילה את התחום, גם באופר־אפ מזהים שהיא לא לבד במשחק. למעשה, 76% מהאייטמים למכירת מחדש מגיעים מתחומי החשמל והאלקטרוניקה, רהיטים, מוצרים לבית, פרטי ספורט ועוד.

נזכיר כי אחת השחקניות הוותיקות בתחום, הרבה לפני שמסחר־מחדש הפך לבאז וורד, היא איביי - במרקטפלייס שלה ניתן לרכוש זה שנים מוצרים יד שנייה, ומוצרים שעברו חידוש או התאמה מחדש.