אילון מאסק | ראיון

האיש שליווה את טסלה במשך שנים מפצח את תעלומת מאסק

אילון מאסק הוא כנראה אחת החידות הגדולות של זמננו • שוחחנו עם האיש שבילה איתו, צלל לאלפי מסמכים וקיים מאות שעות של שיחות עם עובדי טסלה בעבר ובהווה, וגם כתב על זה ספר חדש ומדובר • בראיון בלעדי לגלובס מנסה העיתונאי טים היגינס להשיב על השאלה המרחפת מעל ענקית הרכב החשמלי: האם זה הסוף?

צופן מאסק / צילום: Shutterstock
צופן מאסק / צילום: Shutterstock

אמ;לק

כשטים היגינס התחיל לכתוב את הספר שלו על טסלה לפני ארבע שנים וחצי, החברה הייתה על סף פשיטת רגל והוא היה בטוח שהוא כותב על כישלון מפואר. אלא שמאז הספיקה חברת המכוניות החשמליות של אילון מאסק להפוך להצלחה פנומנלית, להשאיר את שוק הרכב הרחק מאחור עם שווי של מעל טריליון דולר, להקנות לבעליה את תואר האיש העשיר בעולם, ובשנה האחרונה גם לאבד 70% מערכה ולהעלות שוב ספקות לגבי עתידה. רכבת ההרים הזאת משקפת גם את נפשו המסוכסכת של מאסק, שהספר של היגינס מספק הצצה נדירה לתוכה. הילה ויסברג פגשה אותו לראיון בלעדי. 

ביוני 2018 העביר אילון מאסק כמה לילות במפעל של טסלה בקליפורניה בגלל תקלה בקו הייצור של המכוניות החשמליות. הוא היה סחוט נפשית ופיזית, ומצב רוחו נע בין אופטימיות משונה לייאוש עמוק. שנתיים קודם לכן הוא עשה את הלא ייאמן כשהציג לעולם, באירוע נוצץ, את מודל 3 - המכונית החשמלית שעליה חלם במשך עשור - אבל באותם ימים טסלה הייתה על סף פשיטת רגל. הייצור של מודל 3 היה בפיגור, ומאסק עשה הכול כדי לנסות לפצח את הבעיה. הוא לא התקלח ולא החליף חולצה שלושה ימים. שערו היה סתור ופניו שידרו עייפות. בטוויטר שורטיסטים לעגו לו וחזו שטסלה עומדת ליפול. במייל שלו בדיוק התקבלו הודעות מעובד שפוטר לא מזמן והאשים את מאסק בעיגול פינות ובסיכון חיי אדם.

מה עדיף, להשקיע במניות, זהב או בשעון רולקס?
הבית החכם יגיע לכולנו: אלה הטכנולוגיות שיפרצו השנה
בצבא ארה"ב חיפשו רעיונות חדשניים, ומצאו דרך מפתיעה לגלות אותם

מי שפגש את מאסק במפעל בימים הדרמטיים האלה הוא העיתונאי האמריקאי טים היגינס, כתב עטור פרסים שמסקר זה שנים את עולמות הטכנולוגיה והרכב בוול סטריט ג'ורנל. כעת יוצא לאור בעברית ספרו "משחקי כוח: סיפורה של טסלה - ההימור של המאה" (בהוצאת מטר), שנשען על אלפי מסמכים ושיחות עם עובדים בהווה ובעבר וזכה לביקורות אוהדות בארה"ב, אפילו מהעיתונאי הנודע וכותב הביוגרפיה של סטיב ג'ובס, וולטר אייזקסון.

טים היגינס / צילום: פרטי
 טים היגינס / צילום: פרטי

למרות שהימים האלה של יוני 2018 נראו כנקודת שפל בתולדות טסלה, "מאסק הבטיח לי שהכול יהיה בסדר", כותב היגינס בספר. אבל כעבור כמה שבועות מצב רוחו השתנה מן הקצה אל הקצה. "זה לא שאני רוצה נואשות את התפקיד המסריח הזה", אמר, "אני עושה את זה כי אני מאמין בשליחות המחורבנת הזאת, כיוון שאני חושב שאנרגיה בת-קיימא חייבת להצליח".

