בצבא ארה"ב חיפשו רעיונות חדשניים, ומצאו דרך מפתיעה לגלות אותם

בפיקוד המרכז של ארה"ב חיפשו רעיונות טובים וערכו תחרות ברוח תוכנית הריאליטי "הכרישים" • הם שיפרו כך את הלחימה בשדה הקרב, וגם את העבודה היומיומית • אבל הם גם גילו שחדשנות לא מגיעה מלמעלה, ושכדי למצוא אותה צריך לשטח את שרשרת הפיקוד

המועמדים הסופיים וצוות השופטים בתחרות. רעיונות מסתתרים בכל מקום / צילום: מתוך יוטיוב
המועמדים הסופיים וצוות השופטים בתחרות. רעיונות מסתתרים בכל מקום / צילום: מתוך יוטיוב

אמ;לק

רעיונות טובים יכולים להסתתר בכל מקום, וכדי למצוא אותם הצבא האמריקאי היה מוכן לשטח את שרשרת הפיקוד. בתחרות חדשנות בסגנון "הכרישים" זכה סמל שהוצב בערב הסעודית ופיתח בזמנו החופשי סימולטור אימונים נגד מל"טי אויב. הקצינים הבכירים לא האמינו שעדיין אין להם כזה. 

סמל מיקי ריב קם בוקר אחד ועשה משהו שמעולם לא חשב שיעשה: הוא אמר לגנרל ארבעה כוכבים, שאחראי על כל פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, איך לפתור בעיה איתה מתמודד הצבא האמריקאי.

הבית החכם יגיע לכולנו: אלה הטכנולוגיות שיפרצו השנה
מה עדיף, להשקיע במניות, זהב או בשעון רולקס?
האיש שליווה את טסלה במשך שנים מפצח את תעלומת מאסק | ראיון

הגנרל מייקל אריק קורילה ישב באמצע חדר ישיבות מאובטח בבסיס בטמפה, פלורידה, ולגם קפה מספל עם לוגו של פיקוד מרכז בעת שהקשיב לסמל ריב מדבר על האיום הקטלני של מל"טי אויב. מצדדיו ישבו קצינים בכירים ומנהלים בכירים מחברות טכנולוגיה, אבל תשומת הלב של הגנרל קורילה הייתה ממוקדת בחייל הנבוך, שאין לו ולו שבריר מהסמכות שלו אך טס מהמזרח התיכון בשביל הרגע הזה. קורילה רצה לשמוע עוד. "זו בעיה משמעותית", אמר. "מצאת רעיון איך לעזור לנו לפתור את הבעיה".

זו הייתה הסיבה שהסמל ריב היה נוכח. הוא היה אחד מחמישה חיילים שנבחרו מבין מאות המוצבים ברחבי העולם שהגישו מועמדות להשתתף בתחרות ראשונה מסוגה - הגרסה של פיקוד מרכז לתוכנית הריאליטי "הכרישים". התחרות נערכה במטה הפיקוד המבצעי המוביל, מקום בו אסור לשאת טלפונים והשעונים מראים מה השעה באפגניסטן ובעיראק. אבל הרוח שמאחורי האירוע הייתה כזו שתקפה לכל סוג של עסק. מי שמוכן לחפש יוכל למצוא רעיונות טובים במקומות לא סבירים בכלל.

הסמל ריב, מהמשמר הלאומי של מסצ'וסטס / צילום: מתוך יוטיוב
 הסמל ריב, מהמשמר הלאומי של מסצ'וסטס / צילום: מתוך יוטיוב

הם יכולים להגיע מבסיס בערב הסעודית או להתחבא לאור יום במרחק קומה אחת מאיתנו. לעתים הם פותרים סכנות קיומיות. לעתים הם מצמצמים סיכונים שאנשים לא ידעו שקיימים.

הדרך היחידה מבחינת הצבא למצוא את הרעיונות האלה הייתה לשטח את שרשרת הפיקוד. זה לא דבר קל לחיילים לעשות - הציות חיוני להצלחה, והתרסה היא הדרך לכישלון - וזה יכול להיות קשה בכל חברה. אבל לשבור דיסטנס באופן זמני ולהעניק לסמל ריב את הכוח לפנות לגנרל קורילה היווה הכרה בכך שחדשנות לא פשוט מגיעה מלמעלה למטה. היא גם עולה מהתחתית.