מאז המשיכה רכבת ההרים של טסלה ומאסק לדהור בקצב מסחרר. כשהחל היגינס לכתוב את הספר, לפני ארבע שנים וחצי, הוא היה משוכנע שהוא עומד לספר לעולם על הכישלון המהדהד של טסלה ("אילון עצמו אמר שהם היו קרובים למוות"), תמונת מראה לכישלון בטר פלייס הישראלית. אך ככל שהתקדם בכתיבה, טסלה הקטנה קמה לתחייה והפכה לסיפור הצלחה פנומנלי - כך הוא מספר היום בראיון בלעדי לגלובס מביתו בסן פרנסיסקו.

ספרו של היגינס. ''חשבתי שהדרמה מאחורי טסלה היא אדירה, סיפור שכל אחד ירצה לשמוע עליו'' / צילום: צילום כריכת הספר
 ספרו של היגינס. ''חשבתי שהדרמה מאחורי טסלה היא אדירה, סיפור שכל אחד ירצה לשמוע עליו'' / צילום: צילום כריכת הספר

כך, בשנת 2021, כבר הפכה טסלה ליצרנית המכוניות בעלת שווי השוק הגדול בעולם. משווי של 100 מיליארד דולר היא נסקה פי שמונה בתוך 244 ימים - הישג שלמניית אפל נדרש עשור להגיע אליו. מאסק הוכתר כאיש העשיר בעולם, והדיח מהפסגה את מייסד אמזון ג'ף בזוס. בתחילת 2022 טסלה כבר הגיעה לשווי שיא של 1.2 טריליון דולר.

"הסיר את הכישוף שהיה לו"

אלא שרק שנה חלפה מאז, מניית טסלה קרסה, והשורטיסטים חזרו לחגוג. גם עושרו של מאסק נחתך ב־200 מיליארד דולר בשנה החולפת - מחיקת הון כה גדולה שהפכה לשיא בפני עצמה.

ולא מדובר רק ברכישת טוויטר שהעיבה, אלא גם בעובדה שטסלה לא שחררה דגם חדש מאז 2020, בקורונה שמתפשטת שוב בסין וגרמה לסגירת המפעל המרכזי בשנגחאי ובירידות החדות בשווקים. ולכל אלה מצטרפת התחרות העזה שהתעוררה בשנים האחרונות בשוק המכוניות החשמליות, עם חברות סיניות ואירופיות שנושפות בעורפה של טסלה.

האם הפעם מאסק באמת הגיע לתחתית? "מאסק הסיר את הכישוף שהיה לו על טסלה", נכתב בפייננשל טיימס. פרופ' פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה ובעל טור בניו יורק טיימס, הרחיק לכת ושאל "האם הסיפור של טסלה אי פעם עשה היגיון?".

בחודש שעבר גם חווה מאסק אירוע משפיל למדי בהופעה של הקומיקאי דייב שאפל בסן פרנסיסקו, שם ספג - כשהועלה לבמה - קריאות בוז מהקהל, שנמשכו עשר דקות שלמות.

קריאות הבוז האלה מבשרות לדעתך את נפילתו?
"הנפילה של אילון מאסק היא משהו שאנשים מדברים עליו שנים, והרבה מוחות מבריקים היו משוכנעים שהנה, עכשיו הוא קרוב לסוף. זה חלק מהסיפור המדהים של מאסק, האופן שבו הוא מצליח להבקיע גם כשהמצב עגום. בשנת 2018 נדרש כוח הרקליוני מצדו כדי להציל את החברה. הסבולת שלו לסיכון היא עצומה.

"העובדה שצעקו לו בוז במופע - במובנים מסוימים הוא עשוי להתענג על זה כי אנשים שמים לב אליו. זו האבולוציה שראינו אצלו לאורך השנים, שגרמה לנו לשאול אם הוא גיבור או אנטי־גיבור. האם הוא רשע? האמת היא שזה תלוי ביום, בנושא ובסיטואציה. לפעמים הוא הגיבור ולפעמים הוא הרשע".

"השריפה הכי גדולה: בטוויטר"

בחודש שעבר צנחה מניית טסלה ב־44% וחתמה ירידה של 70% לאורך 2022 כולה. היגינס זוקף זאת בעיקר לשווי המופרז שהיה לטסלה בשיא - יותר מטריליון דולר. "השיא שאליו הגיעה טסלה בשווי השוק תודלק בידי התקווה שהייתה למשקיעים לגבי החזון של מאסק וגם בידי הריביות הנמוכות והצפי לצמיחה בעתיד", כתב לי בשבוע שעבר. "עכשיו כשמאסק מוסח בידי טוויטר ויש סימנים להאטה במכירות, המשקיעים חוששים שלא תמשיך לגדול. החודשים הבאים יהיו חודשי מבחן לטסלה. אם החברה תנצל את התמריצים שנותן הממשל בארה"ב למכוניות חשמליות ותשיק את המשאית החשמלית (Cybertruck) ב-2023, יש סיכוי שתוכל להתניע מכירות עתידיות ולהרגיע משקיעים עצבניים" (יש גם להביא בחשבון שטסלה חברה רווחית, וב-2022 היא מכרה 1.3 מיליון מכוניות, עלייה של 40% לעומת 2021, מה שמציב אותה בעמדת הובלה מול יצרניות רבות, ה"ו).

מאסק בטוויטר. ''יודע למסגר אתגרים עסקיים באופן מעורר השראה'' / צילום: Associated Press, Eric Risberg
 מאסק בטוויטר. ''יודע למסגר אתגרים עסקיים באופן מעורר השראה'' / צילום: Associated Press, Eric Risberg

אבל יותר מכול ההידרדרות הנוכחית של מניית טסלה החלה בציוץ המפורסם של מאסק מ-14 באפריל, "הגשתי הצעה" (I made an offer), לגבי כוונתו לרכוש את טוויטר ולהפוך אותה לחברה פרטית. לאורך השנה מכר מאסק מניות שלו בטסלה בשווי 22 מיליארד דולר, שחלקן הופנו למימון רכישת טוויטר - והמשקיעים חוששים שזה לא סוף הסיפור. בחצי השנה שחלפה מאז ההכרזה ועד לחתימת העסקה, תמורת 44 מיליארד דולר, המניה צללה ב־40%.

האם מאסק מקריב את טסלה לטובת טוויטר?
"חלק מהמשקיעים מודאגים. השאלה היא אם טסלה תוכל להמשיך בעידן הפוסט־מאסק, להפוך ליצרנית מכוניות רב־דורית, לפתח הנהגה שנחוצה כדי לנהל את העליות והירידות הנורמליות בתעשיית המכוניות, בלי לסמוך לחלוטין על מאסק.

"כמי שעקב אחר הפעילות שלו לאורך השנים, ברור שמאסק נמצא איפה שיש שריפה, איפה שהכי צריכים אותו. כרגע השריפה הכי גדולה היא בטוויטר. הוא הוסיף מאהבת לחייו".

הרומן של מאסק עם טוויטר התחיל בשנת 2010, אז צייץ לראשונה "בבקשה התעלמו מציוצים קודמים כי זה מישהו שהתחזה לי. עכשיו זה באמת אני", והוסיף סמיילי. אלא שאת האובססיה לרשת החברתית, כך לפי היגינס, החל ב־2014, עת צייץ שש פעמים ביום בממוצע - מתגובות לתלונות של לקוחות, דרך ביקורת על התקשורת והתנצחויות עם שורטיסטים ועד הרהורים על החיים. היום הוא הידוען השני הכי פופולרי בעולם בטוויטר - אחרי ברק אובמה - עם 123 מיליון עוקבים. אך נדמה שרק הוא יכול לצייץ "טסלה תקבל ביטקוין" ולגרום למחירי המטבע לזנק.

עף קרוב מדי לשמש

כשמו של הספר, לפי היגינס, סיפורו של מאסק הוא על כוח ושליטה, והוא נשזר דרך כל ההיבטים בחייו: מערכות יחסים עם בנות זוג ומשפחה, העסקאות שלו והחברות שהוא מנהל. "זה תרם לו במקרים מסוימים ופגע בו במקרים אחרים", אומר היגינס. וכן, תאוות השליטה של מאסק עלולה גם לבשר את נפילתו, אם אכן תגיע, כמו בסיפור המיתולוגיה על איקרוס שעף קרוב מדי לשמש.