"האנשים הקרובים ביותר לבעיות הם האנשים הרואים וחווים את נקודות הכאב מיד ראשונה", אמר בריגדיר גנרל ג'ון קוגביל, סגן מנהל המבצעים בפיקוד המרכז. "אבל אין להם את המשאבים או את הסמכויות ליישם את הפתרונות האלה. לבוס שלנו עם ארבעה כוכבים, יש סמכות כזו". הרעיון של ריב היה דוגמה מושלמת לאופן בו רעיונות טובים עלולים ללכת לאיבוד בהיררכיה.

איך זה עוד לא קיים?

הסמל ריב, חי"רניק בן 24 מהמשמר הלאומי של מסצ'וסטס, נשלח בשנה שעברה ל"בסיס האוויר הנסיך סולטן" והוצב בצוות הלוחמה בכלי טייס בלתי מאוישים. הוא ידע מהניסיון שלו בשטח שהמפעילים זקוקים למערכת טובה יותר כדי להתאמן על יירוט, מעקב והשמדה של מל"טים עוינים. מה שהם רצו היה סימולטור אימונים אוניברסלי נגד מל"טים. מה שהיה להם היה מחשב נייד עם כמה שקופיות פאוור פוינט.

לתחושתו אפילו כלי אימונים בסיסי יעזור להכין את החיילים, שכישוריהם היו מבוקשים במיוחד למשימה שבכירים ביטחוניים הגדירו כעדיפות העליונה של צבא ארה"ב במזרח התיכון. אז הוא בנה כלי כזה בעצמו. כשולחן עבודה השתמש בדלת של לוקר. הציוד שלו היה מחשב נייד בן שמונה. החיבור לאינטרנט היה כל כך לא אמין שלעתים קרובות פנה להשגחה עליונה. "הייתי מתפלל לאלוהי הווי־פי", אמר.

זה לא היה יפה, אבל זה עבד. סמל ריב בילה יותר מ־100 שעות מזמנו החופשי בכתיבת הקוד של תוכנת האימון הבסיסית, שאיפשרה לצוותים הלוחמים במל"טי אויב לבנות תרחישים בהם הם עשויים להיתקל ולשפר את קבלת ההחלטות שלהם. כשגילה על האירוע של פיקוד המרכז שכונה "נווה החדשנות", הוא האיץ את פיתוח התוכנה, עבר על 10 טיוטות של הפיץ' שלו ועשה חזרות על המצגת לממונים עליו. הוא התאמן על הטקסט בראשו עד כדי כך שכאשר טס לטמפה, פלורידה והתעורר בבוקר התחרות בשלוש לפנות בוקר בגלל ג'טלג, הוא שינן אותו כשלא הצליח נרדם שוב.

הבכירים מגוגל, ממיקרוסופט, מנאס"א ומבלו אוריג'ין הצליחו להבחין בהבטחה הטמונה באב־הטיפוס הגס שלו, וקציני הצבא התלחששו ביניהם שמדהים שעדיין אין להם משהו כזה. הגנרל קורילה אמר למומחים סביבו שביקר בכל אתר של לוחמים נגד מל"טים בפיקוד ובהחלט קיים שוק למכשיר האימון האוניברסלי של ריב. הם האמינו כי בעזרת הגיבוי של הפיקוד הפרויקט הקטן שלו יכול לעשות הבדל עצום, ואף אחד מחוץ לבסיס של ריב אפילו לא שמע על זה לפני התחרות.

הגנרל קורילה הביא רעיון משלו מתפקידו הקודם כשפיקד על הקורפוס המוטס ה־18. כשקיבל שליטה על פיקוד מרכז השנה, לא חיכה זמן רב לפני שהכריז על תחרות נווה החדשנות - שהלוגו שלה היה כמה עצי דקל בתוך נורה - ועל קול קורא לקבלת הצעות מכל רחבי הצבא ומשרד ההגנה. הפרס היה האפשרות לראות תיאוריה קמה לחיים.

התחרות הייתה עזה. רופא צבאי הציע ארגון מחדש של צוותי הרפואה תומכי לחימה. סרן במילואים העלה רעיון של שימוש בבלוקצ'יין לניהול מלאי בזמן אמת. סמל ראשון בחיל האוויר עיצב מכונה להעמסת משטחים שעשויה לחסוך שעות של עבודה, לצמצם פציעות ולשנות את האופן בו מועמסים מטוסי תובלה.