הנוהג של מאסק, שנראה בימי טסלה - להיכנס לתפקיד המנכ"ל ואז לפטר ללא רחם - קרה גם בטוויטר. שבוע לאחר כניסתו לתפקיד הוא פיטר חצי מהעובדים, כולל המנכ"ל פאראג אגרוואל ועוד שורת בכירים. הוא גם סגר חשבונות של עיתונאים מניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט ו-CNN שדיווחו שסגר את הפרופיל "אילון-ג'ט", שעקב אחר מטוסו הפרטי בזמן אמת. כמו כן, הוא צייץ שצריך לתבוע את אנת'וני פאוצ'י, שהיה ראש המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות מידבקות בגלל סגרים שהיו בארה"ב, שגרמו בין השאר לסגירת כמה ממפעלי טסלה.

האירועים לא נסתרו מעיני המפרסמים הגדולים בטוויטר, והרבה מהם - בהם פורד, פולקסווגן, טויוטה, מרק, נוברטיס, אוראו ופייזר - הודיעו על נטישה.

אתה מאמין לו כשהוא מדבר על חופש הביטוי כעל הסיבה העיקרית לרכישת טוויטר?
"הייתי אומר שזה 'אילון קלאסי' במובן שהוא יודע למסגר אתגרים עסקיים באופן שמעורר השראה באנשים. התכלית של SpaceX ׁהיא למצוא עוד כוכב לכת עבור האנושות, אם כדור הארץ ייחרב. בטסלה התכלית הייתה הצלת העולם מקטסטרופה סביבתית. זה באמת גרם לאנשים לעבוד קשה מאוד וגם לסבול ולספוג המון לאורך הדרך. גם בטוויטר הוא מנסה לייצר מסגור ערכי".

מה בעצם מניע אותו?
"מה שהניע אותו הרבה שנים זה להוכיח לאנשים שלא האמינו בו, לא האמינו בטסלה, שהם טועים. העושר נתן לו את המשאבים לרדוף חלומות גדולים שהיו יקרים להחריד, ההצלחה נתנה לו משהו שהוא מאוד נהנה ממנו, מוניטין קונטרוברסלי ותשומת לב. הוא מונע בידי אתגרים בלתי אפשריים לכאורה, כמו לטוס לחלל או ליצור מכוניות חשמליות שיצילו את העולם".

השקת החללית דרגון 2 / צילום: Associated Press, Jae C.Hong
 השקת החללית דרגון 2 / צילום: Associated Press, Jae C.Hong

באמצע דצמבר העלה מאסק סקר בקרב משתמשי טוויטר שבו שאל אם עליו לפרוש מכס מנכ"ל טוויטר והתחייב לפעול לפיו. 57.5% מהמשיבים ענו שכן. אבל מי שמכיר את ההיסטוריה של מאסק - כמו היגינס - יודע שזה לא משנה אם מאסק יהיה המנכ"ל או לא. הוא תמיד הבוס. "אנחנו שומעים את אילון אומר הרבה פעמים שהוא לא רוצה להיות המנכ"ל", אומר היגינס, "יכול להיות שזה נכון. הוא לא רוצה את התפקידים המשעממים, את ענייני ה־HR, את כאב הראש המשפטי, את הדאגות של יחסי הציבור. הוא מעדיף להנדס ולבנות דברים חדשים. בשורה התחתונה הוא רוצה לוודא שה־say אצלו".

"מאמין בכוח המומנטום"

הדרך העיקרית שלו להרוויח את ה־say הזה היא לנהל לבד. כך היה למשל בטסלה, שאף שנדמה שמאסק שם מאז ומתמיד, מי שייסדו אותה ב־2003 הם מרטין אברהרד ומארק טרפנינג. מאסק נכנס לחברה כמשקיע שנה לאחר מכן עם ההבטחה: "אהיה חבר מועצת המנהלים ומשקיע עשיר מאוד", כך לפי הספר.

אלא שעם הזמן הוא הגדיל את השקעותיו עוד ועוד, הפך בעל מניות עיקרי, ובסופו של דבר דחק את המנכ"ל אברהרד, שכונה מר טסלה, החוצה. "אברהרד נסע הביתה במאזדה 3, עדיין עם לוחית הרישוי Mr. Tesla שנתנה לו אשתו - ושקע בדיכאון", כותב היגינס. אחריו התחלפו עוד כמה מנכ"לים, כולל זאב דרורי הישראלי-אמריקאי, עד שב-2008 התיישב מאסק עצמו בכס המנכ"ל.

מאסק גם חווה על בשרו את הכאב שטמון בפיטורים בידי החברה שהייתה שלך. זה קרה בשנת 2000, כשחזר עם אשתו דאז מירח דבש, וגילה שהדירקטוריון של פייפאל הדיח אותו בהיעדרו מתפקיד המנכ"ל, כי לא אהב את סגנון הניהול שלו. פייפאל נמכרה בהמשך לאיביי תמורת 1.5 מיליארד דולר, אבל "מאסק מעולם לא שכח איך הרגיש כשאיבד את החברה", כותב היגינס. "זה היה רגע מכונן".

לא בכדי, יש דמיון רב בין עסקות טסלה וטוויטר. גם לטוויטר הוא נכנס רק כמשקיע בתחילה, כשרכש 9% מהמניות באפריל 2022, "אבל הוא לא חשב שהשינויים שהוא רוצה יתאפשרו אם יהיה רק משקיע פאסיבי", אומר היגינס. "הוא רצה לעשות 'רימייק' לטוויטר".

הוא נכנס גם להשקעה בטסלה בידיעה שהוא רוצה את החברה לעצמו?
"זה לא נראה כך. אנשים שהיו שם בתחילת הדרך מספרים שהוא חשב שזו הולכת להיות השקעה קלה, משהו שהוא רוצה לקחת בו צ'אנס. האהבה האמיתית שלו הייתה SpaceX, שמאוד ריגשה והלהיבה אותו. אבל טסלה הפכה לבוץ טובעני. הוא בילה שם יותר ויותר זמן, כנראה למורת רוחה של משפחתו. הוא לא יכול להרפות מהצורך שלו בשליטה".

מאסק לאחר הנפקת טסלה, 2010. המניה צנחה ב-70% בשנה האחרונה / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
 מאסק לאחר הנפקת טסלה, 2010. המניה צנחה ב-70% בשנה האחרונה / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

זו הסיבה שהוא מעדיף בהרבה לנהל חברות פרטיות. כך ניסה למעשה לעשות עם טסלה, כשב־2018 צייץ: "חושב להפוך את טסלה לחברה פרטית ב-420 דולר (למניה - ה"ו). יש מימון". היה זה כשמאסק חשב שיש לו מימון מספק לכך מקרן בערב הסעודית. אלא שאיש בחברה לא ידע על כוונותיו, והוא עורר תרעומת.

חברות בדרך כלל מודיעות על עסקאות מסוג זה לאחר בדיקות נרחבות והודעה לנאסד"ק, שלאחריה המסחר במניות נעצר. אך מכיוון שמאסק פעל על דעת עצמו בלבד, הוא וטסלה נתבעו בידי רשות ניירות ערך האמריקאית על הונאת משקיעים, תביעה שהסתיימה בקנס של עשרות מיליוני דולרים.

הוא בטח מצטער מאוד על הציוץ הזה.
"הוא לא הטיפוס ששוקע בחרטות. הציוץ נועד להיות אצבע בעין לאנשים שהימרו נגדו, כי אחריו המניה זינקה לשמים (ואחר כך קרסה - ה"ו). הוא טען שפרסם את הציוץ כי חשב שיש לו עסקה. יכול להיות שזה נכון, אבל ברור ממסמכים של הממשלה שלא היה חוזה, שום דבר לא היה חקוק בסלע, וזה יצר בלגן גדול. עד היום הוא טוען שלא שגה ושהממשל היה לא הוגן כלפיו. קל להבין למה הוא רצה להפוך את החברה לפרטית בעת ההיא. זו הייתה כנראה הזדמנות אחרונה לכך (כי השווי התחיל לעלות באופן שהיה צפוי להפוך את טסלה ליקרה מדי לרכישה - ה"ו)".

וכן, הוא גם ידוע באימפולסיביות שלו. "מאסק דיבר איתי פעם על האמונה בכוח של המומנטום ואמר שקבלת החלטות מהירות טובה יותר מלא לקבל החלטה כלל, כי זו כשלעצמה החלטה. הוא מעדיף לקבל החלטה לא נכונה ולתקן אותה עם הזמן מאשר לבזבז חודשים ושנים בלהתווכח על דברים. הוא משווה את זה ללהיות מהמר בקזינו שיש לו 'יד חמה' ואז חייב להמשיך לשחק ומנסה להביס את הבית".