ממש מתחת לאף

אבל הרעיון החביב עליי הגיע ממוחה של קנדרה קירקלנד, שעשתה את הנסיעה הקצרה ביותר בין כל מי שהגיעו לגמר: היא עלתה במעלית. הסרן בחיל האוויר העובדת במרחק כמה מאות מטרים בפיקוד, סיפקה לקח חשוב - לא להחמיץ את המובן מאליו. למרות האתגרים הטכניים והמורכבויות המוסריות של המלחמה, אפילו הצבא זקוק לעזרה במלחמה בבנאליות של העבודה. קירקלנד התמקדה בדין וחשבון על הסגל - או כפי שזה מוכר מחוץ לפיקוד מרכז, בדיקת נוכחות. מה שאמרה לשופטים הדהים אותם. הארגון הזה שמקדש את הדייקנות מבזבז זמן במרדף אחר אנשים עסוקים ברחבי המשרד בגלל שהם שוכחים לדווח הגעה.

מדובר בנקודה משוועת של חוסר יעילות לכל מי שמוכן לשים לב. אבל אף אחד לא שם לב - חוץ מקירקלנד כנראה. היא חשבה לעצמה שחייבת להיות דרך פשוטה יותר. היא צדקה. "איך נכנסתם לבניין היום?" שאלה. "העברתם תג".

הרעיון שלה היה לייעל את התהליך ולסמן באופן אוטומטי עובדים כנוכחים ברגע שהם מעבירים את התגים שלהם. זה הכל! הכרישים היו מאוהבים. סוג כזה של טרחנות נמצא הרבה מתחת לרמה של כל אחד בחדר ולכן אף אחד מהם מעולם לא חשב על זה. רבים מהם אפילו לא היו מודעים לעובדה שיש מי שמכלים את זמנם בלעקוב אחר הנוכחות שלהם לפני שקירקלנד דיברה איתם על זה.

הם ביקשו פתרונות לבעיות מוכרות. זה היה פתרון לבעיה שלא ידעו שיש להם. הם חיפשו ברחבי העולם רעיונות טובים רק כדי לגלות אחד מול העיניים שלהם. היו רגעים במהלך נווה חדשנות שכל האירוע נראה חמוד מדי בשביל ארגון העוסק במלחמות, וייחלתי לכך שקורילה יצווה על כולם להפסיק להשתמש במילות באזז. אבל באותו רגע הבנתי למה פיקוד האחראי על הפינות המסוכנות ביותר בעולם תיכנן להמשיך ולארח שעשועון כמה פעמים בשנה. "זה אמור להציף את הרעיונות הטובים האלה", אמרה קולונל מליסה סולסברי, מפקדת חטיבת מודיעין 513, "ולעודד אנשים לחשוב עליהם".

האתגר מבחינת כל ביורוקרטיה ממשלתית וארגון מבוזר הוא מה לעשות הלאה. אם קשה למצוא רעיונות טובים, הרבה יותר קשה ליישם אותם. פעולה היא המחסום האחרון לחדשנות. כעת אחרי שהשופטים בתחרות התדיינו במשך שעה, האחריות הזו נמצאת בידי פיקוד מרכז. כשברקע הושמעה המוזיקה הדרמטית של "הכרישים", קורילה העניק את מדליית השירות הראוי לשבח וחופשה בת ארבעה ימים... לסמל מיקי ריב.

שאלתי אותו אם יש לו רעיונות מה יעשה בחופשה. הוא הסתכל עליי כאילו יש לי כמה ראשים. "החבר'ה שלי עובדים משמרות נוספות בגלל שאני כאן", אמר ריב. "אני בטח אבלה את ארבעה הימים בלעשות את המשמרות שלהם. מגיעה להם קצת מנוחה".

הסיפוק מהשינוי הקטן היה פרס מספיק גם מבחינת קירקלנד, כך אמרה. היא לא הייתה צריכה לזכות בתחרות כדי לזכות בהערכת מפקדיה. היא הייתה בטוחה שיישמו את הפתרון שלה, עכשיו שהם מודעים לבעיה. "אחרת", אמרה לפני שחזרה לעבודה, "אני אזכר בזה כל יום".