תשעה ילדים משלוש נשים

כנראה שאחת התשובות לשאלת אישיותו המגלומנית של מאסק (51) נעוצה אי שם בילדותו. "כבר כשהיה בן 3, אמרתי לאנשים שיש לי פה גאון", סיפרה אמו מיי מאסק בראיון לגלובס לפני כשנה. "הוא תמיד התעניין בחקר החלל". בשנת 1980 הוריו התגרשו על רקע אלימות והתעללות מצד אביו ארול. למרות זאת, מאסק בחר להתגורר איתו בדרום אפריקה כי "היה לו מחשב, דבר שהיה מאוד נדיר בימים ההם", סיפרה בעבר אמו, שגרה אז עם שני אחיו בקנדה. אלא שבבית הספר סבל מאסק מבריונות מצד ילדים והתחרט על הבחירה. הוא גם תיאר את אביו כ"אדם נורא, אין לכם מושג כמה".

וזה בדיוק מה שהפך אותו למה שהוא היום. "כילד מאסק אולי פקפק ברעיונות הפרועים שעלו בדעתו וגרמו לו לשאול את עצמו אם הוא שפוי", כותב היגינס בספרו, "אבל בהמשך הוא סיגל לעצמו מין רהב וביטחון עצמי לחתור להגשמת הרעיונות האלה. הוא הקדיש את חייו ואת הונו להכנות לאסונות קרבים".

ברגעים הכי קשים של ייצור מודל 3 המצליח של טסלה, כתבים שאלו את מאסק מדוע הוא ממשיך לדחוף חרף כל האזהרות שהצוות השמיע בפניו. תשובתו הייתה: "אנשים אמרו לי את זה במשך כל חיי. מה חדש?".

תאוות השליטה ליוותה אותו גם ביחסיו הזוגיים. מאסק התחתן והתגרש שלוש פעמים. אשתו הראשונה הייתה ג'סטין וילסון. לפי היגינס, בחתונתם לחש לה "אני האלפא בקשר הזה", ובהמשך, כשהדברים פחות הסתדרו, אמר לה: "אם היית עובדת שלי, הייתי מפטר אותך". אשתו השנייה הייתה השחקנית טלולה ריילי; השניים התגרשו והתחתנו בשנית ואז התגרשו שוב. חודשים לאחר גירושיהם הראשונים, אמרה ריילי בראיון ל-Esquire שתפקידה הוא לשמור עליו כי כש"אנשים נהיים מלכים אז הם משתגעים". בת זוגו כיום היא הזמרת הקנדית גריימס. יש לו תשעה ילדים משלוש נשים: חמישה מווילסון, שניים מגריימס ועוד תאומים מעובדת טסלה שניהל איתה רומן.

כמנהל הוא ידוע כקריזיונר. "מנהלים החליפו סיפורים על חיכוכים עם מאסק כפי שמחליפים סיפורי מלחמות", כותב היגינס, "למשל על הפעם שבה הוא רתח על מנהל ואמר לו שהוא יפתח לו את הגולגולת ויטביע לו על המוח את האות F כאות קלון לכישלונותיו". בסיפור אחר, שקרה ב־2018, הוא זימן קבוצת מהנדסים שעבדו על הבעיות בקו ההרכבה במפעל, ואמר להם שהעבודה "כולה חרא" ואז ביקש מכל מאחד להגיד לו "מי האידיוט שאתה ומה העבודה המחורבנת שאתה עושה כדי לתקן את הקו המזוין". אחד המהנדסים התפטר במקום. בישיבה אחרת אחר למנהל שלא מצא חן בעיניו: "חשבתי שפיטרתי אותך אתמול".

אלא שלפי היגינס, למרות כל אלה, אנשים רבים שעבדו לצדו של מאסק לאורך השנים אמרו שזו הייתה תקופת שיא בקריירה שלהם. "הם אמרו שהוא היה מעורר השראה ושהם הרגישו שהם באמת יכולים לשנות את האופן שבו בונים, מהנדסים ומוכרים מכוניות. מנגד, הם היו רק כלי בשבילו.

"זה מעניין, הדימוי שלו (כגאון ומהפכן, אך גם קריזיונר - ה"ו) יצר דווקא צנרת של כישרון שרוצה לעבוד בשבילו. דיברתי על כך עם הרבה אנשים, שחשבו שהם יבואו וישנו אותו, שהם יחנכו אותו לגבי יחסי ציבור או שיווק. מי שעובד עבור אילון הוא כלי בשבילו בכל אתגר שעומד בפניו. אם זה לא מסתדר, הוא ישיג כלי חדש.

"בניגוד לאנשים עם כוח שלפעמים מרגישים שמשתק אותם או פוחדים שיפגעו באנשים אחרים, לאילון אין בכלל מחשבות כאלה. אם הוא חושב שהוא יכול לעשות משהו, הוא ינסה לעשות את זה. זה חשוב בסיפור של טסלה, ובעיקר של מודל S , שהייתה אמורה להיות מכונית של 50 אלף דולר והפכה למכונית של 100 אלף דולר. זה יכול היה לקרות כי אילון הוא הבוס, והוא לא רק היה הבוס. הוא היה הבנאדם שהלך וגייס כסף כדי שהחברה תמשיך להתקיים".

איפה מאסק וטסלה יהיו בעתיד?
"השנה החולפת הוכיחה שאי אפשר לחזות את העתיד עם מאסק, אבל מה שברור הוא שהחזון שלו למכונית העתיד החשמלית ניצח. ממשלות מסביב לעולם, מסין דרך אירופה ועד ארה"ב, דוחפות להרחבת התעשייה הזאת. על זה אני מניח שהוא ייזכר, על שהצליח לשנות את הפרדיגמה לגבי המכונית החשמלית, שזו יכולה להיות מכונית שכל אחד ירצה לעצמו. הדרמה מאחורי הסיפור של טסלה היא אדירה, ואני חשבתי שזה סיפור שכל אחד ירצה לשמוע עליו".

מאסק, כותב היגינס, לא הסכים להתראיין לספר, ותגובתו היחידה הייתה "רוב הדברים שתקראו בו - אבל לא כולם - זה שטויות".

מאסק צייץ על הספר שלך שהוא גם שקרי וגם משעמם.
היגינס משתהה רגע ומחייך: "זה נחמד, הוא קרא אותו".

כשמאסק אמר לטים קוק: "אני רוצה להיות מנכ"ל אפל"

לפי ספרו של היגינס, לאורך השנים השמות הכי גדולים בעמק הסיליקון קיימו שיחות עם מאסק לגבי רכישה אפשרית של טסלה, כניסה כמשקיעים או אפילו עבודה בחברה, כמו לארי פייג' ושריל סנדברג.

באחת מהן, כך מתואר, התרחש מפגש בין מאסק למנכ"ל אפל טים קוק, בשנת 2014, כשאפל החלה לעבוד על מכונית חשמלית משלה. קוק גישש לגבי רכישת טסלה, ומאסק אמר שהוא מוכן בתנאי שהוא עצמו ימונה למנכ"ל אפל. תגובת קוק הייתה: "לך תזדיין". שני הצדדים מכחישים את קיומה של הפגישה הזאת.

הייתה או לא הייתה?
"זה מה שאנשים שמעו מאילון", אומר היגינס. "בספר טים קוק אומר שהוא מעולם לא דיבר עם מאסק, אז או שמאסק שיקר לאנשים שלו או שהוא משקר עכשיו. כך או כך, המסר שמאסק רצה להעביר לאנשים בטסלה בעת ההיא היה שלא יבוא מושיע לטסלה ויקנה את החברה ויהפוך את כולם לעשירים. הם יצטרכו להצליח בעצמם, כי מול אפל הוא כבר שרף גשרים. בעבור אנשים שקיוו שטים קוק יציל את המצב, זה היה מטריד מאוד לשמוע שכך מאסק נהג בו".

דרך עיניו של המעצב הראשי בטסלה בלנקנשיפ, שעבד קודם לכן באפל, מתוארות בספר נקודות הדמיון וגם השוני בהשוואה למנכ"ל אפל המיתולוגי סטיב ג'ובס. "כמו מאסק, גם ג'ובס היה ממוקד מאוד בהיבטים רבים של העסק, בבעיות הנדסיות ובעיצוב, אבל מראה אולמות התצוגה הרבה פחות עניין אותו. הוא רק רצה שהם יהיו כמו של אפל".

היגינס מוסיף על כך: "שניהם היו מהפכנים, שניהם היו קשים עם אנשים, אבל בדרכים שונות. היה קשה לעבוד עבור סטיב, ללא ספק, אבל הוא הצליח לבנות צוותים ששרדו הרבה שנים ואפשר היה לשכנע אותו שהוא טועה".